|

چرا تعلیق شناسایی؟

رؤسا و دبیران کل پیشین کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی طی نامه‌ای از رئیس کمیته بین‌المللی المپیک خواستار تعلیق شناسایی کمیته ملی المپیک اسرائیل شده‌اند. در این رابطه نکاتی است که توجه به آن لازم است.

چرا  تعلیق شناسایی؟

سیدمصطفی هاشمی‌طبا*:‌ رؤسا و دبیران کل پیشین کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی طی نامه‌ای از رئیس کمیته بین‌المللی المپیک خواستار تعلیق شناسایی کمیته ملی المپیک اسرائیل شده‌اند. در این رابطه نکاتی است که توجه به آن لازم است.

1- اعضای کمیته بین‌المللی المپیک متشکل از 120 نفر اشخاص حقیقی یا اشخاص حقیقی به نمایندگی برخی اشخاص حقوقی ورزشی هستند بنابراین هیچ کشوری عضو کمیته بین‌المللی المپیک نیست، بلکه کمیته بین‌المللی المپیک نسبت به به‌رسمیت‌شناختن کمیته‌های ملی المپیک اقدام می‌کند. طرح لغو عضویت که برخی اظهار می‌کنند، در این مورد موضوعیت ندارد.

2- کمیته بین‌المللی المپیک که منشور آن این کمیته را از فعالیت سیاسی منع می‌کند و آن را موجد صلح می‌شمارد، در موارد مختلفی به سیاست ورود کرده است و اگرچه همچنان از اعتراف به این نقش خودداری می‌کند و آنچه را انجام داده اعمال نظر برای برقراری صلح قلمداد می‌کند، کاملا تحت تأثیر عوامل سیاسی قدرتمند در جهان است. محروم‌کردن روسیه از حضور در المپیک را ابزاری برای صلح به شمار می‌آورد، در‌حالی‌که در برابر کشتار مردم غزه لب فروبسته است.

3- روسیه به بهانه امنیت به اوکراین حمله کرده و دلیل آن را همسایگی احتمالی ناتو و خطرناک‌بودن بالقوه این همسایگی ذکر کرده و اسرائیل حمله حماس را بهانه امنیت قرار داده است. اگر حمله روسیه در مدت زمان طولانی باعث آوارگی بخشی از مردم اوکراین شده است و تعدادی غیرنظامی در طول دو سال جنگ کشته شده‌اند، ارتش اوکراین با کمک کشورهای غربی ایستادگی کرده و در برخی موارد روس‌ها را شکست داده است، در‌حالی‌که اسرائیل به سرزمینی حمله کرده که نه دارای ارتش است و نه تجهیزات ضدهوایی دارد و هواپیماهای اسرائیل به همه اماکن مسکونی، ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس و زیرساخت‌های غزه حمله و آنها را ویران کرده و در طول یک ماه صد برابر تلفات غیرنظامیان اوکراینی در طول دو سال جنگ را در مدت یک ماه به شهادت رسانده و رسما به نسل‌کشی دست زده و صراحتا به آن اعتراف کرده است. آیا کمیته بین‌المللی المپیک به صلح وفادار است یا به صلح همراه نسل‌کشی فلسطینیان روی آورده است؟

4- جا دارد همه سازمان‌های کشور و در اینجا وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون‌های ورزشی نسبت به این امر بی‌تفاوت نبوده و هر یک به سهم خود به این اعمال وحشیانه ضد‌بشری اعتراض و مورد را به قوی‌ترین وجه به سازمان‌های بین‌المللی مربوطه اعلام کنند. این حداقل کاری است که می‌توان انجام داد.

* رئیس اسبق کمیته ملی المپیک و عضو سابق کمیته بین‌المللی المپیک

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها