|

تور دیپلماتیک بلینکن در منطقه

رایزنی برای آینده غزه

هم‌زمان با ادامه حملات هوایی و عملیات‌ نظامی اسرائیل در نوار غزه، آمریکا هم مذاکرات خود را با مقام‌های ارشد متحدان منطقه‌ای خود در راستای کاهش خشونت‌ها و حفظ جان غیرنظامیان در غزه و همچنین وضعیت غزه پس از جنگ ادامه می‌دهد.

رایزنی برای آینده غزه

هم‌زمان با ادامه حملات هوایی و عملیات‌ نظامی اسرائیل در نوار غزه، آمریکا هم مذاکرات خود را با مقام‌های ارشد متحدان منطقه‌ای خود در راستای کاهش خشونت‌ها و حفظ جان غیرنظامیان در غزه و همچنین وضعیت غزه پس از جنگ ادامه می‌دهد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده که برای سومین‌ بار از آغاز جنگ اخیر به منطقه سفر کرده است، پس از دیدار با مقام‌های کشورهای عربی در اردن، روز گذشته در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک خود، به رام‌ الله در کرانه باختری، ترکیه و عراق رفت. وزرای خارجه کشورهای اردن، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و آمریکا روز شنبه در امان، پایتخت اردن، گرد هم آمدند تا درباره آخرین تحولات و راهکارهای مشترک برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در غزه گفت‌وگو کنند. تمرکز مذاکرات بلینکن در اردن، وضعیت غزه و رایزنی درباره نحوه مدیریت بر این باریکه پس از جنگ بود. درحالی‌که کشورهای عربی خواستار توقف فوری درگیری‌ها در غزه شده‌اند، بلینکن در نشستی خبری با همتایان خود از اردن و مصر، گفت «آتش‌بس به گروه حماس فرصت می‌دهد تا دوباره خود را سازمان‌دهی کند و حملاتی مشابه حمله هفتم اکتبر انجام دهد»؛ اما تقریبا هم‌زمان با این اظهارات، جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا، تأیید کرد پیشرفت‌هایی در زمینه برقراری «وقفه‌های انسان‌دوستانه» در جنگ اسرائیل و حماس به‌ دست آمده است. همچنین متیو میلر‌، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت آنتونی بلینکن در دیدارش با محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، بار دیگر بر «تعهد آمریکا به ارائه کمک‌های بشردوستانه و ازسرگیری خدمات ضروری در غزه» تأکید کرده است. میلر افزود: «وزیر خارجه همچنین تعهد ایالات متحده را برای تلاش در راستای تحقق آرمان‌های مشروع فلسطینی‌ها برای ایجاد کشور فلسطین ابراز کرد». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت بلینکن و عباس درباره «تلاش‌ها به‌منظور بازگرداندن آرامش و ثبات به کرانه باختری» رایزنی کردند. به گفته او، بلینکن پیشنهاد داده است که یک «تشکیلات خودگردان مؤثر و احیاشده فلسطینی» برای مدیریت نهایی نوار غزه منطقی‌تر خواهد بود؛ اما تأیید کرد که امنیت و حکومت این منطقه احتمالا در دوره‌ای به‌طور موقت برعهده دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواهد بود. نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی هم به رویترز گفت محمود عباس در دیدار با آنتونی بلینکن تأکید کرده است که باید «آتش‌بس فوری» برقرار و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه داده شود.

در‌همین‌حال، صلیب سرخ فلسطین اعلام کرد در نخستین ساعات روز گذشته انفجارهای شدیدی در نزدیکی بیمارستان القدس غزه رخ داد. به گزارش سی‌ان‌ان، به نقل از صلیب سرخ فلسطین، ساختمانی در ۵۰‌متری بیمارستان القدس هدف حمله ارتش اسرائیل قرار گرفت که شماری زخمی و کشته بر جا گذاشت که رقم دقیق آن مشخص نیست. بنا بر اعلام این نهاد، به‌ دلیل شدت بمباران، گروه‌های امدادی در دقایق ابتدایی نتوانستند برای کمک به زخمی‌ها به محل بروند.

در چنین شرایطی ارقام اولیه وزارت دارایی اسرائیل نشان می‌دهد که جنگ با حماس در نوار غزه حدود ۵۱ میلیارد دلار برای تل‌آویو هزینه خواهد داشت. به گزارش رویترز، این رقم که برابر ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی اسرائیل است، با توجه به بازگشت ۳۵۰ هزار نیروی ذخیره ارتش اسرائیل به خدمت و بر مبنای ادامه جنگ بین هشت تا ۱۲ ماه محاسبه شده و محدود به غزه است و ورود احتمالی دیگر بازیگران در درگیری را در نظر نمی‌گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها