|

توانیر به «شرق» اعلام کرد

افزایش مصرف برق 4‌درصدی صنایع در سال 1401

توانیر در واکنش به گزارش «دردسرهای ارزی افت تولید» که در ششم اردیبهشت سال جاری در روزنامه «شرق» منتشر شده است، پاسخی را درباره ادعای صاحبان صنایع ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید.

افزایش مصرف برق 4‌درصدی صنایع در سال 1401

توانیر در واکنش به گزارش «دردسرهای ارزی افت تولید» که در ششم اردیبهشت سال جاری در روزنامه «شرق» منتشر شده است، پاسخی را درباره ادعای صاحبان صنایع ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید. 

مشکلات زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات (اواخر بهار و اوایل تابستان) و عوارضی که سال گذشته بر صادرات محصولات فولادی اعمال شد (اگرچه این عوارض پس از مدتی برداشته شد) اما سبب شد که برخی کشورهای هدف از این بازار خارج شوند و فرصت مهم ارزآوری فولاد آن هم در قله قیمت‌های جهانی از دست برود.

1- در سال 1401 نیز مصرف برق بخش صنعتی ایران نسبت به مدت سال پیش از آن (1400) 4.1 درصد رشد داشته است.

2- برخلاف آنچه در متن آمده است، با استناد به منابع داخلی صنعت فولاد، عوارضی که سال گذشته بر صادرات محصولات فولادی اعمال شد (اگرچه این عوارض پس از مدتی برداشته شد) اما سبب شد که برخی کشورهای هدف از این بازار خارج شوند و فرصت مهم ارزآوری فولاد آن هم در قله قیمت‌های جهانی از دست برود.

3- از دلایل دیگر کاهش تولید صنایع فولادی در سال گذشته مشکلات زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات بود و میزان تولید آنها هیچ ارتباطی به برق نداشته است.

3- در فصول پیک مصرف برق سال گذشته، برای نخستین بار، از ابتدا برنامه‌های مدیریت بار برق با هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صمت انجام و تدوین و هم‌زمان با آغاز برنامه‌های مدیریت بار، نظرات اصلاحی در نشست‌هایی با رؤسای اصناف به‌ویژه فولاد و سیمان نیز دریافت شد تا نواقص این برنامه‌ها تا حد امکان برطرف شود. لازم به ذکر است که این برنامه‌ها همه از نوع تشویق‌محور بود، به نحوی که مشترک برق در ازای مشارکت در این برنامه‌ها، از مشوق‌های تعریف‌شده که باعث کاهش در بهای برق مصرفی‌ها آنها می‌شود، برخوردار شدند.

6- در تابستان سال 1401 واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها تنها 12 ساعت در هفته محدودیت در مصرف برق داشتند که می‌توانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند.

7-درباره صنایع بزرگ و انرژی‌بر نیز با توجه به اینکه 440 واحد انرژی‌بر در کشور وجود دارد که عمدتا از واحدهای بزرگ در بخش فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس هستند و برای این صنایع نیز با هماهنگی وزارت صمت به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که این واحدها تعمیرات یا تعطیلات خود را در طول سال به تابستان موکول کنند.

8-در مجموع آمار شش ماه نخست سال گذشته نشان‌دهنده آن بود که میزان مصرف برق در بخش پتروشیمی 30 درصد، آلومینیوم کشور 18 درصد، بخش فولاد کشور هشت درصد و سیمان 5.4 درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشتند.

9- با توجه به تغییرات در نرخ ارز، فروش محصولات فولادی و پتروشیمی نه‌تنها با زیان همراه نبوده است، بلکه افزایش سودآوری برای سهامداران را نیز به دنبال داشته است که دلیل بارز آن را می‌توان در گزارش‌هایی که در کدال از طریق شرکت‌های فولادی و پتروشیمی منتشر شده و تغییرات قیمت سهام این نوع شرکت‌ها (از زمستان سال گذشته تاکنون) افزایشی نشان می‌دهد.

10- همچنین به طور نمونه شرکت فولاد مبارکه اصفهان بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 24/12/1401 افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 530,000,000 میلیون ریال به‌ مبلغ 800,000,000 میلیون ریال ( از محل سود انباشته مبلغ 270000000 میلیون ریال) در تاریخ 25/12/1401 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسانده است (مرجع سایت کدال). این در حالی است که اگر این شرکت در سال گذشته دچار زیان شده و کاهش ارزآوری داشته است، باید تصمیم به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران می‌گرفت. لازم به ذکر است که نمونه چنین مواردی را می‌توان درباره سایر شرکت‌های بورسی حوزه‌های پتروشیمی و فولاد نیز در سایت کدال مشاهده کرد.

11- درباره صنعت سیمان نیز برخلاف آنچه در مورد استفاده از ذخایر استراتژیک کلینکر ادعا شده است، یادآور می‌شود که تولید و فراوری کلینکر و تبدیل آن به سیمان فرایندی مداوم است و اگرحتی فرض (اگرچه چنین موردی اثبات نشده است) استفاده از ذخایر را در مدت محدودی بپذیریم، تولید آن در ماه‌های بعدی ادامه داشته است. خاطرنشان می‌کند که در سال گذشته نیز برخی از دلالان در بازار سیمان در ابتدا شایعه کمبود سیمان به دلیل قطعی احتمالی برق در تابستان را مطرح کردند که باعث نوسان در قیمت سیمان شد؛ اما پس از آنکه برنامه‌های مبتنی بر همکاری و مشوق‌محور برق با همکاری‌های صنایع مختلف اجرا و هیچ‌گونه کمبودی در عرضه سیمان به وجود نیامد و حتی میزان تولید از عرضه نیز پیشی گرفت، باعث شد تا قیمت سیمان به صورت محسوسی (تا 40 درصد) کاهش یابد.

12- با این توضیحات به نظر می‌رسد برخی در بازارهای جانبی به دنبال کسب حاشیه سود از طریق ایجاد جریان رسانه‌ای با رواج شایعه قطعی برق در تابستان سال جاری هستند که در این زمینه از اصحاب محترم رسانه خواهشمند است نسبت به حفظ هوشیاری و قرار‌نگرفتن به‌عنوان ابزاری در دست این گروه‌ها که منافع کوتاه‌مدت را در زیان عموم مردم دنبال می‌کنند، توجه کافی داشته باشند.

13- لازم به ذکر اینکه در سال جاری صنعت برق برنامه‌ای در قالب 140 اقدام عملیاتی تعریف کرده است که بخشی از آن در زمینه تشویق مردم به کاهش مصرف برق و اختصاص برق کاهش‌یافته به صنایع از طریق بورس خواهد بود.

14- ذکر این نکته نیز به‌عنوان مطلب پایانی خالی از فایده نخواهد بود که بر اساس دستورالعمل‌های احداث و تأسیس صنایع (اعم از بزرگ و کوچک) و قوانین پدافند غیرعامل کشور، صاحبان صنعت موظف‌اند نسبت به داشتن مولد اضطراری برای صنایع کوچک و نیروگاه به اندازه ظرفیت مورد نیاز برای صنایع بزرگ اقدام کنند. صنعت برق نیز می‌تواند در صورت نیاز، برق تولیدی این مولدها را خریداری و به شبکه برق تزریق کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها