|

پولدارهای جدید و آثار هنری مجازی

بلومبرگ گزارشی تحلیلی براساس داده‌هایی که به‌تازگی از سوی چند سایت و خبرنگار مطرح اقتصاد هنر ارائه شده منتشر کرده است. گزارشی که به تحولات فروش ان‌اف‌تی‌ها، تغییر رویکردها به خاطر بحران‌های بانکی چند وقت اخیر آمریکا و همین‌طور جایگاه ویژه چین می‌پردازد.

بلومبرگ گزارشی تحلیلی براساس داده‌هایی که به‌تازگی از سوی چند سایت و خبرنگار مطرح اقتصاد هنر ارائه شده منتشر کرده است. گزارشی که به تحولات فروش ان‌اف‌تی‌ها، تغییر رویکردها به خاطر بحران‌های بانکی چند وقت اخیر آمریکا و همین‌طور جایگاه ویژه چین می‌پردازد.

بر اساس این داده‌ها، فروش ان‌اف‌تی‌ها و توکن‌های مرتبط با هنر از ۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰، به ۲.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. این دنیای جدید مجازی هنر فرصتی است برای ثروتمندان و تقاضاهای متفاوتشان.

هرچند نمی‌توان هنر را با این موضوع کالاهای مصرفی غیرضروری و لوکسی که معمولا خریداری می‌کنند مقایسه کرد اما به نظر می‌رسد با آثار ارائه‌شده در دنیای ان‌اف‌تی‌ها نیز مانند عطر، ساعت و... لوکس دیگر رفتار می‌شود. این‌بار تفاوت این گروه از افراد در خرید مجموعه‌های هنری نه در علاقه بلکه به عنوان امکانی برای سرمایه‌گذاری مشهود است. نمونه این علاقه‌مندی را می‌توان در خرید ۱۹۵ میلیون دلاری فیلمی از «اندی وارهول» مشاهده کرد. البته پیش از این در سال ۲۰۱۷ «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار در نیویورک به فروش رفته بود.

در گزارش بلومبرگ به اطلاعاتی از «کلر مک اندرو» اقتصاددان حوزه هنری نیز اشاره شده است. فروش جهانی آثار هنری در سال ۲۰۲۲ به ۶۷.۸ میلیارد دلار افزایش یافت. این عدد نسبت به سال ۲۰۲۱ در حدود سه درصد و نسبت به سال ۲۰۲۰ که همراه با همه‌گیری کرونا بود، ۳۰ درصد رشد داشته است.

رتبه نخست خرید و فروش کالاهای لوکس جهانی، در اختیار آمریکا بود. انگلیس در رتبه دوم خریداری و استقبال از آثار هنری قرار دارد. بازار هنر این کشور هنوز به سطح قبل از سال ۲۰۲۰ و همه‌گیری کرونا، نرسیده است، اما توانست در سال گذشته خریداران بین‌المللی را به سمت خود جذب کند.

طبق گزارش مک اندرو، اقتصاددان حوزه هنر، در سال گذشته برخی از مجموعه‌ها به قیمت‌های گزافی به فروش رسیدند. این افزایش سطح قیمت‌ها نشان‌دهنده افزایش ثروت در میان ثروتمندترین کلکسیونرهاست.

آنچه در هنر اتفاق می‌افتد به شکل گسترده‌تری منعکس‌کننده آنچه در بخش لوکس اتفاق می‌افتد، است.

پس از رشد بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ که باعث رشد دارایی برخی از افراد شد، افراد بیشتری به ویژه در ایالات متحده، لذت خریدهای گران‌قیمت و لاکچری را کشف کردند. اما با رکود سهام، رمزارزها و همچنین افزایش هزینه‌های وام، برخی از خریداران جوان‌تر و مشتاق‌تر، خریدهای گزاف خود را مهار کردند؛ نمونه آن در فروش فیلم «۵ هزار روز اول» اتفاق افتاد که در حدود دو سال قبل، ۶۹.۳ میلیون دلار در دنیای ان‌اف‌تی فروخته شد.

هرچند با کاهش بازار رمزارزها، تقاضا برای ان‌اف‌تی‌های مرتبط با هنر نیز کاهش یافت، چراکه قیمت اتریوم که یک رمزارز منتخب برای معامله ان‌اف‌تی‌هاست، با افت شدید مواجه شد. فروش ان‌اف‌تی در حوزه هنر در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل تقریبا نصف شد، اگرچه فروش‌های کلکسیونی همچنان در حال گسترش است.

برخی از افراد که عموما جوان نیز هستند، همچنان در حال خرید آثار هنری هستند. گزارش جداگانه‌ای از مک اندرو نشان داد که عموم این خریداران، افرادی ثروتمند، با بیش از یک میلیون دلار دارایی بدون احتساب املاک و مشاغل خصوصی هستند که حداقل ۱۰ هزار دلار سالانه در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش فردای اقتصاد در بخش دیگری از این مطلب این سؤال پرسیده شده که آیا آشفتگی اخیر بانکی در آمریکا تأثیری بر بازار هنر خواهد داشت؟ به طور معمول در زمان‌های پردردسر، هنر را می‌توان به‌عنوان یک ذخیره ملموس ارزش در نظر گرفت اما نوسانات بازار سهام و اخراج کارکنان در بخش فناوری، می‌تواند به میزان تقاضای این حوزه آسیب برساند. 

بحران‌های بیرونی نیز می‌توانند فروشندگان آثار ارزشمند را از عرضه آنها به بازار باز دارند که عامل مهم دیگری در تعیین قدرت فروش آثار هنری است.

در هر صورت، با افول بازار در ایالات متحده، چین اکنون کلید تغییر هنر و تجمل را در دست دارد. به گزارش آرت اکونومیز یکی از عوامل کلیدی در پشت سر گذاشتن بحران ۲۰۰۸ و بهبودی شرایط، بازار پررونق چین و افزایش فروش در این کشور بوده است. در حال حاضر تقاضای قابل توجهی برای هنر در هنگ‌کنگ دیده می‌شود که می‌تواند به رونق این بازار کمک کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها