|

گمانه‌زنی درباره سیاست مهاجرتی ترامپ

پیشتازی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در نظرسنجی در ایالت‌های کلیدی، باز هم توجه‌ها را به سیاست‌های دونالد ترامپ معطوف کرده است. ترامپ در دوره چهار‌ساله ریاست‌جمهوری خود سیاست‌هایی را در پیش گرفت که بسیاری از آنها در دولت دموکرات بایدن تغییری اساسی داشته‌اند. یکی از این موضوعات که محل چالش بسیاری بوده، مسئله مهاجرت است.

گمانه‌زنی درباره سیاست مهاجرتی ترامپ

پیشتازی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در نظرسنجی در ایالت‌های کلیدی، باز هم توجه‌ها را به سیاست‌های دونالد ترامپ معطوف کرده است. ترامپ در دوره چهار‌ساله ریاست‌جمهوری خود سیاست‌هایی را در پیش گرفت که بسیاری از آنها در دولت دموکرات بایدن تغییری اساسی داشته‌اند. یکی از این موضوعات که محل چالش بسیاری بوده، مسئله مهاجرت است. کارنامه منفی بایدن در این مسئله که بحران ورود بی‌ضابطه مهاجران از مرزهای جنوبی را ایجاد کرد، باعث شد تا دولت دموکرات بایدن بپذیرد که ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک را که در دوره ترامپ احداث آن آغاز شده بود، ادامه دهد و سختگیری‌های بیشتری در روند پذیرش مهاجران اعمال کند. در همین حال، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی ویژه نگاهی داشته به سیاست احتمالی مهاجرتی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا. روزنامه نیویورک‌‌تایمز در این گزارش ادعا کرده که «در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، مهاجران غیرقانونی و نیز افرادی که ویزای بشردوستانه و اقامت موقت دریافت کرده‌اند، با خطر اخراج از این کشور مواجه خواهند شد». ورود گسترده مهاجران غیرقانونی از مرزهای جنوبی آمریکا در ماه‌های اخیر و پیامدهای ناشی از آن موجب شده است که سیاست‌های مهاجرتی نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴ مورد توجه قرار گیرد. اواخر اکتبر سال جاری، اداره حفاظت از گمرک و مرزهای ایالات متحده آمریکا در گزارشی گفت که این کشور در سال مالی ۲۰۲۳، بالاترین شمار مهاجران غیرقانونی واردشده به خاک کشور را شاهد بوده است. بر‌اساس ارقام این گزارش، در این سال سه‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار نفر وارد قلمرو ایالات متحده شده‌اند که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است.

براساس روایت این روزنامه «ترامپ در نظر دارد که در صورت بازگشت به قدرت، سیاست‌های چهار سال نخست ریاست‌جمهوری خود را در زمینه ایجاد محدودیت و موانع در مرزهای آمریکا و سختگیری در صدور ویزا برای متقاضیان سفر به این کشور، تشدید و اعمال کند». نیویورک‌‌تایمز در گزارش مفصلی درباره کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، می‌نویسد که او در حال برنامه‌ریزی برای اعمال مجدد برنامه‌های خود در قبال مهاجران است. این برنامه‌ها شامل «جمع‌آوری و اخراج گسترده افرادی می‌شود که غیرقانونی در ایالات متحده حضور دارند» و قرار است نخست بازداشت شوند و به اردوگاه‌های موقت نگهداری بیایند، سپس به کشورهای مبدأ خود اخراج شوند. براساس این روایت، در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، هزاران افغان نیز که پس از فروپاشی حکومت جمهوری و در عملیات تخلیه نظامی آمریکا و پس از آن وارد خاک این کشور شده‌اند، از این سیاست او متأثر خواهند شد.

در گزارش آمده است: «بسیاری از افرادی که به دلایل بشردوستانه اجازه زندگی موقت در آمریکا را داشته‌اند، نیز این موقعیت را از دست می‌دهند و اخراج می‌شوند؛ ازجمله ده‌ها هزار افغان که در بحبوحه تسلط طالبان در ۲۰۲۱، اجازه ورود به ایالات متحده را دریافت کردند». با فروپاشی حکومت جمهوری و بازگشت دوباره طالبان به قدرت در آگوست ۲۰۲۱، حدود ۷۶ هزار نفر از شهروندان افغانستان، در جریان دو هفته عملیات تخلیه نظامی آمریکا و ناتو، توانستند از کشور خارج شوند و در کمپ‌های موقت در امارات متحده عربی، قطر، آلبانی و آلمان مستقر شدند. بسیاری از این افراد پس از بررسی‌های امنیتی و دریافت ویزا، وارد ایالات متحده شدند و با دریافت کمک‌هزینه‌های دولتی، در ایالت‌های مختلف این کشور سکونت یافتند. همچنین صدور ویزای بشردوستانه برای افغان‌هایی که در جریان ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا با نهادهای نظامی و غیرنظامی آمریکایی در افغانستان کار کرده بودند و زندگی‌شان در معرض خطر انتقام‌جویی طالبان بود، ادامه یافت.

ازآگوست ۲۰۲۱ تا آگوست ۲۰۲۳، حدود ۹۷ هزار شهروند افغان با دریافت ویزای بشردوستانه، وارد خاک ایالات متحده شده‌اند. با این حال شمار دیگری نیز که ارقام مشخصی درباره آنان وجود ندارد، با دریافت ویزای برزیل و سفر به آن کشور، از راه‌های غیرقانونی خود را به آمریکا رسانده‌اند. شماری از این افراد پس از رسیدن به آمریکا، وارد کانادا شده‌اند و شماری دیگر در داخل آمریکا به صورت غیرقانونی زندگی می‌کنند.

شماری از افغان‌ها نیز که در روند عملیات تخلیه نظامی وارد آمریکا شدند، هنوز مجوز اقامت قانونی دریافت نکرده‌اند. این افراد به دلایل مختلف، از‌جمله ثابت‌نشدن این ادعا که زندگی‌شان در افغانستان در خطر است، مستحق اقامت قانونی شناخته نشده‌اند. در بحبوبه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و فروپاشی حکومت پیشین این کشور که کابل به دست طالبان افتاد، عملیات تخلیه نظامی با موجی از هجوم گسترده شهروندان افغان به فرودگاه کابل مواجه شد. بسیاری از این افراد با هجوم به فرودگاه، از موانع امنیتی عبور کردند و بدون بررسی‌های لازم، سوار هواپیماها شدند. در سپتامبر ۲۰۲۲، دولت آمریکا یک شهروند افغان که عضویت طالبان را داشت و در عملیات تخلیه و در نتیجه بررسی‌نشدن دقیق اسناد هویتی‌اش وارد این کشور شده بود، اخراج کرد. آن‌گونه که خبرنگار ایندیپندنت از گزارش نیویورک‌تایمز درباره «سیاست مهاجرتی دونالد ترامپ» نوشته، این احتمال وجود دارد که اگر او در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده پیروز شود، تعدادی از افغان‌هایی که در دو سال گذشته وارد آمریکا شده‌اند، با خطر اخراج مواجه شوند. ترامپ در چهار سال ریاست‌جمهوری خود، محدودیت‌هایی در زمینه ورود و مهاجرت به آمریکا وضع کرده بود؛ اما با روی کار آمدن جو بایدن، بخشی از این سیاست‌ها کنار گذاشته شدند. ترامپ در سخنرانی‌ در سپتامبر سال جاری گفت که «با پیروی از مدل آیزنهاور، بزرگ‌ترین عملیات اخراج مهاجران غیرقانونی» را از آمریکا انجام خواهد داد. اشاره او به کارزار جمع‌آوری و اخراج مهاجران مکزیکی در ۱۹۵۴ بود که در جریان آن، هزاران مهاجر از خاک ایالات متحده اخراج شدند. سیاست مهاجرتی ترامپ همچنین صدور ویزا را در کنسولگری‌های آمریکا در سراسر جهان محدود خواهد کرد. این محدودیت‌ها شامل بررسی‌های بیشتر امنیتی برای افراد متقاضی ویزا، به‌ویژه از کشورهایی خواهد بود که «ناامن» توصیف می‌شوند. در یک سال گذشته به دلیل رفع محدودیت‌های وضع‌شده در دوران همه‌گیری کرونا و نیز افزایش ناآرامی در شماری از کشورها، ازجمله در آفریقا، خاورمیانه، ونزوئلا و آمریکای مرکزی، هزاران نفر کوشیده‌اند خود را به مرزهای ایالات متحده برسانند. در ماه‌های اخیر بسیاری از شهروندان آمریکا از کاخ سفید خواستند که محدودیت‌های بیشتری برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی وضع کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها