|

خشونت علیه زنان اروپایی

از هفت زن در اروپا، یک نفر مورد خشونت خانگی شوهر، دوست‌پسر یا همسر سابق قرار می‌گیرد و در برخی از این موارد، آنها جان خود را نیز بر سر رابطه از دست داده‌اند. در نخستین قانون سراسری اتحادیه اروپا برای مبارزه با خشونت علیه زنان، نمایندگان پارلمان اروپا بر سر تعریف مشترکی از جرم تجاوز جنسی که بحث‌برانگیزترین بخش مذاکرات بود، به توافق نرسیدند. بنابراین نخستین قانون اتحادیه اروپا برای مبارزه با خشونت علیه زنان، موضوع تجاوز جنسی را شامل نمی‌شود.

خشونت علیه زنان اروپایی

از هفت زن در اروپا، یک نفر مورد خشونت خانگی شوهر، دوست‌پسر یا همسر سابق قرار می‌گیرد و در برخی از این موارد، آنها جان خود را نیز بر سر رابطه از دست داده‌اند. در نخستین قانون سراسری اتحادیه اروپا برای مبارزه با خشونت علیه زنان، نمایندگان پارلمان اروپا بر سر تعریف مشترکی از جرم تجاوز جنسی که بحث‌برانگیزترین بخش مذاکرات بود، به توافق نرسیدند. بنابراین نخستین قانون اتحادیه اروپا برای مبارزه با خشونت علیه زنان، موضوع تجاوز جنسی را شامل نمی‌شود. پیش‌نویس نخستین قانون اتحادیه اروپا برای مبارزه با خشونت علیه زنان در سال ۲۰۲۲ توسط کمیسیون اروپا با هدف «تعریف جرم تجاوز جنسی به‌عنوان رابطه جنسی بدون رضایت» ارائه شد. در این پیش‌نویس، قربانیان برای اثبات تجاوز به ارائه شواهدی مبنی بر زور، تهدید یا اجبار نیاز نداشتند، بلکه این ماده قانونی بر اساس مفهوم «تنها بله به‎ معنای بله است»، تهیه شده بود. سرانجام پس از ماه‌ها مذاکره، ۱۴ کشور عضو اتحادیه اروپا مانند فرانسه، آلمان، مجارستان، بلغارستان و جمهوری چک همچنان با ارائه تعریف مشترک از تجاوز جنسی مخالفت و اعلام کردند اتحادیه اروپا صلاحیتی در این مورد ندارد. پارلمان اروپا و دست‌کم ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا مانند بلژیک، یونان و ایتالیا خواستار ارائه تعریفی از تجاوز جنسی بودند. کشورهای مخالف پیشنهاد کمیسیون اروپا بر این نظر بودند که تجاوز جنسی ابعاد فرامرزی ندارد و باید آن‌ را جرمی دانست که مجرم با مجازات‌های رایج در اتحادیه اروپا قابل تنبیه است. فرانسه و آلمان به‌ دلیل مخالفت با جرم‌انگاری تجاوز جنسی، در سراسر اتحادیه اروپا مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

زنان ایرلند: شکاف در داده‌ها درباره خشونت جنسیتی همچنان در کشورهای مختلف بیداد می‌کند. تحقیقات جدید بین اروپایی با Noteworthy نشان می‌دهد‌ واکنش ایرلند به خشونت علیه زنان به‎ ‌دلیل سوابق ناکافی مانع شده است. یک تحقیق جدید بین اروپایی نشان داده است همه‌‎گیری خشونت مبتنی بر جنسیت همچنان ادامه دارد. سالانه هزاران زن در 28 کشور اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار می‌گیرند و بیش از 14هزار زن بین سال‌‎های 2012 تا 2022 قربانی قتل عمدی شده‌اند. بر اساس ارقامی‌ که توسط اداره مرکزی آمار (CSO) منتشر شد، در طول آن زمان، تقریبا صد زن در ایرلند به قتل رسیدند. بر اساس گزارش سازمان دیده‌بان زنان ایرلند، سال گذشته 9 زن دیگر به قتل رسیدند. این به آن معناست که از سال 2012 تاکنون بیش از صد زن در یک جنایت خشونت‌آمیز جان خود را از دست داده‌‎اند. علی‌‎رغم تلفات وحشتناک زنان در ایرلند، این کشور در میان همسایگان اتحادیه اروپا به‌ ‎دلیل داشتن اطلاعات ضعیف و غیرقابل‌مقایسه در مورد خشونت شریک جنسی و اعضای خانواده متمایز است.

زنان فرانسه: وزارت کشور فرانسه اعلام کرده‌ است‌ ۱۱۸ زن در سال ۲۰۲۲ در این کشور توسط همسر یا همسر سابق خود کشته شده‌اند؛ آماری که نشان می‌دهد در فرانسه به‎‌طور متوسط هر سه روز یک زن کشته می‌شود. به گزارش این وزارتخانه فرانسوی، از ۱۱۸ مورد زن‌کشی، ۳۷ زن پیش از مرگ مورد خشونت همسر یا همسر سابق خود قرار گرفته بودند که ۲۴ نفر از آنها واقعیت را به پلیس گزارش داده بودند. همچنین ۱۶ نفر از آنها از طرف مقابل خود به پلیس شکایت کرده بودند. در پاسخ به این پرسش که «چه مسائلی باعث کشته‌شدن این زن‌ها شده‌ است؟‌ باید گفت ‌اختلاف و مشاجره (۲۶ درصد) و امتناع از جدایی (۲۳ درصد) انگیزه اصلی برای اقدام به قتل در بین زوج‌ها‌ست. قاتلان عمدتا مردان متأهل، با تابعیت فرانسوی، ۳۰ تا ۴۹‌ساله و بی‌کار هستند.

زنان آلمان: آلمان به‎‌عنوان صنعتی‌ترین کشور اروپایی، وضعیت بهتری از فرانسه به‌عنوان کشوری که خود را سردمدار دموکراسی و اخلاق‌مداری می‌داند، ندارد. در سال ۲۰۱۹ گزارش شد ‌۱۱۷ زن در آلمان به قتل رسیده‌اند. سال ۲۰۲۰ نیز شاهد افزایش ۴.۹‌درصدی نسبت به سال قبل و کشته‌شدن ۱۳۹ زن بودیم. در گزارش ستاد حقوق بشر درخصوص خشونت علیه زنان در آلمان آمده ‌است: ‌آلمان یکی از بالاترین نرخ‌های زن‌کشی را در اروپا دارد. طبق آمار اداره پلیس جنایی فدرال در دسامبر ۲۰۲۱، تعداد زن‌کشی همچنان در حال افزایش است. فعالان حقوق بشر آلمان، ناتوانی پلیس در جدی‌گرفتن قتل زنان و همچنین کاستی‌های قانونی در قوانین آلمان را محکوم می‌کنند. تعداد قربانیان خشونت خانگی در آلمان در پنج سال گذشته ۳.۴ درصد افزایش یافته‌ است و اکثریت آنها زن هستند. در آلمان از هر سه زن، یک زن در طول زندگی خود خشونت مبتنی بر جنسیت را تجربه می‌کند. زنانی که در پی صدمه از خشونت گروهی به پلیس مراجعه می‌کنند، در دو مورد از هر سه مورد، بدون هیچ‌گونه حمایتی در برابر خشونت مجدد رها می‌شوند. دو آژانس سازمان ملل در گزارشی اعلام کردند ‌به‌‎طور میانگین در سال ۲۰۲۱ بیش از پنج زن یا دختر در هر ساعت توسط یکی از اعضای خانواده خود کشته می‌شوند. بر اساس گزارش مشترک اخیر ۱۱ نهاد مرتبط با سازمان ملل در نوامبر ۲۰۲۲، «خشونت علیه زنان و دختران همچنان فراگیرترین نقض حقوق‌ ‎بشر در سراسر جهان است».

زن‌کُشی در اسکاندیناوی:  طبق آمار «شورای ملی پیشگیری از جرم»، تعداد افرادی که در سوئد به دست یک ‌شریک یا شریک قبلی کشته شده‌اند، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، بیش از دو برابر شده‌ است. تقریبا یک‌چهارم موارد و در مجموع ۲۶ مورد، توسط یک شریک یا شریک سابق انجام شده‌ است؛ بیش از دو برابر سال قبل، زمانی که تنها ۱۱ مورد از این قبیل وجود داشت. بیشتر افرادی که توسط شریک یا شریک قبلی کشته شده‌اند، زنان بوده‌اند. بنابراین حدود ۶۷ درصد از کل این نوع قتل‌ها را زنان (۲۲ زن در سال) تشکیل می‌دادند. تنها پنج درصد از مردانی که قربانی خشونت مرگبار شده بودند، توسط یک شریک یا شریک قبلی مورد حمله قرار گرفتند. در دوره ۲۰۱۲-۲۰۱۷، به‌طور متوسط ۲۵ زن در هر سال به‌ دلیل خشونت مرگبار جان خود را از دست می‌دادند، اما تعداد افرادی که به دست شریک فعلی یا سابق خود جان خود را از دست داده‌اند، حدود نصف این رقم بوده‌ است. تعداد قربانیان قتل زن در طول دهه گذشته معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ نفر بوده است. در سال ۲۰۲۱، ۸۹ مرد و ۲۴ زن به‌عنوان قربانیان قتل در سوئد تأیید شدند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها