|

در سومین جلسه «حرفه‌؛ روزنامه‌نگار» مطرح شد‌

عذرخواهی حامد عنقا از شمس‌الواعظین، خاطراتی از کیهان و به رگبار بستن تحریریه

سومین جلسه «حرفه؛ روزنامه‌نگار» با قدردانی از محمود شمس‌الواعظین، صبح روز پنجشنبه در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران برگزار شد.

عذرخواهی حامد عنقا از شمس‌الواعظین، خاطراتی از کیهان و به رگبار بستن تحریریه

سومین جلسه «حرفه؛ روزنامه‌نگار» با قدردانی از محمود شمس‌الواعظین، صبح روز پنجشنبه در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران برگزار شد.

در این جلسه، استادانی همچون محمد بلوری، سیروس علی‌نژاد، علی‌اکبر قاضی‌زاده، فریدون صدیقی، مینو بدیعی و استاد محمود (ماشاالله شمس‌الواعظین)‌ به همراه آقایان الیاس حضرتی، محمد قوچانی، بهروز گرانپایه، متین غفاریان، هادی حیدری، افشین امیرشاهی و به اتفاق برخی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران حاضر بودند.

سومین مراسم «حرفه؛ روزنامه‌نگار» اگرچه در قدردانی و حمایت از آقای ‌شمس‌الواعظین در مقابل تخریب او در یک سریال حاشیه‌ساز برگزار شد، اما برخی از میهمانان که خود از اعضای تحریریه قدیم روزنامه کیهان بودند، خاطراتی از روزهای انقلاب تعریف کردند، افرادیو آدم‌هایی که روزگاری با مسلسل و هفت‌تیر وارد تحریریه‌ کیهان می‌شدند.

آقای صدیقی تعریف کرد که یکی از این افراد روی میز رفت و با هفت‌تیر به سقف روزنامه شلیک کرد. شمس‌الواعظین نیز درباره فردی سخن گفت که با مسلسل وارد تحریریه شد و سقف روزنامه‌ را به رگبار بست‌. خانم مینو بدیعی از چگونگی اداره تحریریه توسط شمس‌الواعظین که جوانی 25‌ساله بود، سخن گفت و محمد قوچانی، آقای شمس‌الواعظین را روزنامه‌نگاری خواند که بسیار بر گردن مطبوعات ایران حق دارد و همچنان نیز روزنامه‌نگار است اما به دلیل جبر روزگار به مزرعه رفته‌.

در این جلسه، آقای شمس‌الواعظین از تماس تلفنی حامد عنقا، کارگردان سریال پرحاشیه گناه فرشته خبر داد. ایشان گفت اگر امروز با فیلم و سریال روزنامه‌نگاران تخریب می‌شوند، در آن ایام با اسلحه این اتفاق می‌افتاد. افراد همان هستند اما شیوه تغییر کرده است. بنا بر گفته وی، ‌عنقا در تماس با شمس‌الواعظین از وی بابت آنچه در قسمت چهارم از او به تصویر کشیده، عذرخواهی کرده و گفته که بله هدف من شما بودید، اما می‌خواستم نشان بدهم که روزنامه‌نگاران بساز‌بفروش شده‌اند. آقای شمس هم در پاسخ گفته است شما صنف را هدف قرار داده‌اید، درحالی‌که باید بدانید روزنامه‌نگاران، خصوصا روزنامه‌نگاران دهه 70، چنین نبودند و نیستند و کار شما اشتباه بوده است.

آقای بهروز گرانپایه نیز یادآوری کرد که روزنامه‌نگاران چه در گذشته و چه الان، جزء قشر مؤثر جامعه بوده و هستند و هدف قرار‌دادن آنها و تخریب حرفه روزنامه‌نگاری، بدون تردید یک برنامه و پروژه است. گرانپایه یادآوری کرد که در دهه 70 و هنگام انتخابات مجلس ششم، لیستی که روزنامه‌نگاران منتشر و از آن حمایت کردند، چگونه مورد توجه و استقبال جامعه قرار گرفت.

بخش‌های دیگر این جلسه به ذکر خاطراتی از کیهان ابتدای انقلاب گذشت و آقایان فریدون صدیقی، علی‌اکبر قاضی‌زاده و مینو بدیعی خاطراتی شنیدنی از آن ایام بیان کردند.

محمد قوچانی نیز از انجمن صنفی درخواست کرد این جلسات مکتوب شود تا به صورت خاطرات شفاهی در دسترس همه قرار بگیرد.

‌سیروس علی‌نژاد نیز از انجمن صنفی خواست این جلسات را بیشتر برگزار کند و دوستان صنف در این روزهای سخت و تلخ همدیگر را بیشتر ببینند.

‌الیاس حضرتی نیز از انجمن بابت برگزاری این جلسه تشکر کرد و ضمن تأکید بر اینکه ثانیه به ثانیه این جلسه آموختنی است، خواستار آن شد که این نوع جلسات جدی‌تر گرفته شود.

اکبر منتجبی، رئیس انجمن هم خبر داد قرار است در آینده نزدیک در انجمن مراسم رونمایی از کتاب‌هایی که توسط روزنامه‌نگاران نوشته‌ شده و مجلاتی که توسط اعضا و... منتشر می‌شوند، برگزار کنیم.

هادی حیدری نیز در این مراسم، طرحی از پرتره آقای شمس‌الواعظین را به ایشان اهدا کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها