|

املاک شهرداری همچنان در تاریکخانه

آخرین گزارش از وضعیت سامانه شفافیت شهرداری تهران 9 دی ماه سال گذشته در صحن شورای شهر ارائه شد. روز گذشته باز هم کمیته شفافیت گزارشی از وضعیت این سامانه ارائه کرد که نشان می‌داد وضعیت سامانه شفافیت در شهرداری با دی ماه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است. احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در سخنانش به وضعیت شفافیت در شورای شهر اشاره کرد که از 15 شاخص شفافیت که برای شورای شهر تعریف شده به 9 تکلیف عمل نمی‌شود. او در سخنانش چند باری از سامانه شفافیت شهرداری کرمان مثال آورد که هم حقوق و دستمزد اعضای شورای شهر در آن بارگذاری می‌شود و هم فیش حقوقی کارکنان شهرداری.

املاک شهرداری همچنان در تاریکخانه
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی:‌ آخرین گزارش از وضعیت سامانه شفافیت شهرداری تهران 9 دی ماه سال گذشته در صحن شورای شهر ارائه شد. روز گذشته باز هم کمیته شفافیت گزارشی از وضعیت این سامانه ارائه کرد که نشان می‌داد وضعیت سامانه شفافیت در شهرداری با دی ماه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است. احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در سخنانش به وضعیت شفافیت در شورای شهر اشاره کرد که از 15 شاخص شفافیت که برای شورای شهر تعریف شده به 9 تکلیف عمل نمی‌شود. او در سخنانش چند باری از سامانه شفافیت شهرداری کرمان مثال آورد که هم حقوق و دستمزد اعضای شورای شهر در آن بارگذاری می‌شود و هم فیش حقوقی کارکنان شهرداری.

 

 وضعیت  قرمز  شفافیت  در  شورا

رئیس کمیته شفافیت یادآوری کرد: در بحث شفافیت اگر به شهرداری تذکراتی می‌دهیم در ابتدا شورا باید خود پیش‌قدم باشد و صدالبته که با این عمل پیگیری اقدامات شهرداری نیز مؤثرتر و نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود. به عنوان مثال اگر بر اساس قانون شهرداری می‌بایست فیش‌های مدیران را افشا کند شورا نیز در این زمینه پیش‌قدم شود. اندیشکده شفافیت 15 استاندارد را برای نهاد‌های شورایی مشخص کرده که عناوین آن مشخص است. بعضی حکم قانون است که از این تعداد چهار شاخص را در شورای شهر داریم و دو شاخص بعضا انجام می‌شود و 9 شاخص را هم انجام نمی‌دهیم. برخی از این موارد نیز به صورت قانون است نظیر ماده هجدهم آیین‌نامه اجرائی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها که بر اساس آن شورا باید صورت جامع درآمد و هزینه مصوب خود را هر شش ماه یک بار به ضمیمه صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری برای اطلاع عموم اهالی به طریق ممکن انتشار دهد. البته مصوبات دیگری داریم که تکالیفی هست که قانون بر عهده ما گذاشته مانند اینکه در جلسات علنی رأی‌گیری علنی باشد یا اینکه مشروح مذاکرات که مدتی منتشر می‌شده که این امر هم باید به صورت کامل انجام شود و ادامه یابد.

او با اشاره به برخی اقدامات در حوزه شفافیت در شورا و شهرداری کرمان گفت: به عنوان مثال در سامانه شفافیت شهرداری کرمان دریافتی اعضای شورا بر اساس ساعات جلسه‌ای که حضور دارند یا در کمیسیون‌های مختلف ماننده ماده 100، ماده 7 و ماده 7 بوده‌اند مشخص است.

بر اساس ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه «دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاه‌های اجرائی را فراهم کند، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هریک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. بر اساس همین قانون در سال 97 مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران؛ شهرداری تهران مکلف است ظرف سه ماه از تصویب این مصوبه، فهرست مشخصات نام و نام خانوادگی، کد ملی، سال تولد، مدارج تحصیلی، مسئولیت (تاریخ انتصاب و محل خدمت)، احکام سرپرستی، سوابق شغلی، سوابق کار در شهرداری، کلیه حقوق و مزایا و دریافتی‌های مدیران شهرداری تهران و واحدهای تابعه را به‌طور کامل و به‌صورت برخط منتشر کند و مستمرا به‌روزرسانی کند و در دسترس عموم قرار دهد که این مهم انجام نمی‌شود. این در حالی است که به عنوان مثال در همین شهرداری کرمان اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان شهرداری بارگذاری می‌شود اما در تهران این مهم صورت نمی‌گیرد. گرچه وقتی این مهم را پیگیری کردیم گفتند که شکایت می‌شود و برخی حکم می‌گیرند که این اطلاعات در حیطه حریم شخصی است و نباید منتشر شود! گرچه می‌توان کد ملی را ثبت نکرد اما انتشار مابقی اطلاعات اشکال ندارد.

او ادامه می‌دهد:‌ در ماده هشتم، تبصره دوم همین مصوبه، شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت یک‌ ماه پس از تصویب این مصوبه، فهرست کلیه وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی دادگستری را که تحت هر عنوان با شهرداری تهران و واحدهای تابعه و شورای شهر تهران همکاری می‌کنند، منتشر کند و در دسترس عموم قرار دهد. حال آنکه تاکنون تنها نام دو نفر به عنوان وکیل در سامانه شفافیت بارگذاری شده که جای تعجب دارد یعنی شهرداری به این بزرگی تنها نام دو نفر را به عنوان وکیل در سامانه ثبت کرده!

در گزارش صادقی به لزوم انتشار لیست املاک واگذارشده هم اشاره شد. به گفته صادقی تاکنون هیچ لیست رسمی از این فهرست منتشر نشده و اینکه تعداد این املاک به صورت رسمی چه تعداد است مشخص نیست، گرچه به صورت غیررسمی عدد بیش از سه هزار بیان می‌شود یعنی ما حدود چهار هزار املاک داریم که در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد. متأسفانه در این خصوص خیلی سلیقه‌ای رفتار می‌کنند یعنی سلیقه‌ای واگذار می‌کنند، سلیقه‌ای می‌گیرند و سلیقه‌ای به افراد می‌دهند.

وی افزود: متأسفانه عنوان می‌شود از این حدود چهار هزار املاک تنها 86 ملک مصوبه شورا را دارد!

صادقی افزود: در ماده ششم، تبصره دوم همین مصوبه، شهرداری تهران موظف است ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجراشدن این مصوبه، فهرست املاک حوزه مأموریتی اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را به همراه گزارشی از میزان رعایت توزیع عادلانه و متوازن آنها در سطح مناطق شهر تهران، علاوه بر درج در بانک‌های اطلاعاتی مرتبط، به شورای شهر تهران ارائه دهد و هم‌زمان در سامانه شفافیت شهرداری برای اطلاع عموم شهروندان منتشر کند. در این خصوص معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری نیز اقدامی انجام نداده گرچه عنوان می‌کنند که در این دوره مدیریت شهری هیچ ملکی واگذار نشده اما می‌توانند اسامی افراد و فهرست املاک را منتشر کنند.

 برای  یک  نگهداشت  معمولی

روز گذشته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در تذکر پیش از دستور خود به لجن‌گرفتگی خیابان مولوی در ۵۰۰ متری ساختمان شهرداری مرکز اشاره کرد و گفت: مردم مدعی بودند که این نهر چند سال است که لایروبی نشده است. شهرداری کار خوبی را شروع کرده و می‌خواهد این نهر را عریض کند و از سال گذشته در منطقه 12 شروع کرده که مدتی رها کرده است. بخشی که عریض و سرپوشیده نشده به خاطر بوی تعفن و لجنی که از آن بلند می‌شود کسی نمی‌تواند دو دقیقه در آنجا بایستد.

او ادامه داد: ما تحول بزرگ در شهر نمی‌خواهیم و همین که مردم در خیابان مولوی در مرکز تهران و چسبیده به بازار تهران بتوانند یک زندگی معمولی بدون دغدغه نگهداشت‌ شهر را داشته باشند کافی است. باید رئیس اداره خدمات شهری ناحیه این منطقه ماهی یک بار پیاده به اینجا برود تا ببیند چه خبر است. اینها قابل قبول نیست و باید برخورد شود. روز چهارشنبه در اتاقم بودم و بازاری‌ها به من زنگ زدند و گفتند خواهش می‌کنیم به عنوان عضو شورا و نماینده ما 10 دقیقه وقت بگذارید و بیایید ببینید در اینجا چه خبر است.

امانی اضافه کرد: این پروژه از سال گذشته شروع شده و هنوز به نتیجه نرسیده و معلوم نیست چه زمانی می‌خواهد تمام شود. در خیابان مولوی ترافیک سنگینی وجود دارد. بخشی که هنوز عریض نشده لجنی است که مطمئنم مدت‌ها آنجا تمیز و لایروبی نشده و از هر چه فکر کنید در آن بود مثل گربه و موش مرده، کاغذ و لباس و آشغال و زباله. از آقای یزدی می‌خواهم به این موضوع رسیدگی کند و با کسانی که در این زمینه کوتاهی کردند برخورد عبرت‌‌آمیزی انجام دهد که دوباره تکرار نشود.

 روز گذشته محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، هم گزارشی از روند اجرائی پروژه‌های محلات منطقه 12 شهرداری تهران ارائه داد. آخوندی گفت: بازگشایی محور شمالی میدان امام خمینی یکی از پروژه‌های مهم منطقه 12 است که سال گذشته با اعتراض مردم روبه‌رو بود، برای پیگیری روند اجرای آن بازدیدی از ساختمان بلدیه داشتیم که در نهایت مشخص شد که تکمیل آن نیازمند نقدینگی است، در صورت تأمین‌نشدن بودجه برای این بخش این محدوده ظرفیت مبدل‌شدن به یک معضل را خواهد داشت. مهدی چمران هم درباره ساختمان بلدیه در میدان امام خمینی گفت: اگر به این ساختمان رسیدگی نشود، باقی‌مانده آن نیز تخریب خواهد شد، تعمیر ساختمانی در این محل هنوز تمام نشده و با توجه به هزینه بسیاری که برای این ساختمان شده، حیف است که نیمه‌کاره رها شود. چمران در ادامه درباره مشکلات موجود در بازار نیز بیان کرد: مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد، پیچیده و دشوار است، موضوعات مربوط به درون و بیرون بازار، بحث آتش‌سوزی در بازار و حمل زباله‌های درونی بازار، سیم‌کشی‌های برق بازار که قابل اشتعال بوده و ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون سلامت شورا هم در ادامه درباره مشکلات این منطقه گفت:‌ بارها گفته‌ایم که ایجاد ریفیوژ وسط خیابان به صورت فضای سبز، کاری پرخطر، پرهزینه، بی‌فایده و آسیب‌زننده به زیرساخت‌های شهری است؛ وقتی که ما در ریفیوژ وسط خیابان درخت‌کاری می‌کنیم، باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که آبیاری در وسط خیابان بسیار پرخطر است، چه برای کارگران فضای سبز، چه برای خودروهای عبوری، این آبیاری به سطح خیابان سرازیر شده و باعث زمین‌خوردن موتورسیکلت‌سواران و بروز تصادفات می‌شود.

تشکری ادامه داد: آبی که جذب می‌شود، لایه‌های زیرین آسفالت را تخریب کرده و باعث از‌بین‌رفتن آن می‌شود؛ شاخ و برگی که مانع دید رانندگان شده و خطر تصادفات را افزایش می‌دهد و بسیاری عوامل دیگر، این در حالی‌ است که کناره‌های پیاده‌رو معمولا به لحاظ فضای سبز و زیبایی در فقر هستند؛ چقدر خوب است که به جای این هزینه‌های نسبتا درخورتوجهی که برای سبزکردن ریفیوژ وسط خیابان صرف می‌شود، به پیاده‌رو‌ها که محل رفت‌وآمد عابران پیاده است، اختصاص یابد؛ این درختان می‌توانند سایبانی برای عابران پیاده شده و فضا را تلطیف کنند و در عین حال به زیبایی پیاده‌روها کمک کنند؛ اما بسیاری از پیاده‌روهای ما فاقد چنین فضایی هستند. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک ادامه داد: گاه دیده شده که ریفیوژ وسط را موزاییک‌فرش و عاری از درخت کردند؛ اما مجددا آنجا را هم با گلدان‌ها و جعبه‌های گل تزئین کرده‌اند که باز همان مشکلات را با هزینه‌ها و مزاحمت بیشتر به وجود آمده است؛ پس پیشنهاد می‌شود اگر این امر نیاز به مصوبه شورا دارد، با تصویب آن مانع از این هزینه‌های زاید شویم، نباید پولی که مردم به زحمت به شهرداری بابت عوارض پرداخت می‌کنند، صرف کارهای غیرمناسب شود.

تشکری‌هاشمی در ادامه درباره وضعیت سنگ‌فرش برخی خیابان‌ها مانند خیابان ۱۷ شهریور نیز متذکر شد: دیده شده که سنگ‌فرش گران‌قیمت خیابان 17 شهریور را منهدم‌ کرده و آن را تبدیل به آسفالت کرده‌اند، میدان امام خمینی نیز با سنگ بسیار با‌کیفیتی فرش شده است که از همان هفته اول این سنگ‌ها شروع به خرد‌شدن کرده‌اند که این محل نیز مجددا تبدیل به آسفالت شد، این نهضت آسفالت‌شدن معابر، نهضت مطلوبی به نظر نمی‌رسد و یک عارضه شهری محسوب می‌شود، ما باید شهر را برای مردم زیبا و جذاب کنیم و سنگ در کف‌پوش خیابان‌هایی که امکان آن وجود دارد، می‌تواند به جذابیت شهر کمک کند، به نظر من این طرح تبدیل همه خیابان‌ها به آسفالت سیاه باید فراموش شود؛ منطقه ۱۲ یک منطقه تاریخی محسوب می‌شود؛ بنابراین به فراخور بناهای تاریخی‌‌ای که دارد، باید در تعمیر و زیبا‌سازی معابر اقدام شایسته صورت گیرد.

مهدی چمران در ادامه درباره ریفیوژ به کار رفته در وسط خیابان نیز ضمن تأیید تذکر تشکری‌هاشمی در‌این‌باره توضیح داد: نمونه‌های دیگری از ایجاد آسیب و مشکل به دلیل ایجاد ریفیوژ در وسط خیابان وجود داشته است که یکی از آنها مربوط به بزرگراه شهید بابایی است که به دلیل آنکه آب‌بندی مناسبی نداشت، همواره موجب تخریب آسفالت در آنجا می‌شد؛ بنابراین مجبور به جمع‌آوری همه آنها شده و مجددا آنجا را ایزوله کردند.

 8  بیمارستان  در  میان  ناایمن‌ها

روز گذشته به انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن‌ها هم در صحن شورای شهر اشاره شد. سوده نجفی با بیان اینکه انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن تشویش اذهان عمومی نبود، گفت: این اقدام آگاهی مردم را افزایش داد و امیدواریم نسبت به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها اقدام شود. متأسفانه نام هشت بیمارستان در بین این ساختمان‌ها دیده می‌شود که نگران‌کننده است، این بیمارستان‌ها از مراکز ضروری در بحران‌ها هستند و باید ایمن‌سازی آنها در دستور کار قرار گیرد. نجفی با اعلام اینکه نام بیمارستان امام نیز در این لیست دیده می‌شود، گفت: کلینیک هزار تخت‌خوابی که شش ماه بیشتر از افتتاح آن نگذشته، جزء ساختمان‌های ناایمن است و سؤال ما این است که چگونه برای ساخت آن مجوز صادر کرده‌اند. رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به احساس ناامنی بیماران در این بیمارستان‌ها، گفت: درخواست می‌شود نسبت به ایمن‌سازی این بیمارستان‌ها و جابه‌جایی آنها به سایر مراکز اقدام شود.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا هم در جلسه روز گذشته با اشاره به تسویه 50 درصد بدهی‌های شهرداری در پایان سال گذشته گفت: تسویه 50 درصد از بدهی‌های شهرداری خبر خوشی بود که در پایان سال گذشته دریافت کردیم. این اقدام بسیار خوبی بود؛ در عین حال از یکی، دو مورد از مناطق شهرداری گزارش نگران‌کننده‌ای از پیمانکاران به دستمان رسید که عنوان می‌کردند به آنها گفته شده که مطالبات‌شان به دلیل دیرکرد در پرداخت به دیون تبدیل شده است و باید فعلا منتظر بمانند؛ شهرداری تهران باید در این زمینه جدیت و اهتمام لازم را به خرج دهد. سروری در ادامه گفت: سال گذشته بخش چشمگیری از بدهی پیمانکاران پرداخت شده است، پیمانکاران طلبکار ما هستند. اگر ما توقع داریم که شهر ساخته شود، باید بدانیم که هر اندازه که در پرداخت بدهی‌ها موفق‌تر عمل کنیم، در ساختن شهر و ایجاد اعتماد در سرمایه‌گذاری در شهر موفق‌تر خواهیم بود؛ بنابراین درخواست ما از مسئولان این است که موضوع دیون را جدی بگیرند و مسئله پرداخت پیمانکاران را در دستور کار خود قرار دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها