|

تلاش شورای شهر برای ورود روز تهران، روز پایتخت ایران اسلامی به تقویم

یک بام و دو هوای شهرداری در سئول

ترافیک مهر و برگزاری نمایشگاه پرمخاطب در محل دائمی نمایشگاه‌ها به یکی از تذکرات پرتکرار اعضای شورای شهر تهران تبدیل شده است. روز گذشته ناصر امانی، عضو شورای شهر، از برخی از اعضای شورای شهر گلایه کرد که چرا با وجود مخالفت با برگزاری نمایشگاه در این مکان، دعوت برگزارکنندگان نمایشگاه را می‌پذیرند یا شهرداری چرا فضاهای تبلیغاتی خود را در اختیار آنها قرار می‌دهد. موضوع دیگری که مورد انتقاد برخی از اعضای شورای شهر بود، برگزاری کم‌رونق روز تهران بود.

یک بام و دو هوای شهرداری  در سئول

شرق: ترافیک مهر و برگزاری نمایشگاه پرمخاطب در محل دائمی نمایشگاه‌ها به یکی از تذکرات پرتکرار اعضای شورای شهر تهران تبدیل شده است. روز گذشته ناصر امانی، عضو شورای شهر، از برخی از اعضای شورای شهر گلایه کرد که چرا با وجود مخالفت با برگزاری نمایشگاه در این مکان، دعوت برگزارکنندگان نمایشگاه را می‌پذیرند یا شهرداری چرا فضاهای تبلیغاتی خود را در اختیار آنها قرار می‌دهد. موضوع دیگری که مورد انتقاد برخی از اعضای شورای شهر بود، برگزاری کم‌رونق روز تهران بود. به گفته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، روز 12 مهر روز آغاز هفته تهران و روز تهران بود که بسیاری از مجموعه‌ها از سوی فرمانداری تهران برای برگزاری مراسم‌های مرتبط با هفته تهران دعوت شدند که متأسفانه اقدام درخورتوجهی صورت نگرفت. ضمن اینکه از مجموعه شهرداری تهران نیز درخواست داریم تا نسبت به برگزاری برنامه‌هایی درباره تهران اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

او در ادامه سخنانش خبر از آغاز فعالیت جدی مشارکت محله‌ای در شهر تهران داد و گفت: هر هفته جلسات ستاد تشکیل و برنامه‌ها در آن تدوین می‌شود و مقرر شد که از سه‌شنبه فراخوانی برای دعوت از شورایاران ادوار در سامانه ستاد هماهنگی مشارکت‌های محله‌ای منتشر شود و شورایاران تا پایان مهرماه فرصت دارند در این فراخوان ثبت‌نام و با شورای محلات به‌عنوان ناظران شورای شهر تهران همکاری کنند. او در ادامه ضمن ابراز تأسف از حکم قبلی دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فعالیت ستاد محلات گفت: امیدواریم با انجام برنامه‌ریزی‌های درست از سوی مجلس شاهد بازگشت ستاد محلات به جایگاه قانونی و واقعی خود در تمام محله‌های شهر تهران باشیم.

او یادآور شد: با وجود هجمه عظیمی از مخالفت‌ها، ما برای تشکیل و حفظ جایگاه شورایاری‌ها با چنگ و دندان تلاش کردیم و توانستیم پایه آن را در شهر مستحکم کنیم و امید آن داریم تا با اصلاح قانون شورایاری‌ها جایگاه واقعی خود را به دست بیاورد. ما هر چقدر تمام مردم شهر را برای انجام امور شهر دخیل کنیم، موفق‌تر خواهیم بود، نه‌تنها شهر؛ بلکه در امور کشور؛ بنابراین باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا نمایندگان محلات جزئی از مدیریت شهر باشند.

بنا بر گفته رئیس شورای شهر تهران تا برگزاری انتخابات شورایاری مقرر شده تا هر محله پنج نفر به‌عنوان ناظر مردمی و محلی منتخب و کار ستاد محلات آغاز شود.

روز گذشته ناصر امانی هم با اشاره به وضعیت ترافیک پایتخت در نیمه دوم سال گفت: شهردار تهران و معاونانش بارها درباره وضعیت ترافیکی تهران به بیان گزارش‌هایی در صحن علنی پرداختند، شورای شهر نیز بودجه خوبی را در سال جاری برای توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده است؛ اما بحث ترافیک آن‌هم در نیمه دوم سال موضوعی است که به نظر می‌رسد مورد غفلت قرار گرفته است.

او با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندی پیش در دیدار با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان به مسئله ترافیک تهران اشاره داشتند، گفت: آیا از آن زمان تاکنون اقدام خاصی درباره حل وضعیت ترافیک تهران انجام شده؟ آیا گزارشی در این زمینه داریم که بخواهیم ارائه دهیم؟ اساسا اقداماتی مانند طرح ترافیک، شناورسازی ساعت کار، اجرای طرح زوج و فرد و... چقدر در کاهش ترافیک تهران مؤثر بوده است؟ استانداری و فرمانداری چندی پیش اعلام کردند که تا آخر مهر هیچ نمایشگاهی در سایت سئول برگزار نمی‌شود؛ اما همان موقع سه نمایشگاه در سئول برگزار شد و تا آخر مهر هم سه نمایشگاه دیگر در آنجا برگزار می‌شود، جالب است که شهرداری تهران هم برای برگزاری این نمایشگاه‌ها تبلیغات انجام می‌دهد.

امانی با اشاره به وضعیت ترافیکی پایتخت گفت: موضوع موتورسیکلت‌ها در شهر رها شده است و هیچ متولی‌ای ندارد و اساسا جای سؤال است که هوشمندسازی که قرار بود در راستای مدیریت ترافیک تهران صورت بگیرد، چه شد؟

او ادامه داد: از شهرداری می‌خواهم موضوع ترافیک را تحت تأثیر دیگر اقدامات خود قرار ندهد و از شورا می‌خواهم که در اولین جلسه از معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران دعوت کنند تا صرفا درباره وضعیت ترافیک پاسخ‌گو باشد؛ چراکه در برخی نقاط با ترافیکی مواجه هستیم که اگر دو مأمور در آنجا می‌بود، ترافیکی ایجاد نمی‌شد و جا دارد از رئیس پلیس راهور تهران نیز دعوت کنیم که به شورای شهر بیایند.

روز گذشته به رسم هرساله برخی از اعضای شورای شهر مصوبه شهر دوستدار کودک را پیگیری کردند و به شهرداری تذکر دادند تا گزارشی در این زمینه ارائه دهد.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی، درباره مصوبه‌ شهر دوستدار کودک و نیز آیین‌نامه‌ مصوب ۹۴ گفت: آیین‌نامه‌ای در سال ۹۴ به تصویب شورای شهر تهران رسید که در سال ۹۹ ماده‌واحده‌ای به آن افزوده و اجرا شد. مقرر شد براساس تبصره یکم، دستورالعمل آن در مدت سه ماه به شورا ارائه شود که امیدواریم شهرداری تهران این دستورالعمل را ارسال کند. از شهرداری تهران درخواست می‌شود مصوبه مذکور را تبدیل به شاخص کرده و شاخص‌ها را مورد ارزیابی و سنجش قرار داده و نتایج حاصله را به صحن شورا ارائه دهد.

زهرا شمس‌احسان هم در تذکر دیگری با تأکید بر ضرورت سنجش میزان تحقق اهداف شهر دوستدار کودک شهر تهران گفت: در دهه‌های اخیر از منظر محتوایی، تلاش‌های ارزشمندی در زمینه تحقق جنبه‌های قانونی و برنامه‌محور شهر دوستدار کودک انجام شده است؛ برای مثال مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با عنوان «الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک» حقوق کودکان در برخورداری از فضاهای شهری امن، ایمن و محیط‌های شاد برای بازی و پرورش خلاقیت را به رسمیت می‌شناسد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: اما به نظر می‌رسد از منظر فرایندی و عملیاتی هنوز با رسالت و اهداف راستین شهر دوستدار کودک فاصله داریم؛ زیرا فضاهای شهری امروز به طور کامل پاسخ‌گوی نیازهای کودکان نبوده‌اند.

شمس‌احسان با بیان اینکه فضای شهری باید امکان لمس و تجربه را به کودکان بدهد و نه‌تنها کودکان را طرد نکند؛ بلکه ضمن سادگی، در دل خود فضاهای متعدد و ویژه‌ای را برای حضور و مشارکت فعالانه آنها داشته باشد، گفت: آرمان ما زیست‌پذیرکردن شهر برای تمام گروه‌هاست و شهر دوستدار کودک به ذاتِ خویش، پرورنده است و ما با گام‌برداشتن در این مسیر، منتهای اثربخشی غیرمستقیم خود در ساحت‌های تربیت را رقم خواهیم زد.

اعضای شورای شهر تهران روز گذشته باز هم یکی از مصوبات قدیمی شورای شهر را بازنگری و اصلاح کردند. در جریان بررسی طرح «اصلاح تبصره ماده‌واحده مصوبه روز تهران، روز پایتخت ایران اسلامی» ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در تذکری عنوان کرد که با توجه به اینکه سال 95 این موضوع به تصویب شورا درآمده و به شهرداری تهران ابلاغ و در نهایت دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به مطرح‌شدن این موضوع عنوان کرد که با نام‌گذاری روز تهران مخالفت شده است، گفت: ما همان سیکل قدیم را در این زمینه تکرار می‌کنیم؛ اما می‌توان در‌این‌باره به شهرداری تهران الزام داد تا مصوبه شورا را اجرا کند.

او افزود: ما نه‌تنها اصرار بر تغییر مصوبه قبلی داریم؛ بلکه برای شهرداری تهران نیز تعیین تکلیف اجرائی می‌کنیم و می‌گوییم شما موظف هستید شورای سیاست‌گذاری تشکیل دهید که بنده پیشنهاد می‌دهم حسب همان مصوبه قبلی شورا اجرائی شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، نیز توضیح داد: درباره مصوبه قبلی باید عنوان کنم که در آن زمان بنده به‌عنوان یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور در جلسات حضور داشتم و در همان‌جا این موضوع مطرح شد؛ اما اعلام شد که در آیین‌نامه نحوه نام‌گذاری ما شهر، استان و نام‌های خاص ممنوع است؛ از‌این‌رو نامه آن زمان دبیر شورای فرهنگ عمومی آمده بود که میسر نیست؛ اما تهران به لحاظ جایگاه از تأثیرگذاری بالاتری برخوردار است و قابل قیاس با شهرهای دیگر نیست.

در ادامه پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا، نیز در توضیحی عنوان کرد: نباید تهران را با استان‌های دیگر قیاس کرد؛ چرا‌که تهران مرکز و پایتخت است؛ ضمن آنکه ما باید برای تعیین روزی به نام تهران تأکید کنیم.

با توجه به اینکه شورای‌عالی استان‌ها یکی از اعضای اصلی در شورای فرهنگ عمومی است، تلاش خواهیم کرد تا در صورت اعلام وصول شدن این موضوع دفاعیه قاطعی را در این زمینه انجام دهیم. مجموعه شهرداری تهران باید در این موضوع پیشتاز باشد و این گله‌مندی وارد است که با توجه به فرارسیدن هفته تهران ما اقدام درخورتوجهی را در این زمینه در سطح شهر شاهد نبودیم؛ از‌این‌رو زمانی که خود ما متولی شهر تهران هستیم، نسبت به این مهم حساسیت لازم را نداریم؛ آن وقت چه توقعی می‌توان داشت که این حساسیت از سوی ارگان‌ها و دستگاه‌های دیگر مشهود باشد. ما باید از سال آینده موضوع هفته تهران را در اولویت فعالیت‌های اجتماعی قرار دهیم و برنامه‌های فراکشوری در معرفی شهر تهران و تهران‌گردی داشته باشیم. اگر شهرداری تهران این گله‌مندی اعضای شورای شهر تهران را جدی بگیرد و برای سال آینده برنامه‌ریزی کند، قطعا مسیر نام‌گذاری روز تهران در تقویم رسمی کشور سهل‌تر خواهد شد.

در پایان بررسی‌ها و موضوعات مطرح‌شده از سوی اعضای شورای شهر، طرح «اصلاح تبصره ماده‌واحده مصوبه روز تهران، روز پایتخت ایران اسلامی» با ۲۰ رأی موافق به تصویب رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها