|

نیویورک‌تایمز احتمال صعود قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار را مطرح کرد؛

چشم بازار نفت جهان به ایران

‌بازار جهانی نفت در وضعیتی شکننده قرار گرفته و ممکن است که دوباره قیمت نفت برای اقتصادهای بزرگ جهان چالش‌برانگیز شود. در همین زمینه یک رسانه آمریکایی از وضعیت بازار نفت تحلیلی منتشر کرده و نوشته است بازارهای جهانی نفت منتظر واکنش ایران به حمله اسرائیل هستند.

چشم بازار نفت جهان به ایران

‌بازار جهانی نفت در وضعیتی شکننده قرار گرفته و ممکن است که دوباره قیمت نفت برای اقتصادهای بزرگ جهان چالش‌برانگیز شود. در همین زمینه یک رسانه آمریکایی از وضعیت بازار نفت تحلیلی منتشر کرده و نوشته است بازارهای جهانی نفت منتظر واکنش ایران به حمله اسرائیل هستند. این واکنش می‌تواند قیمت نفت را به بیشتر از صد دلار در هر بشکه برساند. نیویورک‌تایمز با این مقدمه توضیح داده است که قیمت نفت در هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی‌‌ها در مورد عرضه آن و همچنین خطرات ژئوپلیتیکی، از جمله جنگ اوکراین و تنش‌های خاورمیانه، افزایش یافته است. البته تحلیلگران می‌گویند این اتفاقات می‌تواند قیمت نفت را بالاتر ببرد. قیمت هر بشکه نفت شاخص برنت، از اواسط دسامبر بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۹۰ دلار در هر بشکه رسیده است. ویکتور کاتونا، تحلیلگر در کپلر می‌گوید این افزایش قیمت، کاملا هیجانی است.

به گفته کارشناسان، افزایش قیمت نفت می‌تواند تلاش‌های بانک‌ مرکزی آمریکا برای کاهش تورم را چالش‌برانگیزتر کند. در ایالات متحده، افزایش قیمت بنزین، آن هم در آستانه تابستان بیش از همه می‌تواند برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بد باشد چراکه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در پیش است و بنزین هم نقش مهمی در این میان دارد. به گفته اداره اطلاعات انرژی، میانگین قیمت سوخت در پمپ‌های بنزین این کشور از اوایل ژانویه حدود ۵۰ سنت در هر گالن افزایش یافته و به حدود سه دلار و ۷۰ سنت رسیده است. ناظران بازار همچنین می‌گویند که پس از چنین افزایش سریعی، امکان عقب‌نشینی کوتاه‌مدت قیمت‌ها وجود دارد. علاوه بر این، بهای نفت پایین‌تر از قیمت‌هایی است که در سال ۲۰۲۲، زمانی که قیمت‌ها به بالای صد دلار در هر بشکه جهش کرد، باقی می‌ماند. در سال ۲۰۲۳، رشد قابل توجه تولید نفت آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان و همچنین سایر کشورهای غیراوپک به بازارها کمک کرد که نفت کافی برای تقاضا وجود داشته باشد. با وجود تهدیدات ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیک، قیمت‌ها در بیشتر ماه‌های سال‌ پایین ماند. اما سال ۲۰۲۴ سال بسیار متفاوتی به نظر می‌رسد. تقاضا از آن چیزی که برخی از تحلیلگران انتظار داشتند بیشتر بوده است و مجموعه‌ای از رویدادهای بالقوه مخرب همراه با کاهش تولید توسط عربستان و متحدانش نگرانی‌ها را در مورد کاهش عرضه افزایش داده است.

این رسانه در ادامه نوشته است که کشته‌شدن گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در یک حمله هوایی در سوریه نگرانی تازه‌ای برای بازار نفت ایجاد کرده است و ایران اعلام کرده که این حمله را تلافی می‌کند. بنابراین اقدامات تهران، می‌تواند صادرکنندگان کلیدی در خلیج فارس را وارد درگیری کند.

جیم بورکهارد، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس تحقیقات بازارهای نفت می‌گوید: «موضوع جنگ ایران و آمریکا همیشه وجود داشته به ویژه پس از جنگ حماس و اسرائیل».

به گفته بورکهارد، مناقشه خاورمیانه تاکنون تأثیر چندانی بر عرضه نفت نداشته است، اما بازارها تا زمانی که ببینند رویارویی اسرائیل و ایران چگونه انجام می‌شود، در وضعیت پرریسک خواهند بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها