|

لزوم قانون؛ حمایت از کودکان

هنگام مشاهده کودک‌آزاری با ۱۲۳ تماس بگیرید

بسیاری از ما شاید شاهد کودک‌آزاری بوده‌ایم؛ اما نمی‌دانسته‌ایم این موضوع را باید از چه طریق پیگیری کنیم. این در حالی است که طبق قانون، کودکان باید تحت پوشش حمایت قانونی قرار گیرند و معاون وقت امور اجتماعی بهزیستی استان تهران هم با وجود اهمیت موضوع چندی پیش گفته بود: هرگونه آسیب‌رساندن به کودکان کار از طرف سازمان بهزیستی محکوم شده و برای برخورد با عاملان آن از مراجع قضائی پیگیری خواهیم کرد.

هنگام مشاهده کودک‌آزاری با ۱۲۳ تماس بگیرید

بسیاری از ما شاید شاهد کودک‌آزاری بوده‌ایم؛ اما نمی‌دانسته‌ایم این موضوع را باید از چه طریق پیگیری کنیم. این در حالی است که طبق قانون، کودکان باید تحت پوشش حمایت قانونی قرار گیرند و معاون وقت امور اجتماعی بهزیستی استان تهران هم با وجود اهمیت موضوع چندی پیش گفته بود: هرگونه آسیب‌رساندن به کودکان کار از طرف سازمان بهزیستی محکوم شده و برای برخورد با عاملان آن از مراجع قضائی پیگیری خواهیم کرد.

مهدی خانکه، گفته بود: «کودک‌آزاری» از جمله اختلالات اجتماعی است که کودکان از آن متضرر می‌شود و به انواع جسمی، جنسی، غفلت و عاطفی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی اشاره کرده بود: در هرجای کشورمان افراد می‌توانند در صورت آگاهی از کودک‌آزاری چه از سمت خانواده و از چه سمت دیگران، با شماره ۱۲۳تماس بگیرند و گزارش خود را به اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ارائه کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی وقت استان تهران اظهار کرده بود همکاران ما در اسرع وقت به محل مورد نظر اعزام شده و راستی‌آزمایی انجام می‌دهند. درصورتی‌که مددکاران ما تشخیص دهند خانواده صلاحیت نگهداری از کودک را ندارند، پرونده به پزشکان متخصص و سپس مراجع قضائی ارجاع داده می‌شود و بر اساس حکم قاضی، سرنوشت کودک مشخص می‌شود. اگر کودک فردی را نداشته باشد که از او نگهداری کند، به مراکز بهزیستی انتقال داده می‌شود و در امنیت به زندگی خود ادامه می‌دهد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه در کشور ما بیشترین نوع کودک‌آزاری کدام است، گفته بود: ضرب و شتم و گرفتن حقوق عامه بیشترین نوع آزار در کشور ماست که از عوامل مختلفی سرچشمه می‌گیرد. بیشتر اختلالات در دنیا، ناشی از اعتیاد است. اعتیاد از دیگر آسیب‌های اجتماعی است که باعث افزایش کودک‌آزاری می‌شود. در‌واقع فرد معتاد دیگر هیچ اختیاری روی رفتار خود ندارد و ممکن است به اطرافیان خود اعم از کودکان آسیب برساند. کودک‌آزاری در کشور ما با سایر کشورهایی که شباهت‌های فرهنگی داریم، به یک میزان است و نمی‌توان گفت در کشور ما این نرخ کمتر است یا بیشتر. عوامل زیادی مانند دین، نوع فرهنگ، قوانین و شرایط اقتصادی در افزایش یا کاهش کودک‌آزاری مؤثرند که در کشورمان خوشبختانه اوضاع بدی نداریم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها