|

دست ارلینگ هالند خالی ماند

مسی با 8 توپ طلا جاودانه شد

لیونل مسی به عنوان برنده جایزه توپ طلای سال ۲۰۲۳ فوتبال جهان اعلام شد. دستیابی کاپیتان تیم ملی آرژانتین به این جایزه طی هفته‌های گذشته و با گزارش‌های پی‌درپی منابع رسانه‌ای مختلف، قطعی به نظر می‌رسید و در مراسم سالانه جوایز «فرانس فوتبال»، این موضوع به‌طور رسمی اعلام شد.

مسی با 8 توپ طلا جاودانه شد

لیونل مسی به عنوان برنده جایزه توپ طلای سال ۲۰۲۳ فوتبال جهان اعلام شد. دستیابی کاپیتان تیم ملی آرژانتین به این جایزه طی هفته‌های گذشته و با گزارش‌های پی‌درپی منابع رسانه‌ای مختلف، قطعی به نظر می‌رسید و در مراسم سالانه جوایز «فرانس فوتبال»، این موضوع به‌طور رسمی اعلام شد. قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ و یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان پیش از این با هفت عنوان در صدر جدول بیشترین برندگان توپ طلا قرار داشت و حالا با کسب جایزه هشتم، آمار بی‌بدیل خود را دست‌نیافتنی‌تر کرد. ارلینگ هالند، ستاره گلزن منچسترسیتی با آمار و افتخارات خارق‌العاده در سال گذشته، تنها رقیب مسی در راه رسیدن به توپ طلای ۲۰۲۳ به شمار می‌رفت اما فتح‌الفتوح تاریخی آلبی‌سلسته در جام جهانی قطر، رأی‌دهندگان مورد تأیید فرانس فوتبال را متقاعد کرد معتبرترین و ارزشمندترین جایزه فردی جهان فوتبال را برای هشتمین بار به اعجوبه تکرارنشدنی فوتبال آرژانتین بسپارند.

 او نخستین بازیکن تاریخ فوتبال است که با سه تیم مختلف توپ طلا می‌گیرد‌. مسی با کسب هشتمین توپ طلا، جای خود را در صدر جدول برندگان این جایزه تثبیت کرد و موقعیت او تا مدت‌ها دور از دسترس ستارگان جهان فوتبال باقی خواهد ماند. این جایزه‌ به افتخارات فردی متعدد از جمله شش کفش طلا و دو عنوان برترین بازیکن جام جهانی افزوده می‌شود و در کنار افتخارات تیمی فراوان مانند چهار جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، ۱۰ عنوان قهرمانی لالیگا، دو قهرمانی لیگ یک فرانسه، هفت قهرمانی جام حذفی اسپانیا، سه قهرمانی جام‌جهانی باشگاه‌ها، قهرمانی جام جهانی ۲۰۲۲ و قهرمانی کوپا آمریکا در سال ۲۰۲۱ قرار می‌گیرد. سال‌ها رسانه‌ها از جای خالی افتخارات ملی در کارنامه‌ مسی سخن می‌گفتند اما او حالا جزء معدود فوتبالیست‌هایی است که مدال طلای المپیک، جام جهانی، کوپا آمریکا و جام جهانی جوانان را در کلکسیون افتخاراتش جمع کرده.

دست خالی‌مانده ارلینگ هالند

بخت با ستاره نروژی منچسترسیتی یار نبود، چون عملکرد محشر او با قهرمانی به‌یادماندنی لیونل مسی و تاج‌گذاری او در جنوب خلیج فارس هم‌زمان شد. هالند با شکستن رکوردهای گلزنی متعدد در لیگ برتر انگلیس و فتح دومین سه‌گانه اروپایی تاریخ فوتبال این کشور، می‌توانست در هر سال دیگری برنده توپ طلا شود. هالند در سال گذشته در ۵۲ مسابقه برای منچسترسیتی مجموعا ۵۳ گل به ثمر رساند و ۹ پاس منجر به گل به نام خود ثبت کرد. ضمن آنکه جزئی از تیم رؤیایی سیتیزن‌ها بود که برای نخستین بار در تاریخ باشگاه، دومین بار در تاریخ فوتبال انگلیس و تنها دهمین بار در تاریخ فوتبال جهان، قهرمانی هم‌زمان لیگ قهرمانان اروپا، لیگ و جام حذفی داخلی را کسب کرد. تنها دستاورد ارلینگ هالند در مراسم اخیر جایزه برترین گلزن سال (جایزه گرد مولر) بود. جایزه برترین تیم مردان سال هم برای دومین دوره متوالی به منچسترسیتی رسید. جایزه کوپا، یا برترین بازیکن جوان سال به جود بلینگام رسید. ستاره تیم ملی انگلیس این روزها به درخشان‌ترین شکل ممکن دوران حضور خود در رئال مادرید را آغاز کرده. جمال موسیالا و پدری در رده‌های بعدی قرار گرفتند. جایزه سوکراتس، به دلیل تلاش و اقدامات انسان‌دوستانه به وینیسیوس جونیور تعلق گرفت. تیم زنان بارسلونا به عنوان برنده سه‌گانه عنوان برترین تیم زنان سال را در اختیار گرفت و آیتانا بونماتی، ستاره این تیم که علاوه بر آن فاتح جام جهانی فوتبال زنان شده بود، توپ طلای فوتبال زنان را در اختیار گرفت. جایزه یاشین (برترین دروازه‌بان فصل) به امیلیانو مارتینس، سنگربان تیم ملی آرژانتین رسید. به هر روی، بررسی تاریخ جایزه توپ طلا نشان می‌دهد رأی‌دهندگان معمولا به رقابت‌های معتبر ملی بیشتر از بازی‌های باشگاهی اهمیت می‌دهند و این موضوع مختص امسال نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها