|

گزارش «شرق» از روز متفاوت بهارستان

گرانی و تورم داد نمایندگان را درآورد

سیر صعودی قیمت ارز و گرانی برخی کالاهای اساسی، صدای خانه ملتی‌ها را هم درآورده است. این بار شرایط سخت معیشت مردم، به قدری سنگین است که آنها را مجبور به واکنش اعتراضی کرده است. به نحوی که روز گذشته اکثر نطق‌های اضطراری و تذکرات شفاهی نمایندگان معطوف به اعتراض و انتقاد به دولت در قبال گرانی‌های اخیر بود.

گرانی و تورم داد نمایندگان را درآورد
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

سیر صعودی قیمت ارز و گرانی برخی کالاهای اساسی، صدای خانه ملتی‌ها را هم درآورده است. این بار شرایط سخت معیشت مردم، به قدری سنگین است که آنها را مجبور به واکنش اعتراضی کرده است. به نحوی که روز گذشته اکثر نطق‌های اضطراری و تذکرات شفاهی نمایندگان معطوف به اعتراض و انتقاد به دولت در قبال گرانی‌های اخیر بود. نمایندگان مجلس ضمن تذکرات گسترده و مختلف خواستار برگزاری نشست مشترک با تیم اقتصادی دولت با فوریت و به صورت علنی شدند. البته با وجودی که طبق اعلام قبلی رئیس مجلس قرار بود، روز گذشته جلسه‌ای مشترک با حضور مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، خاندوزی، وزیر اقتصاد و فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، برای بررسی علل نوسانات بازار ارز از‌جمله افزایش نرخ دلار داشته باشند؛ اما این جلسه به صبح روز شنبه موکول شد؛ چرا‌که به دلیل تشکیل جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه مخبر امکان حضور در این جلسه را نداشت و پدر همسر فرزین، رئیس بانک مرکزی هم فوت کرد و حضورش در این جلسه منتفی شد. به‌همین‌دلیل جلسه به صبح روز شنبه موکول شد تا مجلسی‌ها قبل از ورود به دستور کار صحن، به صورت غیرعلنی توضیحات دولت را در‌این‌باره بشنوند.

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، یکی از نمایندگانی بود که روز گذشته با استناد به اصول مربوط به ایجاد و پی‌ریزی اقتصاد صحیح در قانون اساسی یعنی اصل سوم، به مسئله گرانی اقلام ضروری به دولت انتقاد کرد و در اخطار قانون اساسی از معاون اول رئیس‌جمهور خواست پاسخ‌گوی وضعیت اقتصادی کشور باشد. او در اخطار خود تأکید کرد: «موضوع گوشت و گرانی‌ها در کشور با مشکل جدی مواجه شده و در برخی از نقاط شهر گوشت بالای 500 هزار تومان و در برخی نقاط دیگر 500 هزار تومان است؛ بنابراین لازم است در جلسه روز شنبه مجلس آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور حضور داشته باشد؛ چرا‌که او به‌عنوان فرمانده اقتصادی کشور باید عنوان کند چه تدبیری برای تأمین کالاهای اساسی شب عید مردم خواهد داشت. فردا چه تضمینی وجود دارد که قیمت‌ها بیش‌ازاین نیز افزایش نداشته باشد؟ این جلسه باید به صورت علنی برگزار شود تا مردم ببینند که مجلس نیز پیگیر دغدغه‌های آنهاست»؛ اما بالغ بر 50 نماینده برخلاف آصفری، اعتقاد دارند که باید رئیس‌جمهور در این جلسه حضور داشته باشد و توضیحاتی بدهد. به‌همین‌دلیل در نامه‌ای به رئیسی درخواست خود را رسما اعلام کردند.

انتقاد اهالی بهارستان به تیم اقتصادی دولت

این آغاز ماجرای انتقادات اقتصادی روز گذشته مجلس بود و تعداد زیادی از نمایندگان از هر فرصتی برای بیان اعتراض خود به شرایط اقتصادی بهره بردند و به صورت گسترده نطق‌ها و تذکرات خود را به این موضوع اختصاص دادند. مثلا کمال حسین‌پور، نماینده اصولگرای پیرانشهر و سردشت، در نطق اعتراضی خود، به نداشتن فرهنگ عذرخواهی در میان مسئولان دولتی انتقاد کرد و به جای وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی و صمت بابت شرایط بد اقتصادی کشور از مردم عذرخواهی کرد.

کمال حسین‌پور در نطق انتقادی خود گفت: «متأسفانه قیمت ارز سر به فلک کشیده و سفره‌های کوچک مردم از همیشه کوچک‌تر شده؛ اما از بین مسئولان اقتصادی کشور کسی نیست که پاسخ‌گوی این وضعیت آشفته و نابسامان باشد، دریغ از یک معذرت‌خواهی، دریغ از یک حرکت مفید و سازنده و دریغ از یک استعفا».

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس ادامه داد: «دنیا را آب برده و مسئولان اقتصادی کشور را خواب. اگر به قبای مسئولان اقتصادی کشور برنمی‌خورد، می‌خواهم اینجا و در محضر ملت به جای آنها از این آشفتگی بازار عذرخواهی کنم. من به‌عنوان نماینده مردم به جای وزیر امور اقتصادی و دارایی از مردم نجیب کشور عذرخواهی می‌کنم که فقط نظاره‌گر افزایش افسارگسیخته قیمت ارز بوده‌ام، من عذرخواهی می‌کنم که فکر می‌کردم میدان عمل و اقدام اقتصادی همان میدان توییت‌زدن و مطالب نظری و انتزاعی است. من به جای و به‌عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی از پیشگاه مردم عذرخواهی می‌کنم که مسئولیتی را پذیرفته‌ام که شایستگی آن را نداشتم».

او بیان کرد: «به جای وزیر صمت از پیشگاه ملت شریف ایران عذرخواهی می‌کنم که هرجا کم آوردم تقصیر را به گردن وزارت جهاد کشاورزی انداختم و به گزارش‌های اتوکشیده زیرمجموعه دل خوش کرده‌ام و اگر انتقادی از وضعیت، قیمت و کیفیت خودرو شد، کاملا حق به جانب این مسائل را به گردن نابسامانی‌های بازار ارز، تحریم‌های کشور و سازمان بورس انداخته‌ام. به جای وزیر صمت از مردم عذرخواهی می‌کنم که اگر قیمت میلگرد سر به فلک کشیده به گردن وزارت نفت و قطع گاز انداخته‌ام. وزیر صمت نمود واقعی صرف‌کردن فعل ما نمی‌توانیم است».

این نماینده همچنین گفت: «به جای وزیر جهاد کشاورزی از مردم عزیز کشور عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم در ثبات قیمت کالاهای اساسی کوچک‌ترین نقشی داشته باشم، به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی خود را عامل بخشی از شرمندگی مردم در پیشگاه همسر و فرزندان می‌دانم و از این بابت عذرخواهم».

موسوی‌لارگانی: رئیسی قطار پیشرفت را در مسیر خطا هدایت می‌کند

سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان، نیز در نطق میان‌دستور خود گفت: «جناب رئیس‌جمهور کنارگذاشتن نیروهای متخصص و کاربلد، پایبندنبودن به قوانین و متأسفانه رفیق‌بازی و قبیله‌گرایی در برخی وزارتخانه‌ها و نهادهای اقتصادی باعث شده تا اولین شرط لازم یعنی داشتن کابینه‌ای قدرتمند، متخصص و کاربلد برای عبور از شرایط فعلی اقتصادی فراهم نباشد. با وجود آمارهایی که ظاهرا برای رضایت خاطر شما یا موفق جلوه‌دادن کارنامه‌شان منتشر می‌شود، کارخانه چاپ اسکناس به علت بی‌انضباطی مالی و کسری بودجه با سرعت بالا فعال است و تورم در حال افزایش است».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: «چند روز پیش مقام معظم رهبری به‌جد از مسئولان خواستند برای تورم که علاج‌پذیر هم هست، فکر اساسی شود. بنده در نطق‌های مختلف خدا را گواه گرفته و باز هم گواه می‌گیریم که هدفی جز موفقیت دولت آقای رئیسی و پیشرفت کشور نداشته و ندارم؛ اما آقای رئیسی شما راه را اشتباه می‌روید، قطار را در مسیر خطا هدایت می‌کنید. برادر عزیز به زبانی بگویم تورم با این دست‌فرمان علاج نخواهد شد، گفتاردرمانی فایده‌ای ندارد».

ابراهیمی: تیم اقتصادی دولت برنامه‌ای برای حل مشکلات معیشتی مردم ندارد

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در نطق میان‌دستور خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «آقای رئیس‌جمهور گرانی بیش از‌ اندازه اقلام و افزایش هزینه‌های خرید و هزینه‌‌های درمانی و کوچک‌شدن سبد خانوارها؛ گرانی افسارگسیخته قیمت ارز، دلار، مسکن، خودرو و کالاهای اساسی که بیشتر مواقع از هیچ‌گونه قانونی تبعیت نمی‌کند، در قشر مستضعف و حقوق‌بگیر جامعه باعث پیامدهای اجتماعی جبران‌ناپذیر شده است». نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس یازدهم در ادامه انتقادات خود خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد استمرار این شرایط می‌تواند پیامدهای اجتماعی نگران‌کننده‌ای مانند ناآرامی‌های اجتماعی، افسردگی، طلاق، خودکشی، اعتیاد و ترک تحصیل دانش‌آموزان به همراه داشته باشد که برای جامعه بسیار خطرناک است؛ اما متأسفانه تیم اقتصادی شما هیچ‌گونه برنامه‌ای برای کنترل مشکلات مردم ندارد».

سلیمی: آقای رئیس‌جمهور قرار بود بیایید اوضاع مردم بهتر شود که نشد

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم، دیگر نماینده‌ای بود که در تذکری شفاهی خطاب به رئیس‌جمهوری این‌طور گفت: «قرار بود شما بیایید که اوضاع مردم بهتر شود که نشد. گفتید برای همه مشکلات برنامه دارید و اختیارات کافی داشته و هیچ مانعی ندارید. گفتید مشکلات سفره مردم کاری به تحریم ندارد. آقای رئیس‌جمهور دلار ۵۰ هزار تومان شده و قیمت گوشت به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده و از طرفی سکه ۳۰ میلیون تومان شده است».

او با بیان اینکه «این وضعیت مردم را نگران کرده است»، گفت: «اگر این وضعیت کاری به تحریم ندارد، پس چرا به این شکل است؟ قیمت پیاز نزدیک به ۳۰ هزار تومان شده است. قیمت پیاز اشک مردم را در‌آورده است. گفتید سفره مردم خالی نشود، اقلام ضروری از سفره مردم پر کشیده است. ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است».

نماینده مردم سمیرم در مجلس از رئیسی خواست در ترکیب تیم اقتصادی خود تجدید نظر کند؛ چرا‌که اقتصاد با بشود و نشود درست نمی‌شود.

وحیدی: مگر با قهر‌کردن می‌شود مشکلات کشور را حل کرد؟

علاوه بر انتقادهای وسیع نمایندگان از تیم اقتصادی دولت و افزایش تند قیمت ارز و کالاهای اساسی، محمد وحیدی، عضو کمیسیون تلفیق از قهر دو‌روزه نماینده دولت در جلسات بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق بودجه خبر داد و در اخطار قانون اساسی خود گفت: «اخطار قانون اساسی من این است که روز گذشته در صحن مجلس جلسه‌ای به‌صورت غیر‌علنی برای بررسی وضعیت بازار ارز برگزار شد که تصمیمی برای حضور دولت یا اقتصاددان اصلی دولت نیز اتخاذ نشد و نمایندگان فقط با یکدیگر گفتار‌درمانی کردیم. مجددا امروز اعلام شد که قرار است روز شنبه جلسه‌ای غیر‌علنی با حضور دولت برگزار شود؛ در این زمینه پیشنهاد من این است که اگر قرار است نماینده درباره مسائل اقتصادی و مهم کشور اظهار‌نظر کند، این جلسه حتما به‌صورت علنی برگزار شود».

نماینده بجنورد افزود: «امروز بانک مرکزی تصمیمی گرفته‌ و مشاهده می‌کنیم که کانال نرخ ارز در بازار چه وضعیتی پیدا کرده است. اگر مجلس اجازه اظهار‌نظر نداشته باشد، وضعیتی مانند آنچه در کمیسیون تلفیق بودجه ایجاد شد، می‌شود. دولت با تأخیر ۳۶‌روزه لایحه بودجه را تحویل مجلس می‌دهد و ما به‌صورت سه‌شیفت با اعضای تلفیق کار می‌کنیم و در دو روز آخر به دلیل طرح پیشنهاد آقای حاجی‌دلیگانی که پیشنهادی قانونی و مبتنی بر نظر نماینده است، نماینده دولت دو روز قهر می‌کند و در جلسه حاضر نمی‌شود؛ مگر با قهر‌کردن می‌شود مشکلات کشور را حل کرد؟».

البته علی نیکزاد که ریاست جلسه را در نبود قالیباف بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر وحیدی گفت که برای موضوع برگزاری علنی یا غیر‌علنی جلسه روز شنبه بررسی لازم انجام خواهد شد. نیکزاد همچنین درباره موضوع قهر نماینده دولت و حضورنداشتن او در جلسه کمیسیون تلفیق نیز توضیح داد: «ترک دولت و حضور‌نداشتن نماینده دولت در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه، مانع از رسیدگی و تصمیم‌گیری درباره لایحه دولت در این کمیسیون نیست. نمایندگان مجلس لایحه را در کمیسیون بررسی کردند و مصوبات کمیسیون تلفیق مجددا در صحن مجلس مطرح می‌شود و دولت فرصت دفاع از خود را خواهد داشت».

پیشنهاد «دلخوش» برای استفاده از مبادله کالا به‌ کالا با کشورهای همسایه

اما نطق کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس، جنسی متفاوت از انتقاد سایر همکارانش داشت. او در پیشنهادی از دولت خواست تا در مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و منطقه از مبادله کالا به کالا یا جایگزینی پول همان کشورها برای تجارت استفاده کند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره در این زمینه تذکر داده‌اند که به دنبال پول منطقه باشید، عنوان کرد: «امروز دشمنان در تحریم نقطه‌ضعف را پیدا کرده که همان دلار و یورو است و روی آن با عناوین مختلف کار می‌کنند. اگر نمی‌توانید روی پول منطقه کار کنید؛ با روسیه مبادله کالا به کالا یا پولی با روبل آنها داشته باشید یا با هند و چین وارد مبادلات تجاری کالا به کالا شده یا با روپیه و یوان با آنها تجارت کنید که یک راهکار همین است».

بسطامی: قوای سه‌گانه برای رفع مشکلات اقتصادی بسیج شوند

علی‌اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در نطق خود ضمن تشکر از قالیباف، هیئت‌رئیسه مجلس و نمایندگان مجلس برای پیگیری مسائل معیشتی مردم، اظهار کرد: «اما کاش به جای رأی استمزاجی جلسات سه‌شیفته هفته آینده، کل مسئولان را برای رفع مشکلات اقتصادی مردم بسیج می‌کردید. مسئولان کشور نباید فرافکنی کنند و همه سه قوه باید در این ماراتن و پیچ سخت نظام در کنار هم بتوانند مشکلات کنونی جامعه را حل کنند».

بسطامی بر‌خلاف سایر نمایندگان که صرفا به دولت نقد دارند، در خود‌انتقادی این بار انگشت اتهام را به سمت مجلس گرفت و اضافه کرد: «بهتر این بود که آقای قالیباف به بازار مکاره ارز، طلا و سکه بیشتر ورود می‌کرد و به مشکل تراژدی غم‌انگیز مسکن، بی‌خانمان‌ها و آنهایی که از حاشیه‌نشینی به کپرنشینی سوق داده می‌شوند، بیشتر توجه می‌شد. امروز ناله محرومان بلند شده، بنابراین باید دست به دست یکدیگر داده و در کنار هم و با وحدت کلمه برای رفع مشکلات کنونی جامعه گام برداریم و بهتر این است که در روزهای آینده در کنار هم برای رفع این مهم تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم».

صحبت‌ها و واکنش‌های این روزهای اهالی بهارستان نشان می‌دهد احتمالا از این وضعیت نابسامان بازار و عدم نظارت بر دولت، به تنگ آمده‌اند و در این یک سال منتهی به پایان عمر مجلس یازدهم، با تشدید نظارت بر عملکرد دولت، قصد سامان‌دادن به اوضاع ناخوشایند اقتصادی را دارند. شاید به واسطه تشدید نظارت‌ها تیم اقتصادی دولت متوجه شوند دولت روحانی نزدیک به دو سال است که به اتمام رسیده و خود آنها سکاندار مدیریت اجرائی کشور هستند و بیش از این نمی‌توانند قصور و کوتاهی‌ها را گردن دولت قبل یا کارشکنی دشمنان داخلی و خارجی بیندازند و باید حرکتی از خود نشان دهند.

 

 

 

  • ناشناس

    سلام بخدا دیگه خسته شدیم

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها