|

کره شمالی در ازای تقویت برنامه هسته‌ای خود، مهمات جنگی به روسیه فرستاده ‏است

تسلیحات کره شمالی در اختیار روسیه

کاخ سفید اعلام کرده است که کره شمالی بیش از هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه فرستاده است. به‌این‌ترتیب گمانه‌زنی‌ها درباره طرح احتمالی کره شمالی برای پرکردن انبارهای مهمات روسیه قوت گرفته است. تجهیزات روسیه در جنگ طولانی این کشور با اوکراین تخلیه شده بود و احتمال کمک کره شکالی به مسکو زمانی قوت گرفت که ماه گذشته کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به این کشور سفر کرد و از سایت‌های نظامی کلیدی روسیه بازدید کرد.

تسلیحات کره شمالی در  اختیار  روسیه

کاخ سفید اعلام کرده است که کره شمالی بیش از هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه فرستاده است. به‌این‌ترتیب گمانه‌زنی‌ها درباره طرح احتمالی کره شمالی برای پرکردن انبارهای مهمات روسیه قوت گرفته است. تجهیزات روسیه در جنگ طولانی این کشور با اوکراین تخلیه شده بود و احتمال کمک کره شکالی به مسکو زمانی قوت گرفت که ماه گذشته کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به این کشور سفر کرد و از سایت‌های نظامی کلیدی روسیه بازدید کرد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد که آمریکا معتقد است کیم جونگ اون خواستار فناوری‌های پیشرفته تسلیحاتی روسیه در ازای ارسال مهمات و تقویت برنامه هسته‌ای کره شمالی است. کاخ سفید تصاویری منتشر کرد که نشان می‌دهد کانتینرها قبل از انتقال به روسیه با قطار به سمت جنوب غربی آن کشور، در یک کشتی با پرچم روسیه بارگیری شده‌اند.

به گفته کاخ سفید، این کانتینرها در فاصله هفتم سپتامبر و اول اکتبر، بین ناجین در کره شمالی و دونای در روسیه حمل شده است. آمریکا کره شمالی را متهم کرده است که پیش‌از‌این نیز مهمات و گلوله‌های توپخانه و موشک به روسیه منتقل کرده است. بر‌اساس گزارش آسوشیتدپرس، رهبر کره شمالی ماه گذشته نیز پس از دیدار با پوتین، خواستار افزایش تولید تسلیحات هسته‌ای و ایفای نقش بزرگ‌تر کشورش در ائتلافی از کشورهایی شد که در «جنگ سرد جدید» با آمریکا مقابله می‌کنند.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرد که کیم جونگ اون این اظهارات را در جلسه دو‌روزه پارلمان آن کشور بیان کرد که قانون اساسی را اصلاح کرد تا شامل سیاست او برای گسترش برنامه تسلیحات هسته‌ای شود. رسانه‌های دولتی کره شمالی نیز گزارش دادند که رهبر آن کشور در روسیه معاشرت دوستانه و صمیمی با پوتین را تقویت کرده است.

در سفر شش‌روزه کیم جونگ اون به روسیه که طولانی‌ترین سفر خارجی او به‌عنوان رهبر کشور بود، دو کشور اعلام کردند که درباره تقویت روابط دفاعی متقابل گفت‌وگو کرده‌اند. با این حال آنها جزئیات موضوع را فاش نکردند. کارشناسان خارجی حدس می‌زنند که این دو کشور، که هر دو درگیر رویارویی با غرب‌اند، برخلاف قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای دستیابی به قراردادهای انتقال تسلیحات تلاش می‌کنند.

ادامه حملات به آودیوکا

از طرف دیگر، نیروهای ارتش روسیه شهر آودیوکا در شرق اوکراین را برای چهارمین روز متوالی از زمین و هوا هدف حملات خود قرار دادند. این بزرگ‌ترین تهاجم نیروهای روسی در چند ماه اخیر محسوب می‌شود. مقامات ارتش اوکراین می‌گویند نیروهای‌شان مواضع خود را حفظ کرده‌اند، با این حال ویتالی باراباش، رئیس اداره نظامی آودیوکا، گفت که شهر تحت حملات مداوم هوایی، توپخانه‌ای و زمینی تعداد زیادی از نیروهای روسی قرار دارد. او در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «نبردها اکنون برای چهار روز است که شدید و واقعا بی‌وقفه ادامه دارد. آنها به هر چیزی که در تیررس‌شان قرار دارد، شلیک می‌کنند. حملات روز و شب متوقف نمی‌شود».

حمله به آودیوکا یکی از معدود حملات بزرگی است که روسیه از زمان آغاز ضد حمله نیروهای اوکراینی در اوایل ژوئن انجام می‌دهد. نیروهای اوکراینی ضد حمله خود را برای بیرون‌راندن نیروهای روسی از مناطق وسیعی از شرق و جنوب آغاز کردند، با این حال تاکنون به دلیل برخورد با میادین مین و سنگرهای به‌شدت مستحکم روسیه پیشروی آهسته‌ای داشته‌اند. در چند ماه گذشته، روسیه برای جلوگیری از حرکت نیروهای اوکراینی بر انجام حملات هوایی علیه زیرساخت‌های بندری و سیلو‌های غلات تمرکز کرده است. کی‌یف می‌گوید مسکو نیروهای خود را در اطراف آودیوکا جمع کرده و تجهیزات سنگینی را به منطقه فرستاده که به نیروهایش اجازه می‌دهد مواضع اوکراین را در هم بکوبند.

بنا بر اعلام کی‌یف، هدف مسکو محاصره و تصرف این شهر واقع در شمال غربی شهر دونتسک، تحت اشغال روسیه و همچنین کشاندن نیروهای اوکراینی از جبهه‌های دیگر به این منطقه است.

شهر آودیوکا دارای یک کارخانه بزرگ کک‌سازی است و نماد مقاومت لقب گرفته؛ چرا‌که مانع از کنترل کامل روسیه بر منطقه دونتسک شده است. مقاومت این شهر در برابر نیروهای روس نه‌فقط از زمان تهاجم گسترده مسکو در فوریه ۲۰۲۲؛ بلکه به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که شبه‌نظامیان تحت حمایت روسیه پس از تصرف کریمه از طرف مسکو قلمرویی را در شرق اوکراین تصرف کردند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «روس‌ها نیروهای زیادی را به این سمت گسیل کرده‌اند. آنها روی تعداد زیادشان قمار کرده‌اند؛ اما ارتش ما در نبردهای سنگین مواضع خود را حفظ کرده است». وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور در مناطقی ازجمله آودیوکا به نیروهای اوکراینی خساراتی وارد کرده‌اند؛ هرچند جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نداد. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۰ حمله روسیه را در منطقه اطراف آودیوکا و روستاهای مجاور دفع کرده‌اند. مقامات اوکراینی می‌گویند که ارسال کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی به این ناحیه در جریان درگیری‌های شدید متوقف شده بود؛ اما شهر از ذخیره خوبی برخوردار است و برای چند ماه آب، غذا و مهمات انبار کرده است. بنا بر اعلام کی‌یف، حدود هزارو 600 نفر در آودیوکا باقی مانده‌اند. این در حالی است که جمعیت این شهر قبل از جنگ ۳۲ هزار نفر بود. مؤسسه مطالعات جنگ (ISW)، یک گروه مستقل تحقیقاتی در آمریکا، می‌گوید که تا روز پنجشنبه نیروهای روسی پیشرفت مهمی در نزدیکی آودیوکا به دست نیاورده‌اند و بعید است بتوانند به‌سرعت مسیر نیروهای اوکراینی در شهر را قطع کنند. تخمین زده می‌شود که نیروهای روسی از آغاز حمله در روز سه‌شنبه، ۴.۵ کیلومتر مربع از اراضی اطراف آودیوکا را تصرف کرده باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها