|

پاسخ اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان به گزارش «شرق»

برای سنجش جدیت وزارت میراث‌ فرهنگی در حفظ تاریخ کاشان، نگاهی به اقدامات انجام‌شده در کاشان بیندازید/ سوابق مکاتبه‌ها و مجادله‌ها با شهرداری کاشان برای حفظ بافت تاریخی موجود است.

پاسخ اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان به گزارش «شرق»

برای سنجش جدیت وزارت میراث‌ فرهنگی در حفظ تاریخ کاشان، نگاهی به اقدامات انجام‌شده در کاشان بیندازید/ سوابق مکاتبه‌ها و مجادله‌ها با شهرداری کاشان برای حفظ بافت تاریخی موجود است.

درباره گزارش منتشرشده در روزنامه شرق مورخ 21 آبان‌ماه 1402، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان مطالبی را بیان می‌کند:

١. از همراهی شهرداری و میراث فرهنگی در راستای تخریب بافت تاریخی سخن رانده شده است. اگر به سوابق مکاتبه‌ها و مجادله‌های صورت‌گرفته میان این دو ارگان مراجعه شود، ملاحظه می‌شود که میراث فرهنگی از همه توان و ابزارهای قانونی و فرادستی خود برای صیانت از بافت تاریخی استفاده نموده و هیچ‌گونه اهمال‌کاری و تغافلی صورت نگرفته است.

٢. اینکه بخت تا چه میزان یار میراث بوده و باشد که دست‌اندرکاران مسائل شهری و از جمله شهرداری‌ها همسو و همگام با تاریخ و میراث باشند، موضوعی است مهم و در مسیر احیای بافت حیاتی‌ اما نگاه ناعادلانه به فعالیت‌های صورت‌گرفته گناهی است نابخشودنی. ازاین‌رو بایستی به حجم فعالیت‌های صورت‌گرفته در سال‌های گذشته نگاهی دوباره انداخت تا اقدامات انجام‌شده برای ساخت کاشان پرافتخار نشان دهد اراده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ تاریخ کاشان بسیار جدی است.

٣. متولی حفاظت و صیانت از گستره ۵۴٠ هکتاری بافت تاریخی کاشان در وهله نخست عموم مردم و سپس وظیفه همه دستگاه‌های اجرائی و نظارتی است. در رأس این هرم میراث فرهنگی وظیفه خطیری بر عهده دارد. در بخش‌های زیادی موفق بوده و در بخش‌هایی نیز علی‌رغم پیگیری‌های به عمل آمده، ناخواسته ناموفق بوده است. در طول دهه‌های گذشته، خوانش، تفسیر و قرائت‌های متفاوت از فضای تاریخی، نوع و چگونگی عمل مجریان را با مخاطراتی روبه‌رو نموده و بعضا به کج‌فهمی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اشتباهی نیز انجامیده است.

4. حجم عظیم سرمایه‌گذاری و تمایل بالای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سرمایه‌گذاری در مرمت و احیای ابنیه، حجم بالای گردشگر داخلی و خارجی در تمام ایام سال، رشد حضور گردشگر از چند ساعت به حدود ٢.٢ روز در سطح شهرستان، پیشتازی میراث فرهنگی شهرستان به مکلف نمودن کارفرمایان خصوصی و دولتی به ارائه طرح‌های مرمتی پیش از هرگونه اقدام مرمتی، برگزاری نشست‌های علمی مستمر در حوزه مرمت و سرمایه‌گذاری، برگزاری نشست‌های تخصصی با اعضای نظام مهندسی دارای رتبه به‌منظور بررسی و ارائه طرح‌های مرمتی، حضور در محله‌ها و گفت‌وگو با ساکنان در راستای تسهیل‌گری و رفع مشکلات، توجه ویژه به صیانت از میراث روستایی، همه و همه نشان از عزم دستگاه به‌منظور ترویج فرهنگ صیانت و مرمت اصولی است. 

این افتخارات در طول دهه‌های متمادی به دست آمده و محصول هم‌اندیشی و تلاش جمعی بوده تا کاشانی پرافتخار بسازد. طبیعی است که در این مسیر مشکلات و تنگناهایی نیز وجود داشته و دارد.

5. ضمن احترام به دغدغه‌های مطرح‌شده در گفت‌وگوی منعکس‌شده و تقاضای مجدد به پایبندی به عدالت در گفتار و نوشتار، باید به عرض ملت آگاه و فهیم و همه دغدغه‌مندان رساند که متأسفانه نکات منعکس‌شده در گزارش، ناقص و از روی عدم‌شناخت و عدم‌دسترسی به اطلاعات و شواهد کافی بوده است. بهتر بود پیش از طرح چنین موضوعاتی، شرح اقدامات صورت‌گرفته نیز اخذ می‌شد تا در یک فضایی عاری از عدم‌آگاهی، افکار عمومی تحت تأثیر قرار می‌گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها