|

کمک‌های مردمی در راه غزه

غزه در محاصره است و دسترسی مردم به اقلام خوراکی، دارویی و آب آشامیدنی محدود است. اسرائیل ورود کمک‌های زمینی به غزه را محدود کرده است؛ امری که منجر به کمبود مواد غذایی، دارو و سوخت و بروز قحطی شده است که جان کودکان و سالمندان را در این باریکه مورد تهدید قرار داده است؛ باریکه‌ای که ۲.۳ میلیون فلسطینی از‌جمله حدود دو میلیون آواره در آن به سر می‌برند.

کمک‌های مردمی در راه غزه

غزه در محاصره است و دسترسی مردم به اقلام خوراکی، دارویی و آب آشامیدنی محدود است. اسرائیل ورود کمک‌های زمینی به غزه را محدود کرده است؛ امری که منجر به کمبود مواد غذایی، دارو و سوخت و بروز قحطی شده است که جان کودکان و سالمندان را در این باریکه مورد تهدید قرار داده است؛ باریکه‌ای که ۲.۳ میلیون فلسطینی از‌جمله حدود دو میلیون آواره در آن به سر می‌برند.

17 فروردین خبر رسید که کابینه اسرائیل با گسترش ورود کمک‌ها از اردن از طریق گذرگاه کرم ابو‌سالم موافقت کرده است. بر‌اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، این رژیم با بازگشایی گذرگاه بیت‌حانون (ایرز) منتهی به شمال نوار غزه و استفاده موقت از بندر اشدود برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به این باریکه موافقت کرد.

شفقنا نوشت: بر‌اساس این بیانیه، کابینه اسرائیل همچنین با گسترش ورود کمک‌ها از اردن از طریق گذرگاه کرم ابوسالم موافقت کرده است. این در شرایطی است که اشغالگران اسرائیلی پس از هدف قراردادن نیرو‌های امدادی بین‌المللی (آشپرخانه مرکزی جهانی) که منجر به کشته‌شدن هفت نفر از آنها شد، با فشار فزاینده‌ای مواجه هستند. در همین زمینه اشغالگران اعلام کردند: ورود کمک‌های اضافی از بروز بحران انسانی جلوگیری می‌کند و برای اطمینان از ادامه جنگ و دستیابی به اهداف آن امری ضروری است.

این تصمیم اسرائیل پس از تماس تلفنی پرتنش جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اتخاذ شد که در آن بایدن درباره تغییر شدید سیاست کشورش در قبال جنگ غزه هشدار داد. در بیانیه کاخ سفید آمده است که بایدن «صراحتا اعلام کرد که سیاست آمریکا در قبال غزه با ارزیابی ما از اقدام فوری اسرائیل درباره پایان‌دادن به کشتار‌ها و وخامت اوضاع انسانی در غزه تعیین خواهد شد».

لحن تند که در آن بایدن ترور امدادگران را «غیرقابل قبول» توصیف کرد و از اسرائیل خواست تا گام‌هایی در راستای آتش‌بس فوری بردارد، بیانگر میزان تشدید تنش با نتانیاهو است. کاخ سفید در این زمینه تأکید کرد که این اقدام اسرائیل به درخواست بایدن اتخاذ شده است و اکنون باید به طور کامل و سریع اجرا شود.

در نهایت روز شنبه 18 فروردین برای نخستین بار در ماه‌های اخیر یک محموله از کمک‌های دارویی از گذرگاه بیت‌حانون وارد نوار غزه شد. محاصره غزه که از سال‌ها پیش آغاز شده، در جریان جنگ اخیر از سوی رژیم صهیونیستی تشدید شده و این باریکه وارد بحران گرسنگی و دارویی شده است.

۱۴۰ میلیارد تومان کمک‌ نقد

کمک‌های مردمی ایران هم در راه غزه است. به‌تازگی رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت که بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان کمک‌های نقدی از سوی مردم ایران برای کمک به غزه جمع‌آوری شده است که به‌ منظور خریداری اقلام غذایی و دارویی و ارسال برای مردم مظلوم این منطقه استفاده خواهد شد.

وحید سلیمی ضمن تأکید بر حمایت کامل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم فلسطین از روزهای ابتدایی شروع جنگ غزه، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تاکنون با مشارکت عموم مردم کشورمان توانسته است حدود ۱۰ هزار تُن کمک‌های بشردوستانه غیرنقدی شامل انواع دارو، اقلام غذایی، بهداشتی و زیستی را به غزه ارسال کند. او ادامه داد: از همان ابتدای آغاز جنگ غزه، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هماهنگی‌های مستمری را با فدراسیون جهانی صلیب سرخ انجام داد تا مسیر رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه مردم ایران و دیگر آزادی‌خواهان جهان به مردم غزه تسهیل شود.

سلیمی افزود: رئیس جمعیت هلال احمر ایران در این راستا جلسات متعددی را به صورت وبیناری با دبیرکل فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و رؤسای جمعیت‌های هلال احمر فلسطین، مصر و دیگر کشورهای منطقه برگزار کرده است و در این جلسات، برای ایجاد صندوق مشارکت‌های مردم منطقه به‌ منظور کمک به مردم مظلوم غزه توافقاتی انجام شده و پیگیری‌های لازم برای تشکیل این صندوق در دست اقدام است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: عموم هم‌وطنان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* کمک‌های نقدی خود را به مردم مظلوم غزه به حساب جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران واریز کنند. پیش‌از‌این هم پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، گفته بود که جلساتی به صورت مجازی، حضوری و تلفنی و ملی و بین‌المللی برای حمایت از مردم غزه برگزار کرده‌اند: «کنفرانس‌هایی برای کمک به مردم غزه نیز برگزار کردیم. کنگره اشغال فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل بشردوستانه در غزه نیز برگزار شد و 90 مورد نقض حقوق بشر در غزه را احصا کردیم و در دادگاه‌های بین‌المللی با حمایت 86 کشور، طرح کردیم». او همچنین گفته بود که فقط ۲۵ درصد از کمک‌هایی که جمع‌آوری شده و در بندر العریش مصر، وارد غزه می‌شود. روزانه ۱۵ تا ۲۰ کامیون، دیگر کمک‌ها در بندر العریش در حال فاسدشدن است.

کولیوند در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان هلال احمر ایران و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در نهم فروردین امسال از نبود امکانات پزشکی و دارویی به افزایش تلفات در غزه منجر شده است، سخن گفت: «غزه نمایشگاه جنایت‌های جنگی نوین در جهان است. امروز به‌راحتی نیروهای امدادی و هلال احمر را در فلسطین هدف قرار می‌دهند و این برخلاف همه قوانین جهانی است. انفجارها و تخریب‌ها لطمات روحی شدیدی بر مردم غزه وارد کرده است. براساس قوانین نباید اسرا شکنجه شوند؛ اما رژیم صهیونیستی به این امر پایبند نیست. پیشنهادهای صلیب سرخ درباره غزه باید اجرائی شود تا در شرایط ایمن به مردم غزه امدادرسانی شود». وینسنت کاسارد، رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران، هم اعتماد هلال احمر ایران به کمیته صلیب سرخ را ارزشمند دانست و گفت که صلیب سرخ و هلال احمر ایران اهداف مشترکی‌ در غزه دارند: «ما نیز بر پایان مخاصمات در غزه تأکید داریم و تلاش می‌کنیم تا کمک‌ها به دست مردم غزه برسد. اقدامات مشترک کمیته صلیب سرخ و هلال احمر فلسطین به اندازه کافی نمی‌تواند آلام مردم غزه را کاهش دهد. حجم فجایع در غزه زیاد است و این یک شکست اخلاقی برای مجامع جهانی است که نمی‌تواند این مخاصمات را به اتمام برساند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها