|

خواستار آزادی محیا واحدی هستیم

خانواده محیا واحدی، عضو هیئت‌مدیره جمعیت امام علی، خواستار آزادی این فعال اجتماعی است و تأکید دارد: محیا یک فعال اجتماعی است که در زندگی‌اش هیچ نقطه تاریکی وجود ندارد و از شروع فعالیت‌های بی‌شماری که در این سال‌ها داشته، تأثیر بسیار مثبتی بر مناطق فقیرنشین و آسیب‌‌دیده‌‌ کشور داشته است.

خواستار آزادی محیا واحدی هستیم

شرق: خانواده محیا واحدی، عضو هیئت‌مدیره جمعیت امام علی، خواستار آزادی این فعال اجتماعی است و تأکید دارد: محیا یک فعال اجتماعی است که در زندگی‌اش هیچ نقطه تاریکی وجود ندارد و از شروع فعالیت‌های بی‌شماری که در این سال‌ها داشته، تأثیر بسیار مثبتی بر مناطق فقیرنشین و آسیب‌‌دیده‌‌ کشور داشته است.

میثم واحدی، برادر محیا می‌گوید: محیا واحدی در روز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه در محل کارش دستگیر شد و بعد همراه ضابطین قضائی برای بازرسی به خانه رفتند و تعدادی از اقلام الکترونیک مثل موبایل، چند فلش و چند دست‌نوشته خواهرم را برداشتند و همراه محیا خانه را در حضور پدرم ترک کردند. فردای روز بازداشت در تنها تماسی که خواهرم با مادرم داشت، گفته مراحل بازجویی انجام می‌شود ولی ما از علت بازداشت و محل آن هیچ اطلاعی نداریم.

او ضمن اشاره به فعالیت‌های خواهرش در مناطق محروم و آسیب‌دیده می‌گوید: محیا از سال ۸۸ که با جمعیت امام علی آشنا شد، فعالیتش را از منطقه خاک‌سفید و ارتباط با کودکان و زنان آسیب‌دیده به‌خصوص از خرده‌فرهنگ غربت شروع کرد. در ادامه فعالیت در این حوزه، به منطقه دروازه‌غار رفت و همراه جمعی دیگر از داوطلبان جمعیت امام علی خانه ایرانی را تأسیس کردند. در واقع فعالیت جدی محیا از این محله و کار با کودکان آسیب‌دیده شروع شد که بچه‌ها در این محله از سطح آسیب بیشتری برخوردار بودند. به دلیل وجود معضل گسترده اعتیاد در آنجا، بچه‌ها وضعیت وخیمی داشتند و محیا کارش را با ارتباط‌گرفتن و تجربه مددکاری این بچه‌ها ادامه داد.

او با اشاره به تأثیر فعالیت‌های محیا در مناطق آسیب‌دیده اضافه می‌کند: در این مرکز با استفاده از کلاس‌های آموزشی و هنری تلاش کرد تا تأثیر عمیق و مؤثری بر شرایط کودکان و خانواده‌های آنها بگذارد. در بیش از یک دهه وضعیت کودکانی که با خانه ایرانی آشنا شده بودند، تغییر اساسی داشته که منجر به ورود تعدادی از آنان به عرصه موسیقی و تشکیل گروه موفق موسیقی آوای صلح با حضور این بچه‌ها شد و این خانه در این سال‌ها به‌واقع به یگانه نقطه امید، پناه و روشنی برای کودکان آن منطقه تبدیل شده است. همچنین با برگزاری کارگاه‌های ارتباط با کودکان آسیب‌دیده تلاش کرد سایر اعضای جمعیت را در این تجربیات مددکاری شریک کند و مستندات این کارگاه‌های ارتباط با کودک نیز به تألیف کتاب مسیحای جان منجر شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. در این راستا با پیگیری‌ و پژوهش‌های میدانی که صورت گرفته، سمینار جغرافیای کار کودک با تلاش‌های محیا برگزار شد و نیز همسو با فعالیت اجتماعی خود مدرک کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی خود را از دانشگاه گرفت.

ایشان در ادامه می‌گوید: ‌خواهرم در تشکیل تیم‌های ورزشی جمعیت در محلات حاشیه تلاش و تأثیر بسزایی داشت. در این راستا با توجه به نقش تأثیر‌گذار ورزش به‌عنوان یک ابزار مددکاری و پیشگیری از آسیب برای کودکان، این امر با تلاش‌های خواهرم و سایر داوطلبان به تشکیل تیم‌های ورزشی پرشین مختص کودکان محلات حاشیه و برگزاری لیگ پرشین در رشته فوتبال و دوومیدانی در سراسر کشور انجامید که تأثیر بسیار مثبت و سازنده‌ای بر زندگی بیش از هزار‌و 500 کودک تحت حمایت جمعیت داشت و تیم‌های مختلف ورزشی در شهرهای کشور را در کنار هم و سایر داوطلبان ایجاد کردیم. این کار حتی بر انگیزه برخی کودکان این محلات برای ادامه تحصیل تأثیر بسزایی داشت. این کمک‌های سازنده ورزشی باعث شد محیا در دورافتاده‌ترین نقاط سیستان‌و‌بلوچستان هم این فعالیت ورزشی را برگزار کند. بچه‌هایی که بدون کمترین امکانات بر روی سنگ و زمین خاکی تمرین می‌کردند و تیمی تشکیل داده بودند و امکانات ورزشی نداشتند، از طریق یکی از برنامه‌های امدادی جمعیت به سرپرستی محیا شناسایی شدند و زمینه حضورشان در لیگ پرشین به میزبانی تهران فراهم شد و اولین بار به آرزوی خود یعنی بازی در زمین چمن سبز دست یافتند. بچه‌هایی با استعدادهایی بی‌نظیر که ما در مشاهده آنها انگشت به دهان می‌ماندیم و به همت محیا این استعدادها دیده شدند. در کنار اینها، در این سال‌ها نیز محیا نقشی فعالانه در طرح حمایتی جمعیت از نوجوانان محکوم به قصاص و گرفتن بخشش و رضایت از اولیای دم آنان و مطالبه عدالت ترمیمی برای کودکان زیر ۱۸ سال ایفا کرده است.

او در پایان اشاره می‌کند: با وجود تمام فعالیت‌های صلح‌جویانه و سازنده و تلاش‌های بی‌دریغ و پژوهش‌های عملی و میدانی‌ای که محیا در این سال‌ها انجام داده، اکنون در بازداشت قرار دارد و یک هفته از تماس او با خانواده می‌گذرد. از مقامات مسئول به‌صورت جدی خواستار آزادی محیا واحدی هستیم. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها