|

نشانه‌های مسمومیت الکلی را بشناسیم

مصرف بیش از حد الکل زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌قدر الکل در جریان خون وجود داشته باشد که بخش‌هایی از مغز که عملکردهای اساسی حمایت از زندگی را کنترل می‌کنند - مانند تنفس، ضربان قلب و کنترل دما - شروع به خاموش‌شدن می‌کنند. علائم مصرف بیش از حد الکل شامل آشفتگی ذهنی، مشکل در حفظ هوشیاری، استفراغ، تشنج، مشکل تنفس، ضربان قلب آهسته، پوست مرطوب، و دمای بدن بسیار پایین است. مصرف بیش از حد الکل می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغز یا مرگ شود.

نشانه‌های مسمومیت الکلی را بشناسیم

مصرف بیش از حد الکل زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌قدر الکل در جریان خون وجود داشته باشد که بخش‌هایی از مغز که عملکردهای اساسی حمایت از زندگی را کنترل می‌کنند - مانند تنفس، ضربان قلب و کنترل دما - شروع به خاموش‌شدن می‌کنند. علائم مصرف بیش از حد الکل شامل آشفتگی ذهنی، مشکل در حفظ هوشیاری، استفراغ، تشنج، مشکل تنفس، ضربان قلب آهسته، پوست مرطوب، و دمای بدن بسیار پایین است. مصرف بیش از حد الکل می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغز یا مرگ شود. آنچه تعادل را از نوشیدنی که باعث اختلال می‌شود تا نوشیدنی که زندگی فرد را به خطر می‌اندازد، تغییر می‌دهد، در بین افراد متفاوت است. سن، حساسیت به الکل (تحمل)، جنسیت، سرعت نوشیدن، داروهایی که مصرف می‌کنید و مقدار غذای مصرفی همگی می‌توانند عوامل ایجادکننده تغییر باشند. مصرف الکل و مصرف مواد افیونی یا خواب‌آورهای آرام‌بخش، مانند خواب و داروهای ضد اضطراب، می‌تواند خطر مصرف بیش از حد را افزایش دهد. نمونه‌هایی از این داروها شامل داروهای کمکی خواب، مانند زولپیدم و اسزوپیکلون، و بنزودیازپین‌ها، مانند دیازپام و آلپرازولام است. حتی نوشیدن الکل در حین مصرف آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه می‌تواند خطرناک باشد. استفاده از الکل همراه با مسکن‌های اپیوئیدی مانند اکسی کدون و مورفین یا مواد افیونی غیرقانونی مانند هروئین نیز ترکیب بسیار خطرناکی است. مانند الکل، این داروها مناطقی را در مغز که عملکردهای حیاتی مانند تنفس را کنترل می‌کنند، سرکوب می‌کنند. مصرف الکل و سایر داروها با هم اثرات فردی آنها را تشدید می‌کند و می‌تواند حتی با مقادیر متوسط الکل باعث مصرف بیش از حد شود.

نشانه‌های مسمومیت الکلی

1. حالت تهوع

تهوع ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود، اما در برخی موارد، می‌تواند شروعی موذیانه داشته باشد. حالت تهوع مظهر مسمومیت با الکل است. اما برای این شرایط خاص نیست. مسمومیت با الکل می‌تواند با بسیاری از شرایط دیگر همراه باشد و همچنین می‌تواند توسط رویدادها یا چیزهای خاصی در اطراف ما ایجاد شود. در مسمومیت با الکل، نشانه مسمومیت متوسط تا شدید است. معمولا قبل از استفراغ است، اما می‌تواند با علائم گوارشی دیگری مانند اسهال و درد شکم همراه باشد.

اتانول در کبد توسط چندین آنزیم متابولیزه می‌شود. آنزیمی به نام الکل دهیدروژناز اتانول را به استالدئید تبدیل می‌کند. این ماده یک ترکیب سمی است که باید به سرعت به دی‌اکسیدکربن و آب تبدیل شود. در پرنوشی، جذب الکل بسیار سریع‌تر از متابولیسم و اکسیداسیون آن است. بنابراین، استالدئید در خون تجمع می‌یابد و باعث مسمومیت با استالدئید می‌شود. این به علائم رایج بی‌اشتهایی مانند تهوع، استفراغ و سردرد کمک می‌کند. حالت تهوع می‌تواند به دلیل ناهنجاری‌های جدی اسید-باز (اسیدوز متابولیک) رخ دهد و می‌تواند ثانویه به گاستریت ناشی از الکل، بیماری زخم پپتیک و پانکراتیت حاد باشد.

2. استفراغ

استفراغ معمولا غیرارادی، شدید است و ممکن است قبل از آن حالت تهوع ایجاد شود. مشابه حالت تهوع، استفراغ می‌تواند نتیجه تجمع محصولات جانبی سمی اتانول در خون و چندین بیماری گوارشی و متابولیکی ناشی از الکل باشد. در مصرف زیاد الکل، علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ می‌تواند در سطح الکل خون (BAC) >=0.20درصد برای اکثر افراد شروع شود. با این حال، برخی از افراد حتی ممکن است این علائم را در BAC‌های پایین‌تر تجربه کنند.

استفراغ با مسمومیت متوسط یا شدید اتانول رایج است؛ بنابراین می‌تواند با علائم تحریک سیستم عصبی مرکزی همراه باشد. از این رو، فرد مست، ممکن است تغییراتی در وضعیت روانی خود نشان دهد (یعنی سرگردانی) و در نهایت وارد یک حالت پاتولوژیک خواب‌آلودگی و عدم پاسخ‌گویی شود. الکل همچنین رفلکس گگ را ضعیف می‌کند؛ بنابراین کسی را در این وضعیت عصبی در معرض خطر آسپیراسیون و خفگی در استفراغ قرار می‌دهد. علاوه بر این، استفراغ طولانی‌مدت می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود که می‌تواند منجر به کاهش فشار خون و اختلالات الکترولیت شود. اگر مشکوک به مسمومیت با الکل هستید، فورا با پزشک تماس بگیرید. در حالی که منتظر کمک هستید، اگر فرد استفراغ می‌کند و بیهوش است، حتما او را به یک طرف بغلتانید تا از خفگی جلوگیری شود.

3. هذیان

بسیاری از ما برای برقراری ارتباط به کلمات نیاز داریم. از این رو، ما به کنترل حرکتی ظریف یا توانایی زبان و دهان برای هماهنگی نیاز داریم، بنابراین کلمات ما واضح هستند. این و بسیاری از عملکردهای حرکتی دیگر عمدتا توسط بخشی از مغز به نام مخچه هماهنگ می‌شوند. نکته مهم این است که مخچه همچنین با سایر قسمت‌های مغز شما برای ایجاد گفتار کار می‌کند. مسمومیت با الکل می‌تواند یک علت موقت دیس آرتری (هذیان) باشد؛ بنابراین باعث اختلال در گفتار می‌شود. با این حال، اگر سوء‌‌مصرف الکل در طول زمان طولانی شود، می‌تواند باعث آسیب دائمی به CNS شود و دیس آرتری ممکن است دائمی شود. مسمومیت با اتانول می‌تواند باعث اختلال در گفتار شود زیرا بر عملکرد مخچه تأثیر می‌گذارد.

4. تپش قلب

تپش قلب را می‌توان به عنوان احساس ضربان قلب سریع یا نامنظم تعریف کرد. این علامت عمولا با برخی از عوامل سبک زندگی مانند مصرف محرک‌ها (قهوه، نیکوتین، استرس، ورزش)، داروها و چندین بیماری مرتبط است. به عنوان مثال، تب، کم‌خونی، هیپوگلیسمی (قند خون پایین)، اختلالات اضطرابی، بیماری‌های قلبی و اختلالات تیروئید می‌توانند باعث تپش قلب شوند. الکل نیز به دلایل مختلف می‌تواند باعث تپش قلب شود. مسمومیت با اتانول می‌تواند باعث ازدست‌دادن بیش از حد مایعات از طریق استفراغ و ادرار شود که می‌تواند منجر به افت فشار خون شود. برای جبران این فشار خون پایین، ضربان قلب افزایش می‌یابد (تاکی کاردی جبرانی) و فرد مبتلا ممکن است تپش قلب را تجربه کند. مصرف مزمن و حاد الکل می‌تواند اثر سمی بر قلب، مستقیم روی بافت عضلانی آن (میوکارد) داشته باشد. حتی می‌تواند باعث فشار خون بالا در برخی افراد شود. این جنبه‌ها، همراه با عوامل دیگر، می‌توانند عملکرد قلب را تغییر دهند و باعث ایجاد عوارض قلبی در هنگام مسمومیت با الکل شوند. آریتمی قلبی یک عارضه قلبی است که می‌تواند باعث تپش قلب در مسمومیت با الکل شود.

5. سردرگمی

تغییر وضعیت ذهنی یا عملکرد مغز یک فرد گاهی اوقات می‌تواند به عنوان سردرگمی شناخته شود. فردی که در این حالت قرار دارد معمولا در توجه و محتوای فکری دچار اختلال می‌شود، به این معنی که احتمالا در حین مکالمه در تمرکز دچار مشکل می‌شود و افکار تصادفی و نامرتب خواهد داشت. به طور هم‌زمان، افرادی که در یک حالت سردرگم هستند، می‌توانند تغییرات آگاهی یا سرگردانی را در زمان و مکان نشان دهند. در نهایت، تغییرات در برانگیختگی (بیش از حد هوشیار یا غیرقابل تحریک)، حافظه و رفتار می‌تواند هم‌زمان رخ دهد. مسمومیت با الکل می‌تواند از طریق مکانیسم‌های مختلفی باعث تغییرات در عملکرد مغز یا سردرگمی شود.

6. تنفس آهسته

سرعت تنفس طبیعی در یک فرد بالغ سالم در حالت استراحت متفاوت است؛ اما معمولا بین 12 تا 20 تنفس در دقیقه باقی می‌ماند. تعداد تنفس کمتر از این حد، تنفس آهسته را مشخص می‌کند که به آن برادی پنه نیز می‌گویند. در نتیجه تنفس آهسته، تهویه در ریه‌ها برای انجام تبادل گاز ریوی مورد نیاز بدن ناکافی خواهد بود و منجر به عوارض زیادی می‌شود. علاوه‌براین تنفس آهسته می‌تواند نشانه‌ای از دیسترس تنفسی باشد. این یک عارضه جانبی رایج بسیاری از موادی است که برخی از عملکردهای سیستم عصبی مرکزی را سرکوب می‌کنند. اینها شامل مواد افیونی (به‌عنوان مثال هروئین)، بنزودیازپین‌ها و باربیتورات‌ها هستند.

مسمومیت با اتانول می‌تواند باعث تنفس آهسته و نامنظم شود؛ زیرا یک عامل ضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی نیز هست. همان‌طور که قبلا ذکر شد، اتانول می‌تواند با اتصال مستقیم به گیرنده‌های بازدارنده در CNS، که به‌عنوان گیرنده‌های GABA شناخته می‌شوند، باعث دیسترس تنفسی شود؛ بنابراین این یک عارضه جدی و کشنده مسمومیت با الکل است که باید به‌سرعت درمان شود. توجه داشته باشید که اثرات اتانول بر روی CNS می‌تواند به وسیله داروهای دیگر تقویت شود؛ بنابراین اگر به فردی کمک می‌کنید که مسمومیت با الکل دارد و داروهای دیگری مصرف کرده است، حتما به دکتر اطلاع دهید.

7. خشکی دهان

داشتن احساس خشکی دهان یکی از علائم رایج کم‌آبی است و معمولا با خشکی غشاهای مخاطی (به‌عنوان مثال چشم و زبان) همراه است. این وضعیت نتیجه تعادل منفی مایعات است، به این معنی که زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بیش از میزان مصرف، مایعات مصرف کند یا از دست بدهد. به طور کلی، بدن یک فرد کم‌آب، مایعات کافی برای انجام تمام عملکردهای بیولوژیکی خود را ندارد. دیگر علائم و نشانه‌های کم‌آبی در بزرگسالان شامل سرگیجه، گیجی، خستگی، تشنگی مفرط، افزایش تعداد تنفس و قلب و کاهش ادرار است. اگر کم‌آبی درمان نشود، نارسایی اندام و مرگ می‌تواند ناشی از کاهش شدید حجم خون در گردش باشد (شوک هیپوولمیک). مسمومیت با الکل می‌تواند از طریق از دست دادن بیش از حد مایعات باعث کم‌آبی بدن شود. این به دو صورت اتفاق می‌افتد: ادرار و استفراغ. یک نشانه مسمومیت الکلی ادرار بیش از حد است. شاید به نظر می‌رسد مقدار بیشتری از مایعی که در واقع مصرف از طریق ادرار دفع شده. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که الکل روی غده‌ای در مغز شما که به‌عنوان غده هیپوفیز خلفی شناخته می‌شود، عمل می‌کند و با مکانیسم‌های تنظیم آب بدن شما تداخل می‌کند. الکل ترشح این غده به‌ویژه هورمونی به نام وازوپرسین یا ADH را کاهش می‌دهد. در شرایط عادی، هنگامی که شما کم‌آب هستید، این هورمون برای حفظ مایعات موجود در سیستم شما از ادرار‌کردن جلوگیری می‌کند. با این حال، هنگام مصرف الکل، تولید ADH کم خواهد بود و همچنین مقدار آبی که مصرف می‌شود، نیز کم خواهد بود (مهم نیست چقدر آب اضافی مصرف می‌کنید). اگر علائم کم‌آبی را در فردی مشاهده کردید که بیش از حد الکل مصرف کرده است، در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید.

8. پوست سرد

داشتن پوست سرد نشانه شرایط یا موقعیت‌هایی است که باعث کاهش جریان خون به رگ‌های خونی پوست و احتمالا سایر اندام‌های غیر‌حیاتی می‌شود. در مسمومیت با الکل، سردی پوست می‌تواند با مکانیسم‌های مختلفی ایجاد شود. همان‌طور که قبلا ذکر شد، اتانول می‌تواند حجم کلی خون را از طریق از دست دادن بیش از حد مایع (استفراغ و ادرار) کاهش دهد. در نهایت، این می‌تواند باعث کم‌آبی بدن و فشار خون پایین یا افت فشار خون شود. در پاسخ، بدن بیشتر خون را به سمت اندام‌های حیاتی (مانند قلب و مغز) از پوست دور می‌کند و باعث ایجاد احساس سردی در پوست می‌شود. هیپوترمی را می‌توان به‌عنوان کاهش دمای بدن انسان زیر 35.0 درجه سانتی‌گراد یا 95.0 درجه فارنهایت تعریف کرد. مکانیسم‌های احتمالی هیپوترمی ناشی از الکل شامل ازدست‌دادن سریع حرارت از پوست از طریق گشاد‌شدن رگ‌های خونی و کاهش پاسخ لرز برای تولید گرمای بدن است. علائم رایج این بیماری عبارت‌اند از سردی پوست، لرز (یا عدم وجود) و آشفتگی ذهنی. در نهایت، هیپوترمی می‌تواند اکثر عملکردهای بدن را کند کرده و در نهایت باعث ایست قلبی شود؛ بنابراین این یک موضوع اورژانس پزشکی است و باید به‌سرعت درمان شود.

9. سرگیجه

سرگیجه به‌عنوان از دست دادن تعادل یا احساس سبکی سر تعریف می‌شود. این یک احساس ذهنی است که می‌تواند شروع حاد داشته باشد. هنگام تجربه سرگیجه، مهم است که سعی کنید در اسرع وقت بنشینید تا از سقوطی که می‌تواند منجر به صدمات جدی شود، جلوگیری کنید. سرگیجه یک علامت است که می‌تواند نشان مسمومیت باشد. مسمومیت با اتانول به دلایل مختلفی می‌تواند باعث سرگیجه شود. به‌عنوان مثال، ضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی است که می‌تواند باعث سرگیجه و تغییر وضعیت ذهنی شود. از سوی دیگر می‌تواند باعث کم‌آبی بدن و اختلالات متابولیک شود که می‌تواند این علامت را نیز ایجاد کند. در نهایت می‌تواند عملکرد مخچه که بخشی از مغز است که تعادل را تنظیم می‌کند، تغییر دهد و احتمالا به‌عنوان یک عارضه جانبی باعث سرگیجه شود. در مسمومیت با الکل، سرگیجه یک علامت بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند منجر به سقوط بالقوه خطرناک و آسیب‌های تهدید‌کننده زندگی شود.

10. هماهنگی ضعیف

اکثر حرکات ما معمولا هماهنگ هستند. هماهنگی ضعیف یک اصطلاح محاوره‌ای است که بیشتر به ناهماهنگی پاتولوژیک حرکات اندام اشاره دارد. با این حال آتاکسی اصطلاح پزشکی صحیحی است که این علامت را در بر می‌گیرد. آتاکسی اختلال در کنترل عضلات و هماهنگی تمام حرکات ارادی است. این می‌تواند شامل حرکاتی باشد که شامل اندام‌ها می‌شود (مانند راه‌رفتن و برداشتن اشیا) و همچنین حرکات دیگری که شامل گفتار یا حرکت چشم می‌شود. هماهنگی ضعیف یک علامت غیر‌اختصاصی است که می‌تواند در بسیاری از شرایط وجود داشته باشد. در مسمومیت با الکل، هماهنگی ضعیف با تغییر در عملکرد مخچه ایجاد می‌شود. اتانول می‌تواند سلول‌های مخچه را که بخشی از مغز است که هماهنگی ماهیچه‌ها را کنترل می‌کند، تحت تأثیر قرار دهد و آتاکسی موقت یا دائمی ایجاد کند. در افراد مبتلا به مسمومیت با الکل، هماهنگی ضعیف را می‌توان به‌راحتی با مشاهده نحوه راه‌رفتن یا برداشتن اشیا از طرف فرد مبتلا تشخیص داد. معمولا غیر‌طبیعی، همراه با حرکت ناهماهنگ اندام و از دست دادن مداوم تعادل خواهد بود. هماهنگی ضعیف در مسمومیت با الکل می‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا می‌تواند باعث سقوط و صدماتی شود که می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها