|

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در ارتباط با نگهداری اسناد محرمانه در مارالاگو متهم شد

گام جدید در پرونده ترامپ

‌رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در ارتباط با پرونده نگهداری اسناد محرمانه در عمارت شخصی‌اش در مارالاگو در فلوریدا متهم شده است. دونالد ترامپ این رکورد را هم به نام خود ثبت کرد تا اولین رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده باشد که هدف تحقیقات مجرمانه قرار می‌گیرد. کیفرخواست صادر‌شده برای ترامپ، پیامدهای حقوقی انکارنشدنی مانند امکان زندانی‌شدن او در صورت محکومیتش دارد.

گام جدید در پرونده ترامپ

‌رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در ارتباط با پرونده نگهداری اسناد محرمانه در عمارت شخصی‌اش در مارالاگو در فلوریدا متهم شده است. دونالد ترامپ این رکورد را هم به نام خود ثبت کرد تا اولین رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده باشد که هدف تحقیقات مجرمانه قرار می‌گیرد. کیفرخواست صادر‌شده برای ترامپ، پیامدهای حقوقی انکارنشدنی مانند امکان زندانی‌شدن او در صورت محکومیتش دارد.

صدور این کیفرخواست همچنین پیامدهای سیاسی عظیمی نیز برای ترامپ به همراه خواهد داشت؛ زیرا می‌تواند نظر جمهوری‌خواهان را در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا به کاندیدایی که دو بار متهم شده است، تغییر دهد.

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت وزارت دادگستری آمریکا صدور چنین کیفرخواستی را به‌طور علنی تأیید نکرده است، اما دو منبع خبری گفته‌اند کیفرخواست صادرشده برای ترامپ شامل هفت مورد اتهام مجرمانه است.

ترامپ 76‌ساله با تأکید بر بی‌گناهی خود، گفت که قصد دارد بعدازظهر سه‌شنبه در دادگاه فدرال در میامی حاضر شود. ترامپ در پلتفرم رسانه اجتماعی خود،

«Truth Social»، نوشت: «دولت فاسد بایدن به وکلای من اطلاع داده است ظاهرا به دلیل جعبه‌های کذایی متهم شده‌ام». اف‌بی‌آی تابستان سال گذشته در جست‌وجوی اسناد محرمانه به اقامتگاه ترامپ در مارالاگو ایالت فلوریدا یورش برد و ۳۳ جعبه حامل صد سند محرمانه را با خود برد. چندی بعد، اتفاق مشابهی درباره دفاتر سابق و خانه جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا افتاد؛ اما ماجرای نگهداری اسناد محرمانه در خانه و دفتر کار سابق بایدن به اندازه مسئله ترامپ زیر ذره‌بین نرفت.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین در ادامه به در جریان بودن یک تحقیقات موازی درباره نگهداری اسناد محرمانه توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد. ترامپ همچنین گفت: «هرگز فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی برای یک رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده رخ دهد، کسی که تعداد آرای بسیار بیشتری از هر رئیس‌جمهور فعلی در تاریخ کشورمان دریافت کرده است و در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به صورت درخور‌توجهی از همه نامزدها، اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه پیش است. من یک مرد بی‌گناه هستم». حضور ترامپ در دادگاه فدرال در میامی در حالی است که هیئت منصفه این دادگاه در هفته جاری برای شنیدن اظهارات شاهدان تشکیل جلسه داده بود. جیمز تراستی، وکیل ترامپ، به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت‌ اتهامات شامل ‌نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی‌شده امنیت ملی بر اساس «قانون جاسوسی»، ممانعت از عدالت، اظهارات نادرست و توطئه می‌شود.

صدور کیفرخواست علیه ترامپ ناشی از تحقیقات چند‌ماهه بازرس ویژه منصوب دادستان کل آمریکا‌‌ست. دولت فدرال سال گذشته میلادی ده‌ها سند با مهر محرمانه را که مأموران پلیس فدرال آمریکا، «اف‌بی‌ای»، از املاک ترامپ ضبط کرده بودند، بررسی کرد. بر اساس قوانین آمریکا، مقام‌های دولت فدرال از‌جمله رئیس‌جمهور این کشور نمی‌توانند اسناد محرمانه را در مکانی غیرمجاز نگهداری کنند.

نتیجه دادگاه ترامپ برای آینده سیاسی او که مهم‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است، اهمیت دارد. برخی از صاحب‌نظران سیاسی بر این نظر هستند که محکومیت احتمالی ترامپ در ارتباط با پرونده نگهداری اسناد محرمانه، ممکن است مانعی بر سر راه نامزدی او باشد؛ زیرا عملکرد این مقام عالی‌رتبه پیشین را در نحوه برخورد درست با اسناد طبقه‌بندی‌‌شده تعیین می‌کند.

با وجود این، ترامپ دقایقی پس از آنکه اعلام کرد باید به دادگاه مراجعه کند، خواستار دریافت کمک مالی برای کارزار انتخاباتی خود شد. ترامپ پیش‌تر نیز در ارتباط با شکایت «ای جین کارول» از او به دلیل آزار جنسی در سال ۱۹۹۶ به پرداخت پنج‌ میلیون دلار خسارت محکوم شده بود. 

سی‌ان‌ان اخیرا به بر اساس یک فایل صوتی گزارش داده بود ترامپ در سال ۲۰۲۱ به نگهداری این اسناد اشاره کرده و از آن مطلع بوده است؛ اما ترامپ و حامیانش بر این باورند که این اقدامات با انگیزه‌های سیاسی و با هدف مداخله در کارزار انتخاباتی علیه او انجام می‌شود. رسانه‌های ایالات متحده نوشته‌اند یکی از دستیاران ارشد سابق ترامپ مقابل هیئت منصفه در میامی حاضر شده است. حقوق‌دان‌ها به آسوشیتدپرس گفتند نشانه‌ها حاکی از آن است که دادستان‌ها به‌جای واشنگتن در ایالت فلوریدا، محل زندگی ترامپ، مستقر شده‌اند. علاوه بر این، واشنگتن‌پست می‌گوید از اینکه دادستان‌ها نامه‌هایی جدید برای تیم حقوقی ترامپ صادر کرده‌اند، خبرهایی دارد که نشان می‌دهد احتمالا پای اتهام‌های جنایی جدیدتر در میان است. آسوشیتدپرس با یکی از دادستان‌های قبلی پرونده‌ «مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ در همکاری با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ» گفت‌وگو کرد. براندون ون‌گراک، دادستان سابق وزارت دادگستری، به این خبرگزاری گفت: «فکر می‌کنم نشانه‌ها به‌‌طور فزاینده‌ای به این معناست که مکان اتهامات جدید علیه رئیس‌جمهوری سابق فلوریدا خواهد بود».

واکنش‌ها

جمهوری‌خواهان به اخبار مربوط به صدور کیفرخواست علیه ترامپ به‌شدت واکنش نشان دادند و مدعی شدند اکنون یک سیستم قضائی دوگانه در آمریکا فعال است. کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، با اشاره به این موضوع در توییتر نوشت: «این غیرمنصفانه است که یک رئیس‌جمهور، نامزد برتر مخالف خود را متهم کند. جو بایدن سند‌های طبقه‌بندی‌شده را برای دهه‌ها نگه داشته است. من و هر آمریکایی که به حاکمیت قانون اعتقاد دارد، در کنار رئیس‌جمهور ترامپ در برابر این ستم جدی ایستاده‌ایم. نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره به این سوءاستفاده آشکار از قدرت پاسخ خواهند داد». مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه جورجیا، نوشت این یک «شکست تمام و کمال برای مردم آمریکا» و «لکه‌ ننگی برای ملت ماست که اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری این‌قدر فاسد هستند و حتی دیگر آن را پنهان نمی‌کنند».

سناتور جاش هاولی از ایالت میزوری نیز نوشت: «اگر افراد در قدرت بتوانند مخالفان سیاسی خود را به میل خود زندانی کنند، ما جمهوری نداریم». مایک دیویس، وکیل دادگستری، بنیان‌گذار و رئیس پروژه ماده ۳ که به دنبال حمایت از قانون اساسی است، به اپک تایمز گفت: «کیفرخواست دموکرات‌ها علیه ترامپ بخشی از یک کمپین قانونی برای حفظ بایدن در قدرت است».

پرونده قضائی‌ای که در ایالت فلوریدا، زادگاه ترامپ، ثبت شده است، می‌گوید دولت در‌حال انجام تحقیقات جنایی درباره «حذف و نگهداری نادرست اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در فضاهای غیرمجاز و همچنین پنهان‌کردن یا حذف غیرقانونی سوابق دولتی» است. بر اساس قوانین فدرال، مجازات شخصی که «اسناد طبقه‌بندی‌شده غیرمجاز» را که می‌تواند برای آسیب‌رساندن به ایالات متحده استفاده شود در اختیار داشته باشد، تا ۱۰ سال حبس خواهد بود. قوانین دیگر نیز پنهان‌کردن، مثله‌کردن، جعل یا ازبین‌بردن برخی سوابق را ممنوع می‌کند. برخی از بخش‌های این قانون ۲۰ سال حبس دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها