|

لفاظی‌های ترامپ پس از دادگاه ادامه یافت

حاشیه های یک محاکمه

تبعات حضور جنجالی و بی‌سابقه رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در دادگاه ادامه دارد. دونالد ترامپ پس از بازگشت از جلسه دادگاه خود در نیویورک، در محل اقامتش در فلوریدا کیفرخواست رسمی علیه خود در دادگاه نیویورک را «توهین به ملت» توصیف کرد.

حاشیه های  یک  محاکمه

تبعات حضور جنجالی و بی‌سابقه رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در دادگاه ادامه دارد. دونالد ترامپ پس از بازگشت از جلسه دادگاه خود در نیویورک، در محل اقامتش در فلوریدا کیفرخواست رسمی علیه خود در دادگاه نیویورک را «توهین به ملت» توصیف کرد. او مقابل هوادارانش که پلاکاردهای «ترامپ ۲۰۲۴» را در دست داشتند گفت: «تنها جرمی که مرتکب شده‌ام، دفاع شجاعانه از ملتم در برابر کسانی است که به‌دنبال نابودی آن هستند». او در سالن بزرگ پذیرایی اقامتگاه مجلل مارالاگو گفت: «من هرگز تصور نمی‌کردم چنین چیزی در آمریکا امکان‌پذیر باشد».

کیفرخواست ترامپ شامل ۳۴ فقره اتهام علیه رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکاست. ترامپ متهم به جعل مکرر سوابق تجاری برای پنهان‌کردن جرایم است. او خود را مقابل تمامی اتهامات بی‌گناه دانسته است. دونالد ترامپ بدون بررسی قضائی آزاد مانده است و اکنون تمام تلاش خود را می‌کند تا از محاکمه در ژانویه ۲۰۲۴ یعنی تنها چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری جلوگیری کند.

نخستین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده که به چنین سرنوشتی دچار شد، متهم به «سازمان‌دهی» یک‌سری پرداخت‌ها برای سرپوش‌گذاشتن بر سه پرونده قبل از انتخابات نوامبر سال ۲۰۱۶ است. دونالد ترامپ در جمع حامیان خود در فلوریدا با انتقاد شدید از دادستان نیویورک که یک دموکرات است گفت: «این یک مداخله گسترده در انتخابات است». این میلیاردر به‌طور مفصل درباره هریک از تحقیقات سخن گفت و آنها را «تقلبی» توصیف کرد. او در طول سخنرانی خود بار دیگر اتهامات خود مبنی بر «تقلب» در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۲۰۲۰ را تکرار کرد.

ترامپ همچنین دموکرات‌ها را به «جاسوسی» از کارزار انتخاباتی‌اش متهم کرد و به زمانی که در قدرت بود به استیضاح و تحقیقات از او اشاره کرد. ترامپ نخستین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکا بود که دو بار استیضاح و تبرئه شد.

بخشی از پرونده اخیر، برای راستی‌آزمایی ادعاهای استورمی دنلیز (با نام واقعی استفانی کلیفورد) هنرپیشه فیلم‌های پورن تشکیل شده است. او گفته است پس از برقراری ارتباط جنسی با دونالد ترامپ در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت دریافت کرده تا از افشای آن در آینده خودداری کند. اما ترامپ وقوع این ماجرا را رد کرده و تحقیقات در این خصوص را «پرونده‌سازی سیاسی دموکرات‌ها و سیستم قضائی فاسد آمریکا» خوانده است. قاضی پرونده در تلاش است تا دریابد آیا ترامپ در این مورد شهادت دروغ داده یا نه؟ همچنین آیا پرداخت پول قوانین مربوط به تأمین مالی کارزارهای تبلیغات انتخاباتی را نقض کرده است یا خیر؟ دادستان‌ نیویورک بیش از پنج سال است که درخصوص این پرونده مشغول تحقیق است.

این سفر حتی در نیویورک حاشیه‌های فراوانی داشت. مسیر حدود 12 کیلومتری از برج ترامپ در نیویورک تا ساختمان دادگاه کیفری منهتن یک عملیات امنیتی بزرگ بود که تعداد زیادی پلیس و مأموران سرویس مخفی ایالات متحده را درگیر کرد. مردم در مقابل دادگاه تجمع کرده بودند تا لحظه ورود ترامپ را ببینند. دقایقی پس از ورودش به دادگاه، محاکمه او در برابر قاضی خوان مانوئل مرچان آغاز شد.

در این دادگاه تنها پنج عکاس اجازه داشتند تا قبل از جلسه دادگاه با دونالد ترامپ در جلسه حضور داشته باشند. آنها فقط مجاز به عکاسی بودند و قرار شد هیچ ویدئویی در کار نباشد. تا شروع دادگاه، اطلاعات دقیقی درباره اتهامات او گفته نشده بود، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که ترامپ به دلیل پرداخت حق‌السکوت به یک ستاره پورن متهم شده است.

در حین برگزاری جلسه دادگاه، استورمی دنیلز، ستاره پورنی که گفته می‌شد یکی از اتهامات ترامپ پرداخت حق‌السکوت به او بوده در توییت‌هایی ترامپ را به سخره گرفت. در مقابل هم افرادی از جمله مارجری تیلر گرین، نماینده کنگره آمریکا از ترامپ حمایت کردند. خانم گرین در توییتی نوشت: «دموکرات‌های کمونیست، رئیس‌جمهور ترامپ را دستگیر کردند، زیرا او تنها مردی است که سر راه آنها ایستاده است». بعد از شروع دادگاه، نیویورک‌تایمز نوشت که کیفرخواست ترامپ فاش شده و به زودی اتهامات دقیق علیه او مشخص خواهد شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با رد هر ۳۴ فقره اتهام از جمله جعل سوابق تجاری، خود را بی‌گناه دانسته است.

چه  چیزی  در  انتظار  ترامپ است؟

پس از جلسه دادگاه، ترامپ آزاد شد و دوباره به فلوریدا بازگشت. او هنگام خروج از دادگاه هیچ اظهارنظری نکرد. خبرنگاران تخمین زده‌اند که او حدود ۵۷ دقیقه در دادگاه بوده است. اگر قاضی «حکم سکوت» می‌داد، شاید او نمی‌توانست برای هوادارانش سخنرانی کند. البته طبق اخبار، گفته شد که قاضی حکمی در این باره به ترامپ نداده است، اما به او هشدار داده که اگر به لفاظی‌های تند خود درباره این پرونده ادامه دهد، این موضوع دوباره بررسی خواهد شد. بلافاصله بعد از خروج ترامپ از دادگاه خبرهایی منتشر شد که دفتر دادستانی منطقه نیویورک برگه کیفرخواست دونالد ترامپ را به طور علنی منتشر کرده است. در همین باره جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان در مورد رویدادهای نیویورک سکوت کرده است. او در کاخ سفید به هیچ‌کدام از سؤال‌های خبرنگاران درباره همتای قبلی خود پاسخ نداد.

کیفرخواست  ترامپ

کیفرخواست ۳۴ فقره اتهام دونالد ترامپ توسط آلوین براگ، دادستان منهتن منتشر شد. او ترامپ را به جعل مکرر سوابق تجاری برای پنهان‌کردن جرایم متهم کرده است. ترامپ در تمامی اتهامات خود را بی‌گناه دانست. براگ در بیانیه‌ای گفت: «مردم نیویورک مدعی هستند که دونالد ترامپ به طور مکرر و متقلبانه سوابق تجاری نیویورک را جعل کرد تا جرایمش را پنهان کند. این اتفاق در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ رخ داده تا اطلاعات مخرب را دور از دسترس رأی‌دهنده‌ها قرار دهد». به گفته براگ، منهتن خانه مهم‌ترین بازار تجاری این کشور است. او ادامه داد: «ما نمی‌توانیم به کسب‌وکارهای نیویورک اجازه دهیم که سوابق خود را برای سرپوش‌گذاشتن بر رفتار مجرمانه دستکاری کنند». دادستان منهتن همچنین گفت که دنباله‌روی پول و دروغ، الگویی را آشکار می‌کند که به ادعای مردم، باعث نقض اصول قوانین اساسی و قانون تجارت نیویورک می‌شود. اتهامات ترامپ همگی جرایم «کلاس E» هستند. این پایین‌ترین رده جرایم جنایی در نیویورک است که حداکثر چهار سال حبس دارد.

جعل سوابق تجاری معمولا به عنوان «تخطی از قانون» عنوان می‌شود. اما دفتر دادستانی با ادعای اینکه این جرم به منظور پنهان‌کردن یا به ارتکاب جرم دیگری انجامیده، اتهامات را تشدید کرده است. همچنین گزارش‌های منتشرشده از جریان دادگاه حاکی از این است که دادستان اشاره کرده متهم، دونالد ترامپ، پست‌های تهدیدآمیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده است.

تاد بلانچ، وکیل دادگستری، در گفت‌وگو با خبرنگاران خارج از دادگاه گفت: «قاضی نه فقط از ترامپ، بلکه از همه کسانی که در این پرونده دخیل هستند، درخواست کرد صحبت‌هایی مطرح نکنند که خشونت را تحریک کند». جو تاکوپینا، یکی دیگر از وکلای ترامپ گفت: «افشای مهر و موم کیفرخواست نشان داد که حکومت قانون در این کشور مرده است». او افزود: «در حالی که هیچ‌کس فراتر از قانون نیست، هیچ‌کس هم پایین‌تر از آن نیست. اگر نام این مرد دونالد ترامپ نبود، هیچ دلیلی وجود نداشت که همه ما امروز اینجا باشیم». آنها از اظهارنظر در مورد اینکه آیا از ترامپ اثر انگشت گرفته شده یا در هنگام پرونده از او عکس گرفته شده، خودداری کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها