|

بگذارید غذا بخورند

پس از تلاش‌های بین‌المللی دو گذرگاه برای ورود کامیون‌های حامل غذا و دارو برای محاصره‌شدگان غزه باز خواهد شد. ‌اتفاقی که هفته پیش رخ داد و هفت نفر از امدادگران با حمله اسرائیل کشته شدند، سبب شد تا فشارها و اعتراضات بین‌المللی بیشتر شود.

بگذارید غذا بخورند
گیسو فغفوری دبیر صفحه آخر روزنامه شرق

پس از تلاش‌های بین‌المللی دو گذرگاه برای ورود کامیون‌های حامل غذا و دارو برای محاصره‌شدگان غزه باز خواهد شد. ‌اتفاقی که هفته پیش رخ داد و هفت نفر از امدادگران با حمله اسرائیل کشته شدند، سبب شد تا فشارها و اعتراضات بین‌المللی بیشتر شود.

کشتن امدادگران عمدی است

خوزه آندرس، سرآشپز آمریکایی‌-اسپانیایی و بنیان‌گذار سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهانی» به یورو نیوز گفته است: «حمله اسرائیل که منجر به کشته‌‌شدن هفت امدادگر این سازمان در غزه شد، در نتیجه «هدف‌گیری سیستماتیک» بوده است». او با بیان اینکه سازمانش با ارتش اسرائیل در ارتباط بوده است، گفت: «این فقط یک موقعیت بدشانسی نبود که بگویند بمب را در جای اشتباه انداختیم». او تأکید کرد: «وسایل نقلیه این کاروان بشردوستانه بیش از ۱.۵ تا ۱.۸ کیلومتر از هم فاصله داشتند؛ با علائمی بسیار تعریف‌شده در جلو، روی سقف‌ها و با لوگوی رنگارنگی که به آن افتخار می‌کنیم. این بسیار روشن است که ما چه کسی هستیم و چه می‌کنیم». این برنده نشان ملی انسان‌دوستی در آمریکا، درباره نحوه وقوع حادثه گفت: «پس از حمله ارتش اسرائیل به اولین خودروی زرهی، این تیم توانست به سمت خودروی دوم فرار کند که آنجا هم مورد حمله قرار گرفت و اعضا مجبور به حرکت به سمت خودروی سوم شدند؛ سپس خودروی سوم مورد اصابت قرار گرفت و ما نتیجه آن را دیدیم».

در این حمله سه امدادگر بریتانیایی، یک تبعه لهستان، یک استرالیایی، یک فلسطینی و یک شهروند آمریکایی-کانادایی جان خود را از دست دادند.

«خوزه آندرس» با بیان اینکه ارتش اسرائیل از محل حرکت کاروان آگاه بوده، گفت: «آنها ما را در یک منطقه دور از درگیری و در منطقه‌ای که از سوی ارتش اسرائیل کنترل می‌شود، هدف قرار دادند. آنها می‌دانستند که تیم‌های ما در آن جاده و با سه خودرو در حال حرکت هستند».

«آندرس» در گفت‌وگوهای متعددی که داشته، تأکید کرده که این حمله عمدی بوده است. او گفت: «امدادگران ما تلاش کرده بودند تا تماس بگیرند و بگویند که چه کسانی هستند. حتی اگر با (نیروهای دفاعی اسرائیل) هماهنگ نبودیم، هیچ کشور دموکراتیک و هیچ نظامی نمی‌تواند غیرنظامیان و افراد جمعیت بشردوستانه را هدف قرار دهد». از نظر وزیر اقتصاد اسرائیل «این بخشی از جنگ است».

قحطی همه‌گیر

کاروان امدادگران «آشپزخانه مرکزی جهانی» بلافاصله پس از آن مورد اصابت قرار گرفت که امدادگران کار نظارت بر تخلیه صد تن مواد غذایی در غزه از طریق دریا را به اتمام رسانده بودند. در رسانه‌های اصلی جهان، در چند روز گذشته مقالات متعددی درباره نیاز فلسطینی‌ها و مردم غزه به غذا نوشته شد و از شرایط بحرانی آنان نوشتند. پس از کشته‌شدن امدادگران و اعضای آشپزخانه جهانی در غزه که به دست اسرائیل انجام شد، بار دیگر شرایط سخت مردم این منطقه مورد توجه قرار گرفت. شرایط قحطی این پنج ماه پس از آغاز جنگ هر روز بدتر و بدتر می‌شود. کسری منابع غذایی و پزشکی به روزانه نیم میلیون تُن رسیده بود.

این منطقه محاصره‌شده همواره وابسته به صدها کامیون واردات کمک در روز بود که از طریق اسرائیل و مصر وارد می‌شدند. از زمان آغاز جنگ در غزه، ورود کامیون‌های غذا و دارو به این منطقه کاملا محدود شده است.

اکنون با بازرسی‌هایی که اسرائیل انجام می‌دهد که همراه با لجبازی است، زمان زیادی صرف می‌شود تا هر کامیون وارد منطقه شود. طبق برآوردهای بانک جهانی، از سال 2022 دو‌سوم مصرف مواد غذایی در غزه از طریق واردات تأمین می‌شود. هرچند آن‌طور که رسانه‌های اصلی آمریکا این وعده اسرائیل را منعکس کرده‌اند که «معتقد است کمک‌ها را محدود نمی‌کند»، ولی سازمان‌های کمک‌رسانی و دولت‌‌ها، برای تسهیل ورود کامیون‌ها تلاش زیادی انجام می‌دهند؛ اما درواقع هرگونه عبور و مرور زمینی محدود است و ایده ارائه کمک از طریق هوا و دریا هنوز به نتیجه نرسیده است. با وجود اصرار سازمان‌های بین‌المللی بر تحویل کمک‌ها، این امر با برآورده‌شدن نیازهای اساسی غزه فاصله زیادی دارد. مسئله ارسال محموله‌ها به غزه از طریق هواپیما امکان‌پذیر نیست. هرچند هواپیماها دچار تأخیرهای مرزی نمی‌شوند و راحت به شمال غزه می‌رسند، اما هواپیماها معمولا کوچک هستند و برخی از آنها فقط می‌توانند سه تُن کمک همراه داشته باشند و این خیلی کمتر از میانگین بار یک کامیون است. از سویی دیگر هزینه ارسال مواد غذایی با هواپیما بیش از صد برابر گران‌تر از کامیون است. از طرفی گاهی نیز تلفاتی به همراه دارد. شاهدان عینی به خبرنگاران آسوشیتدپرس گفته‌اند که چندی پیش یک جعبه بدون آنکه چتر نجاتش باز شود، بر روی یک خانه افتاد و پنج نفر را که در خانه پناه گرفته بودند، کشته است. همچنین چندی پیش یک صحنه دردناک دیگر رخ داد و یکی از کسانی که برای گرفتن جعبه کمک‌ها به دریا رفته بود، درحالی‌که دستش به آن نرسید، غرق شد.

بمب اتم

اسرائیل تا به حال به قطع‌نامه‌های متعددی که از سوی سازمان ملل و نهادهای حقوق‌بشری صادر شده، بی‌اعتنا بوده است. حتی دیروز قطع‌نامه نفروختن تسلیحات به اسرائیل در سازمان ملل تصویب شد؛ قطع‌نامه‌ای که ضمانت اجرائی ندارد و آمریکا به‌عنوان حامی اسرائیل از آن تبعیت نخواهد کرد. چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس آمریکا پیشنهاد استفاده از بمب اتم برای پایان‌دادن به جنگ غزه را داد. تیم والبرگ، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، در جمع هوادارانش گفته است: «یک بمب هسته‌ای مانند ناکازاکی و هیروشیما روی غزه انداخته شود تا به‌سرعت کار تمام شود. نباید پولی را صرف کمک به مردم غزه کنند و بهتر است به جای آن برای اسرائیل که بزرگ‌ترین متحد آمریکاست، هزینه کنند». به گزارش ایرنا یکی از وزرای کابینه اسرائیل نیز دو بار پیشنهاد استفاده از بمب اتم را داده است.

دبیرکل سازمان ملل، «آنتونیو گوترش»، بارها درباره قحطی‌ای که گریبان دو میلیون ساکن غزه را گرفته و همکاری‌نکردن رژیم اسرائیل ابراز نگرانی کرده است. پاپ نیز بارها ازجمله هم‌زمان با عید پاک درخواست آتش‌بس در غزه داشته است. دولت‌های عرب نتوانسته‌اند از ارتباطات خود برای برقراری آتش‌بس استفاده کنند. از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر سال گذشته بیش از ۲۰۰ امدادگر در این منطقه کشته شده‌اند و تعداد کشته‌شدگان در غزه از 31 هزار نفر گذشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها