|

اتوسرویس مطمئن و مراجعه به‌موقع تا ۷۰ درصد کاهش هزینه در بر دارد

به‌یادآوری و پاسداشت 6 اسفند، روز اتوسرویس

اتوسرویس مطمئن و مراجعه به‌موقع تا ۷۰ درصد کاهش هزینه در بر دارد

در دنیای امروز دیگر جمله معروف هزینه پیشگیری کمتر از درمان است، صرفا برای انسان‌ها کاربردی نیست و شامل حال ماشین‌ها هم می‌شود. بر کسی پوشیده نیست که هزینه خودرو و تعمیرات آن به‌ویژه در سال‌های اخیر بسیار گزاف شده است؛ بنابراین چندان دور از ذهن نیست که باید از هر روشی بهره گرفت تا این هزینه‌ها را به حداقل رساند.

به‌یادآوری و پاسداشت 6  اسفند، روز اتوسرویس

در دنیای امروز دیگر جمله معروف هزینه پیشگیری کمتر از درمان است، صرفا برای انسان‌ها کاربردی نیست و شامل حال ماشین‌ها هم می‌شود. بر کسی پوشیده نیست که هزینه خودرو و تعمیرات آن به‌ویژه در سال‌های اخیر بسیار گزاف شده است؛ بنابراین چندان دور از ذهن نیست که باید از هر روشی بهره گرفت تا این هزینه‌ها را به حداقل رساند.

اتوسرویس یا همان خدمات سرویس‌دهی منظم به خودرو یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند هزینه تعمیرات خودرو را تا اندازه زیادی کاهش دهد. ممکن است به نظر برخی سرویس‌کردن دوره‌ای خودرو موضوع بی‌اهمیتی جلوه می‌کند یا اینکه نسبت به انجام آن بی‌تفاوت باشند. این در حالی است که به باور کارشناسان خودرو، بی‌توجهی به سرویس دوره‌ای می‌تواند راننده و ماشین را به دردسرهایی بیندازد که منجر به اتلاف وقت و هزینه می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید در تقویم روزی به نام «اتوسرویس» وجود دارد؛ به‌ویژه اگر دارای وسیله نقلیه هستید و باید در زمان‌های مشخص خودروی‌تان را سروسامان دهید.

با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت خودرو در جهان و ورود ماشین‌های خارجی به کشور و از سوی دیگر با درنظرگرفتن کیفیت پایین خودروهای داخلی، فعالان حوزه اتوسرویس با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی مواجه هستند. اغلب برندگان جشنواره اتوسرویس در سال گذشته معتقدند نوسانات بازار و نبود تجهیزات لازم در بازار مهم‌ترین مشکل آنها محسوب می‌شود.

امیر کائد، یکی از فعالان این حوزه و از برندگان جایزه اتوسرویس، بر این باور است که اگر صاحبان خودرو اتوسرویس ماشین‌های خود را در زمان‌های مقرر انجام دهند، به‌قطع هزینه تعمیرات آنها تا 70 درصد کاهش پیدا می‌کند. او معتقد است در‌صورتی‌که کیفیت روغن مطلوب باشد، مشکلی برای خودروها پیش نخواهد آمد. با توجه به اینکه کیفیت موتور خودروهای داخلی پایین است، حتما نیاز به روغن باکیفیت دارند و همچنین با درنظر‌گرفتن کیفیت بالای موتور خودروهای خارجی، برای آنها نیز اصلا نمی‌توان از روغن نامطلوب استفاده کرد. کائد مهم‌ترین مشکل حوزه اتوسرویس را نبود ثبات در بازار می‌داند و می‌گوید: قیمت‌ها مدام در‌حال افزایش است و بازار ثبات ندارد. برای مثال در هفته گذشته 20 تا 25 درصد افزایش قیمت روی محصولات شرکت‌های خصوصی داشتیم. از سوی دیگر برخی از شرکت‌ها برای فروش محصولات خود، خریدار را مجبور می‌کنند که از اجناس دیگر آنها نیز استفاده کنند؛ در‌واقع فروش برخی از محصولات خود را مشروط به خرید محصولات دیگر کرده‌اند. ما بارها این موضوع را تجربه کرده‌ایم و در‌نهایت تصمیم گرفتیم این شرکت‌ها را تحریم کنیم. او همچنین درباره وجود اجناس تقلبی در بازار می‌گوید: «در دوره‌ای اجناس تقلبی در بازار زیاد بود، اما به‌طور‌کلی این انتخاب اتوسرویس‌ها‌ست که بخواهند از جنس تقلبی استفاده کنند یا خیر؛ چراکه تشخیص جنس تقلبی در بازار کاملا امکان‌پذیر است». امیر اسدی‌نصیری نیز از دیگر برندگان جایزه اتوسرویس، نوسانات قیمت را مهم‌ترین چالش خود در این حرفه عنوان می‌کند. او می‌گوید: مشکل اصلی و اساسی ما قیمت است. قیمت خرید روغن هر‌بار تغییر و افزایش پیدا می‌کند و ما مجبور هستیم محصول مد‌نظر خود را با قیمت روز تهیه کنیم. اما تحمل این موضوع برای مشتری سخت است و نمی‌تواند این حجم از افزایش قیمت را تحمل کند. به همین دلیل نیز به‌جای اینکه هر‌ماه برای تعویض روغن خود مراجعه کند، این کار را سه ماه یک بار انجام می‌دهد.

از سوی دیگر رضا تیموری نیز مانند سایر همتایان خود در جایزه اتوسرویس با تأکید بر اهمیت و تأثیر اتوسرویس‌ها در کاهش هزینه‌های صاحبان خودرو، بزرگ‌ترین چالش خود را نوسانات قیمت و کمبود محصولاتی مثل روغن می‌داند. به گفته او بسیاری از شرکت‌های فروش روغن در اسفندماه تعطیل می‌کنند و تا زمان مشخص‌شدن قیمت‌های جدید، محصولاتشان را نمی‌فروشند.

تیموری اظهار می‌کند: در چنین شرایطی ما مجبور می‌شویم محصول مد‌نظر خود را از بازار آزاد و با قیمت بالاتر تهیه کنیم. طبیعی است که با افزایش قیمت روغن، خدمات ما نیز گران‌تر و به تبع آن مشتری نیز کمتر می‌شود.

حقیقت‌جو نیز که به‌عنوان یکی از اتوسرویس‌های برتر شناخته‌ شده بود، در این زمینه اظهار می‌کند: اگر اتوسرویس‌ها علم و آگاهی لازم را داشته باشند، باعث می‌شود نوع روغنی که استفاده می‌کنند نیز منجر به بهبود کارایی خودرو شود و از آسیب‌های احتمالی نیز جلوگیری کند. به‌هر‌حال قلب هر خودرو، موتور آن است و موتور نیز در اختیار اتوسرویس است.

او خاطرنشان می‌کند: «متأسفانه شغل ما بیشتر مواقع در ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما در‌واقع شغل پیچیده‌ای است. این در حالی است که بسیاری از افراد بدون داشتن تخصص کافی و لازم وارد این حرفه می‌شوند. در نظر داشته باشید که اگر این افراد تشخیص اشتباه بدهند، ضرر بزرگی به صاحبان خودرو و صنف و شغل ما زده می‌شود».

حقیقت‌جو همچنین یادآور می‌شود که نوع روغن تقلبی در بازار به‌شدت فراوان شده است و بسیاری از اتوسرویس‌ها از روی نادانی و ناآگاهی دست به خرید این محصولات می‌زنند. در این میان برخی افراد نیز به خاطر سود، چنین محصولاتی را خریداری و به مشتری عرضه می‌کنند. روغن تقلبی کاملا مشخص است اما متأسفانه برخی از اتوسرویس‌ها این نوع روغن‌ها را انتخاب می‌کنند. در اتحادیه نمونه‌های این نوع اتوسرویس‌ها بسیار زیاد است که در صورت شناسایی، پلمب می‌شوند.

او تأکید می‌کند: ما در این حوزه بیش از حد حاشیه ناامن داریم. همیشه در این موقع سال با کمبود روغن مواجه هستیم و هیچ‌کسی هم به این موضوع رسیدگی نمی‌کند؛ هم باید از بازار آزاد خرید کنیم و هم باید پاسخ تعزیرات را بدهیم.

نام‌گذاری روزها در تقویم با هدف حفظ ارزش‌ها، تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، دینی و ملی، بزرگداشت افراد مختلف و توجه به مشاغل انجام می‌گیرد. این حرکت نه‌‌تنها منجر به همدلی، همکاری و مشارکت عمومی می‌شود، گاهی نیز تلنگری برای توجه به برخی از کارهای کوچک اما بسیار مهم است. روز ششم اسفند چند‌سالی است که روز اتوسرویس نام‌گذاری شده‌ و فعالان این حوزه به این بهانه به اهمیت نقش اتوسرویس‌ها در صنعت خودرو و مصرف آن اشاره می‌کنند. جشنواره روز اتوسرویس سال گذشته، توسط اتوسرویس بانک و با حمایت گروه صنعتی سرکان برگزار شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها