|

زلزله سوریه پارلمان پایتخت را لرزاند

زلزله در سوریه، ترکیه و لبنان اعضای شورای شهر تهران را نگران زلزله احتمالی تهران کرد؛ زلزله‌ای که مهدی چمران معتقد است اگر آماده نباشیم، فاجعه‌ای تاریخی رقم خواهد خورد. زلزله هفته گذشته در خوی بازتابی در صحن شورای شهر تهران نداشت تا دیروز که زلزله بزرگ ترکیه موضوع تذکر اعضای شورای شهر بود و یادآوری اینکه باید در برابر زلزله احتمالی تهران آماده بود.

زلزله سوریه  پارلمان پایتخت  را  لرزاند
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: زلزله در سوریه، ترکیه و لبنان اعضای شورای شهر تهران را نگران زلزله احتمالی تهران کرد؛ زلزله‌ای که مهدی چمران معتقد است اگر آماده نباشیم، فاجعه‌ای تاریخی رقم خواهد خورد. زلزله هفته گذشته در خوی بازتابی در صحن شورای شهر تهران نداشت تا دیروز که زلزله بزرگ ترکیه موضوع تذکر اعضای شورای شهر بود و یادآوری اینکه باید در برابر زلزله احتمالی تهران  آماده بود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، پیش از آغاز صحن علنی به رسانه‌ها گفت که برای آمادگی کشور در برابر زلزله نیاز به یک حرکت جمعی و عمومی است. او یادآور شد: در کشورمان روستاهایی که زلزله به وقوع پیوسته، پس از بازسازی که از طرف بنیاد مسکن یا از سوی خود مردم براساس یک طرح مقاوم‌سازی صحیح انجام شده، قطعا در زلزله‌های بعدی خرابی‌های آنها بسیار کمتر خواهد بود؛ چرا‌که بازسازی و نوسازی صحیح انجام شده بود. در خوی و روستاهای آن آسیب‌هایی وارد شده و به نظر می‌آید در مقاوم‌سازی و محکم‌سازی اولیه در شهرها و روستاها باید بازنگری جدی داشته باشیم. در روستاهایی که زلزله رخ می‌دهد و شاهد خرابی کمتری هستیم، چنین برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. متأسفانه ایده‌های سوداگرانه هنوز هم بر برخی مصالح که باید داشته باشیم، می‌چربد و موجب شده در مقاوم‌سازی به‌ویژه در بافت‌های فرسوده  عقب باشیم.

به گفته او، اگر در شهری مثل تهران زلزله‌ای به وقوع بپیوندد، در بافت‌های فرسوده خرابی‌های فراوانی خواهیم داشت و در این زمینه هشدارهای مرتب و پشت سر هم داده می‌شود؛ هشدارهایی به مردم و مسئولان که این مقاوم‌سازی‌ها انجام شود.

محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران هم به شایعاتی که درباره ارتباط زلزله خوی با ترکیه مطرح شده، اشاره و آن را رد کرد و گفت: علت بروز زلزله در ترکیه و سوریه مربوط به برخورد گسل ورقه آناتولی شرقی با ورقه غربی است که فاصله آن تا خوی حدود هزار کیلومتر است و اینها هیچ ارتباطی با هم ندارند و زلزله‌ای که در خوی رخ داد، مربوط به گسل سیه‌چشمه بوده است.

او در ادامه به زلزله احتمالی تهران پرداخت و با طرح این سؤال که اگر چنین زلزله‌ای در تهران پیش می‌آمد، چه اتفاقی می‌افتاد، افزود: حدود 30 سال از دوره بازگشت زلزله بالای هفت ریشتر در تهران می‌گذرد و همیشه هشدارها در این زمینه بوده که تهران مستعد زلزله بالای هفت ریشتر است. در‌حال‌حاضر طراحی‌های سازه بر‌اساس مقاومت در برابر زلزله 8 تا 9 ریشتر است؛ ولی آیا به‌درستی انجام می‌شود؟ در زلزله ترکیه و سوریه شاهد فروریختن ساختمانی‌ها بتونی بودیم که اغلب بر‌اساس استانداردهای بین‌المللی ساخته شده بودند و ضروری است گروهی به صورت تخصصی این مسئله را بررسی کنند و ما این هشدار را برای خودمان داشته باشیم.

ناصر امانی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم در تذکری گفت:‌ زلزله خوی، ترکیه و سوریه ما را به فکر فرو برده است که درباره زلزله تهران چه باید بکنیم،‌ پیشگیری از حوادث زلزله احتمالی تهران نیازمند رعایت اصول مهندسی در زمان ساخت و شناسایی ساختمان‌های ناایمن از بعد سازه‌ای است که سازمان نظام مهندسی مسئولیت آن را بر عهده دارد.

او با بیان اینکه در زلزله ترکیه چند بیمارستان فروریخت و چندی پیش نیز متوجه شدیم که یک مرکز درمانی در منطقه 12 به دلیل پیگیری‌های شهرداری از سوی وزارت بهداشت به دلیل فرسودگی بیش از حد پلمب شد، گفت: بسیاری از مراکز آموزشی نیز فرسوده هستند و بهتر است حداقل یک تیم تشکیل شود که با اولویت مجتمع‌های مسکونی،‌ مراکز آموزشی و مراکز درمانی، میزان فرسودگی را مشخص کنند.

مهدی چمران نیز در واکنش به این تذکر گفت: در زلزله منجیل عده‌ای از مصدومان به بیمارستان منتقل شدند؛ اما زلزله دوم که آمد، بیمارستان فرو‌ریخت و عده‌ای در همان بیمارستان کشته شدند؛ در‌حالی‌که آن بیمارستان نیز نوساز بود.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم به موضوع زلزله و لزوم ایمن‌سازی بافت فرسوده در تهران پرداخت و تلاش کرد کنایه‌ای سیاسی هم به منتقدان بسته تشویقی ساخت‌وساز در بافت فرسوده بزند و گفت: درخصوص زلزله‌ای که در کشور ما رخ داد، باید بر این نکته تأکید کنیم که کشور ما زلزله‌خیز است و تهران نیز از این موضوع مستثنا نیست. در پی وقوع زلزله در ترکیه و سوریه به دولت و مردم سوریه و ترکیه که تعداد زیادی از شهروندان‌شان را در این زلزله ناگوار از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویم.

او افزود: وقوع زلزله زنگ هشداری برای همه شهرها از‌ جمله تهران است که چهار هزار هکتار بافت فرسوده و میزان بیشتری بافت ناپایدار دارد. من بارها هشدار داده‌ام؛ اما برخی برای اهداف سیاسی و سودجویی نوسازی بافت فرسوده را مورد توجه قرار نمی‌دهند. این هجمه‌ها در شورای شهر این دوره تأثیری نگذاشته و شاهد زحمات شهرداری و ریاست شورا بوده‌ایم که برای صدور جوازهای مختلف و تشویق افراد ساکن در بافت فرسوده به نوسازی اقدام کرده‌اند. اگر زلزله ترکیه در تهران به وقوع بپیوندد، صدها هزار نفر کشته می‌دهیم. امروز اگر دولت و وزارت راه و شهرسازی فکری نکنند، پایتخت دچار مشکل می‌شود. بی‌تردید اگر امروز فکر نشود، فردا دیر است.

او ادامه داد: از تبلیغات رسانه‌ای و هجمه برخی افراد سودجو نباید ترسید؛ بلکه باید تصمیم و تحول اساسی در نوسازی بافت فرسوده اتخاذ کرد. اگر این اتفاق در تهران بیفتد، تصمیم‌گیری بعد از آن دیر خواهد بود.

نرجس سلیمانی هم در جلسه روز گذشته شورای شهر گفت: به صورت دوره‌ای شاهد وقوع زلزله‌های مهیب در غرب آسیا بوده‌ایم. تصاویر هولناک از زلزله کشورهای ترکیه و سوریه من را به یاد زلزله ۶.۶ ریشتری بم انداخت. در این زلزله من از لحظات اول در بم حضور داشتم و تصاویر هولناکی از این زلزله را مشاهده کردم. در زمان وقوع این زلزله اصلاحیه‌ای موسوم به اصلاحیه ۲۸۰۰ صورت گرفت که باید مورد توجه قرار گیرد. در تهران تعیین تکلیف صدها هکتار بافت فرسوده و ناپایدار در کنار گسل‌های تهران امری ضروری به نظر می‌رسد. همچنین بی‌توجهی به وضعیت قنوات در زلزله بم مشکلات و خرابی‌های بسیاری ایجاد کرد. امروز نیز باید قنات‌های تهران مورد توجه قرار گیرد تا در آینده مشکلات مضاعف ایجاد نکند. بی‌تردید این موضوع با ثبات خاص در ارتباط است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

در جلسه روز گذشته اعضای شورای شهر در راستای کمک به زلزله‌زدگان خوی معادل یک تا پنج روز از حقوق و مزایای خود را به صورت داوطلبانه به زلزله‌زدگان اهدا کردند. همچنین اعضای شورای شهر تهران طرح دو‌فوریتی را با ۱۹ امضا به صحن شورای شهر آوردند که بر‌اساس‌آن به شهرداری تهران مجوز داده می‌شود با توجه به قانون ۵۵ شهرداری‌ها از محل مانده اعتبارات تا سقف ۱۵ میلیارد تومان در بخش سرمایه‌ای برای زلزله‌زدگان خوی هزینه کنند. این طرح دو‌فوریتی با اکثریت آرا به تصویب رسید. این در حالی است که شهرداری تهران در همان روزهای نخست به کمک زلزله‌زدگان خوی رفت و باید برای هزینه‌های انجام‌شده لایحه‌ای را به شورای شهر می‌آورد که به نظر می‌آید شورای شهر ترجیح داده برای قانونی‌شدن این هزینه‌ها خود در طرحی این مجوز را به شهرداری بدهد.

در جلسه روز گذشته اعضای شورای شهر تهران لایحه بهای خدمات بازدید از موزه‌های تحت مالکیت شهرداری تهران را بررسی کردند و پیشنهاد شد نرخ بازدید از موزه‌های تحت مالکیت شهرداری برای سال ۱۴۰۲ برای ایرانی‌ها ۲۵ هزار تومان و برای بازدید‌کنندگان خارجی صد هزار تومان تعیین شود. بلیت بازدید از باغ‌موزه‌ها برای شهروندان ایرانی ۲۰ هزار تومان و برای بازدید‌کنندگان خارجی ۷۵ هزار تومان تعیین شده است، نرخ بازدید از خانه‌موزه‌ها برای شهروندان داخلی تنها هفت هزار تومان و برای بازدید‌کنندگان خارجی ۶۵ هزار تومان پیشنهاد شد که چمران با بیان اینکه کسی خانه‌موزه‌ها را نمی‌بیند، گفت: حالا شما می‌خواهید یک نفر را بگذارید در خانه‌موزه‌ها که بلیت آن چند نفری را که برای دیدن خانه‌موزه‌ها می‌آیند، چه کنند؟

پرویز سروری نیز گفت: به نظر می‌رسد اگر برای خانه‌موزه‌ها بلیت تعیین کنیم، همان چند نفر هم برای بازدید نمی‌آیند و بهتر است دریافت بلیت را بر‌عهده شهرداری بگذاریم. لایحه بهای خدمات استفاده از مراکز تفریحی و خدماتی برج میلاد هم مورد بررسی قرار گرفت. پیشنهاد کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران که از سوی یکی از اعضا قرائت شد، این بود که بازدید از کل طبقات برج میلاد ۱۳۰ هزار تومان،‌ بازدید تا سکوی دید باز ۹۰ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی بازدید از کل مجموعه ۲۵ دلار و بازدید تا سکوی دید باز ۱۵ دلار باشد. حبیب کاشانی در واکنش به این لایحه گفت: حقوق‌ ۲۵ درصد افزایش یافته و حالا می‌خواهیم بلیت را ۴۵ درصد گران کنیم؟

توکلی‌زاده، معاون شهردار تهران نیز با بیان اینکه مبنای عدالت این است که به حوزه‌های نیازمند یارانه بدهیم، گفت: بحث نگهداشت و استهلاک برج میلاد یک واقعیت است و دقت داشته باشید که تنها ۷۰ درصد از فاز یک برج میلاد افتتاح شده است.

چمران افزود: با اضافه‌کردن قیمت بلیت، مردم ناراحت می‌شوند و بهتر است سالمندان را نیز به لیست دریافت‌کنندگان تخفیفات اضافه کنیم. آسانسور برج میلاد برای سالمندان بالای ۶۵ سال ممنوع است.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران به پیشنهاد حذف افزایش ۵۰‌درصدی قیمت بلیت برج میلاد در زمان پیک رأی مثبت دادند و این تبصره حذف شد و مقرر شد که میزان تخفیف‌ها به گروه‌های خاص به ۵۰ درصد برسد. همچنین با پیشنهاد چمران قیمت بلیت بازدید از کل مجموعه برج میلاد ۱۲۰ هزار تومان و بازدید از سکوی دید باز ۸۰ هزار تومان تعیین شد که به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها