|

هشدار سازمان ملل درباره بحران در سومالی

یک میلیون آواره در 4 ماه

بنا بر اعلام آژانس‌های بشردوستانه، بیش از یک میلیون نفر از مردم سومالی در چهار ماه گذشته در مواجهه با ترکیب «زهرآگین» خشک‌سالی، نزاع و سیل، در داخل کشور خود آواره شده‌اند. آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد و سازمان امور پناهندگی نروژی اعلام کردند که به‌ دنبال شدت‌گرفتن شورش‌های گروه‌های تروریستی و افراطی و درگیری‌ها در منطقه جداشده سومالی‌لند، حدود ۴۳۳ هزار نفر در حدفاصل اول ژانویه تا دهم ماه می‌ میلادی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

بنا بر اعلام آژانس‌های بشردوستانه، بیش از یک میلیون نفر از مردم سومالی در چهار ماه گذشته در مواجهه با ترکیب «زهرآگین» خشک‌سالی، نزاع و سیل، در داخل کشور خود آواره شده‌اند. آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد و سازمان امور پناهندگی نروژی اعلام کردند که به‌ دنبال شدت‌گرفتن شورش‌های گروه‌های تروریستی و افراطی و درگیری‌ها در منطقه جداشده سومالی‌لند، حدود ۴۳۳ هزار نفر در حدفاصل اول ژانویه تا دهم ماه می‌ میلادی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. علاوه بر این، در بیانیه مشترک این دو نهاد حقوق‌بشری آورده شده است که «بیش از ۴۰۸ هزار نفر بر اثر جاری‌شدن سیل در روستاهایشان و ۳۱۲ هزار نفر دیگر نیز به دلیل خشک‌سالی ویرانگر آواره شدند».

دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشر‌دوستانه (OCHA) هفته گذشته اعلام کرد دست‌کم ۴۳.۳ میلیون نفر در شاخ آفریقا به کمک‌های حیاتی نیاز دارند.

آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد و دولت‌های جهان امروز در کنفرانسی در نیویورک گرد‌هم می‌آیند تا هفت میلیارد دلار برای کمک به نیازمندان این منطقه در نظر بگیرند.

سومالی و همسایگان آن در منطقه شاخ آفریقا از‌جمله کشورهای اتیوپی و کنیا پس از پشت‌ سر گذاشتن پنج فصل بارانی ناموفق که میلیون‌ها نفر را محتاج کرده و محصولات کشاورزی و دام‌ها را از بین برده است، از بدترین خشک‌سالی‌ در چهار دهه گذشته رنج می‌برند.

بر اساس گزارش «کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان» و «سازمان امور پناهندگی نروژی»، تعداد افراد آواره در داخل مرزهای سومالی اکنون به مرز 

۳.۸ میلیون نفر رسیده است و ۶.۷ میلیون نفر هم برای یافتن غذا با مشکل مواجه هستند. بر اساس این گزارش، بیش از نیم‌میلیون کودک هم به‌شدت دچار سوءتغذیه هستند.

مدیر سازمان امور پناهندگی نروژ در سومالی دراین‌باره گفت که «این اعداد و ارقام هشداردهنده مربوط به آسیب‌پذیرترین افرادی است که مجبور به ترک حداقل‌داشته‌های خود بودند و حالا هم مجبور هستند به سمت ناشناخته‌ها گام بردارند». او هشدار داد که «در ماه‌های آینده بیشتر از این‌ هم باید ترسید؛ چراکه تمام ملزومات وقوع یک فاجعه در سومالی در حال جوشش است».

اکثر خانواده‌ها از منطقه «هیران» در مرکز سومالی و «جدو» در جنوب این کشور 17 میلیون نفری گریخته‌اند و خود را به مناطق شهری پرجمعیت رسانده‌اند که بر منابع محدود موجود فشار وارد می‌کند. «ماگاتا گوئسه» کمیسر عالی سازمان ملل برای پناهندگان در سومالی گفت: این آژانس‌ها خواستار سرمایه‌گذاری فوری و بیشتر برای مبارزه با این بحران شدند؛ «در غیر این ‌صورت هرگز شاهد پایان این تراژدی انسانی‌ در حال وقوع نخواهیم بود». در سال جاری میلادی، آژانس‌های کمک‌رسان تنها ۲۲ درصد از بودجه لازم برای رفع نیازهای سومالی را دریافت کرده‌اند. شبه‌نظامیان گروه الشباب از سال ۲۰۰۷ تاکنون با دولت ناپایدار مرکزی سودان در ستیز هستند و توانسته‌اند بخش‌هایی از مناطق حاشیه‌ای را به کنترل خود درآورند و از همان‌جا حملات متعدد خود در خاک سومالی و به کشورهای همسایه را راهبری کنند. در همین حال، سیل‌هایی که به دنبال بارش‌های شدید ماه می‌ در شهر «بلد وین» در استان «هیران» سرازیر شد، جاده‌ها و ساختمان‌ها را زیر آب برد و ۲۲ نفر را به کام مرگ فرستاد.

شاخ آفریقا به دلیل درگیری‌های مسلحانه طولانی‌مدت و بلایای طبیعی به‌شدت آسیب دیده است و بنا بر هشداری که سازمان برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کرد، به نظر می‌رسد این بحران‌ها تمامی ندارند. برنامه جهانی غذا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در سه سال اخیر، خشک‌سالی بیش از ۲۳ میلیون نفر را در بخش‌هایی از اتیوپی، کنیا و سومالی با گرسنگی شدید مواجه کرده است». دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه نیز هفته گذشته گفت در حالی که از قحطی در منطقه «جلوگیری شده است»، اما وضعیت اضطراری بشردوستانه پایان نیافته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها