|

از طلبه‌ها تا معلمان

در اینجا مروری داریم بر برخی اخبار در ایران که مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

از طلبه‌ها تا معلمان

در اینجا مروری داریم بر برخی اخبار در ایران که مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

معلم مرد ممنوع شد؟

یکی از قوانینی که از ابتدای انقلاب اسلامی در مدارس دخترانه اجرائی می‌شد، ممنوع‌بودن حضور معلم‌های مرد در مدارس بود. اما در حوالی سال 69، هنگامی که مدارس غیرانتفاعی فعالیت خود را آغاز کردند، این محدودیت کم‌رنگ شد. در چند روز گذشته بار دیگر اعلام شده است حضور معلم مرد در مدارس دخترانه ممنوع شد؛ به غیر از پایه دوازدهم. «احمد محمودزاده»، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به باشگاه خبرنگاران گفت: «حضور معلم آقا در تمام پایه‌های تحصیلی مدارس دخترانه به‌جز پایه دوازدهم ممنوع است. جنسیت معاون و مدیران مدرسه باید متناسب با جنسیت دانش‌آموزان باشد». او افزود: «در مقطع ابتدایی مدرسه چه دولتی و چه غیردولتی مشکلی نداریم. البته طبق قوانین، در مدارس دولتی ابتدایی در صورتی که اغلب معلمان خانم هستند، مدیر مدرسه هم می‌تواند یک خانم باشد؛ اما قانون مدارس غیردولتی در این مورد با مدارس دولتی متفاوت است» و حداقل 15 هزار دبیرستان دخترانه در سراسر کشور وجود دارد.

جایگاه اینترنت

در چند روز گذشته بحث اختلال در اینترنت مطرح بوده است. اعلام شده قطعی فیبر نوری ورودی به کشور در گرجستان سبب این کندی و بالارفتن پینگ بوده است و هنوز هم این وضعیت ادامه دارد. ماجرای قطعی و کندی اینترنت در ایران سبب مسائل مختلفی شده است. آن‌طور که تسنیم گزارش داده، به‌تازگی آماری منتشر شده است که از جایگاه پایین ایران در سرعت اینترنت خبر می‌دهد. ایران در رتبه ۷۸ سرعت اینترنت موبایل قرار گرفته است؛ در رده‌بندی جهانی اسپیدتست از میانه سرعت اینترنت کشورها در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی. بر اساس گزارش اسپیدتست در اواخر سال میلادی 2023، متوسط سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۱.۲۹ مگابیت بر ثانیه بوده و جایگاه آن نسبت به ماه قبل با سه پله سقوط رده ۷۸ اعلام 

شده است.

مهاجرت هزینه‌بر

در چند روز گذشته بحث ممنوع‌الخروجی دستیاران پزشکی، مهاجرت دست‌اندرکاران آی‌‌تی و فناوری، مهندسان، دانشجویان و... هر روز بیشتر از قبل مطرح می‌شود. «رضا فرجی‌دانا» وزیر علوم دولت یازدهم، حدود 10 سال پیش تخمین زده بود فرار مغزها زیان سالانه ۱۵۰ میلیارد دلاری به همراه دارد. به گزارش تجارت‌نیوز، برآورد ۲۰۱۷ بانک جهانی، هزینه این مهاجرت را ۵۰ میلیارد دلار در سال نشان می‌دهد. این رقم بیش از دو برابر ارزش صادرات نفت ایران است که در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

حضور تأثیرگذار طلبه‌ها

مدیر جامعه‌الزهرا از برگزاری دوره‌های متعدد برای بانوان طلبه خبر داده است. به گزارش انتخاب قرار است دوره‌های تربیت مبلغ ویژه مهدکودک، دانشگاه و مدارس برای طلبه‌های خانم برگزار شود. هدف این دوره‌ها، تربیت و پرورش بانوان طلبه کنشگر اجتماعی و تأثیرگذار در جامعه است. همچنین قرار است در یکی از نهادهای خاص طلبه‌ها یعنی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها، دوره‌های مختلفی مانند دوره تربیت پژوهشگر، تربیت مترجم، تربیت مدرس، تربیت مبلغ و... برای تربیت و مهارت‌افزایی بانوان طلبه برگزار شود. در این دوره‌های تربیت مبلغ، دوره‌های تخصصی با موضوعات مختلف مانند خانواده، مهدویت، عفاف و حجاب و... در نظر گرفته شده است. همچنین دوره‌های تربیت مبلغ مخاطب‌محور ویژه مهدکودک، دانشگاه، مدارس و حتی دوره تربیت مبلغ ویژه ناشنوایان نیز برگزار می‌شود. 

به گزارش ایرنا، طبق آماری که در انتهای سال قبل منتشر شد، به نقل از محمدرضا حسینی، مشاور وزیر ارشاد «بیش از 200 هزار طلبه روحانی خواهر و برادر در کشور وجود دارد» که ۶۰ هزار نفر از آنها زن هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها