|

پرونده‌ای در انتظار

یک سال از بازداشت دو روزنامه‌نگار گذشت. نیلوفرحامدی و الهه محمدی در پی انجام وظیفه حرفه‌ای، یک سال است که در بازداشت به سر می‌برند. ماه‌ها پیش تحقیقات مقدماتی آنها به پایان رسید و پرونده به دادگاه ارجاع داده شد. مدت‌ها طول کشید تا جلسه‌های محاکمه آنها برگزار شود.

کامبیز نوروزی:‌ یک سال از بازداشت دو روزنامه‌نگار گذشت. نیلوفرحامدی و الهه محمدی در پی انجام وظیفه حرفه‌ای، یک سال است که در بازداشت به سر می‌برند. ماه‌ها پیش تحقیقات مقدماتی آنها به پایان رسید و پرونده به دادگاه ارجاع داده شد. مدت‌ها طول کشید تا جلسه‌های محاکمه آنها برگزار شود. محاکمه به‌صورت غیرعلنی انجام شد. آن‌طورکه در خبرها آمده است در چهارم مرداد دادگاه با اخذ آخرین دفاع ختم رسیدگی را اعلام کرد. کیفیت محاکمه بحثی دیگر است که فعلا بماند. با گذشت چند هفته هنوز رأی آنها صادر نشده است و این دو روزنامه‌نگار هنوز در بازداشت روزگار می‌گذرانند. طبق ماده 374 قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه باید ظرف یک هفته پس از ختم رسیدگی، رأی خود را انشا کند.

اطلاعی در دست نیست که چرا با وجود گذشت حدود هفت هفته از پایان محاکمه الهه محمدی و نیلوفر حامدی هنوز رأی انشا نشده و اگر هم انشا شده، ابلاغ نشده است و با عدم تبدیل قرار بازداشت، آنها هنوز در محبس هستند. هرچند به نظر می‌رسد موجبات قانونی و عرفی ادامه بازداشت باقی نیست ولی همچنان از تبدیل قرار آنها خودداری می‌شود.

در یک سال گذشته آنچه از اخبار رسمی درباره پرونده این دو روزنامه‌نگار شریف کشور منتشر شده است، بیش از برخی نسبت‌های غیرمستدل و غیرمستند نبوده و نتوانسته است روزنامه‌نگاران و افکار عمومی را اقناع کند. غیرعلنی‌بودن محاکمه آنها هم به ابهام‌ها و پرسش‌هایی که درباره این دو روزنامه‌نگار بوده است، افزود.

گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل طولانی‌شدن این پرونده متعدد است. حدس و گمان‌ها هرکدام به سویی می‌روند، مهم نیست اما یک چیز مهم است و آن اینکه اگر رأی عادلانه، مستند و مستدل باشد و فقط از قوانین و اصول حقوقی تبعیت کند و هیچ امر غیرحقوقی در آن دخالت داده نشود، منجر به واکنش مثبت افکار عمومی و روزنامه‌نگاران به دستگاه قضا و ضابطان قضائی مرتبط با پرونده خواهد شد.

اگر دادنامه با رعایت معیارهای گفته‌شده صادر شود، شاید با برآوردهای سنگینی که در اوایل پرونده توسط بعضی دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت این دو روزنامه‌نگار ابراز شد سازگار نباشد و آن برآوردها را تأیید نکند. در این صورت نه‌تنها خدشه‌ای به دادگاه و ضابطان وارد نمی‌شود بلکه موجب اعتبار آنها نیز خواهد شد. قانون و عدالت و انصاف ارزش‌های برتر هستند که تحسین آدم‌ها را برمی‌انگیزند.

روزنامه‌نگاری کشور پیچ‌و‌تاب‌های دشواری را تحمل می‌کند. جامعه ایران در جهان رسانه‌ای‌شده این دوران بیش از همیشه نیازمند روزنامه‌نگاری مسئول و مستقل در داخل کشور است. تمهید شرایط قانونی برای آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی می‌تواند پیامی نیکو برای تن رنجور روزنامه‌نگاری امروز ایران باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها