|

تراژدی در کی‌یف

وزیر کشور اوکراین مهم‌ترین مقام سیاسی این کشور است که پس از آغاز جنگ کشته می‌شود

‌سقوط یک هلی‌کوپتر در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین، منجر به کشته‌شدن وزیر کشور اوکراین و حداقل 16 سرنشین دیگر شد. علاوه بر «دنیس موناستیرسکی» وزیر کشور، برخی مقام‌های ارشد این وزارتخانه و سه کودک هم بر اثر سقوط این هلی‌کوپتر در نزدیکی یک مهدکودک کشته شدند.

تراژدی در کی‌یف

‌سقوط یک هلی‌کوپتر در حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین، منجر به کشته‌شدن وزیر کشور اوکراین و حداقل 16 سرنشین دیگر شد. علاوه بر «دنیس موناستیرسکی» وزیر کشور، برخی مقام‌های ارشد این وزارتخانه و سه کودک هم بر اثر سقوط این هلی‌کوپتر در نزدیکی یک مهدکودک کشته شدند. یِوهن ینین معاون اول وزیر و یوری لوبکوویچ از معاونان وزارت امور خارجه دو نفر دیگر از مقامات ارشد اوکراینی بودند که همراه با موناستیرسکی کشته شدند. فرماندار منطقه سقوط هلی‌کوپتر تأکید کرد که این حادثه در یک منطقه مسکونی در برواری، واقع در حومه شمال شرقی پایتخت، رخ داد. به گفته او، ۲۹ نفر از‌ جمله ۱۵ کودک در این حادثه زخمی شدند. تصاویر منتشرشده در خبرگزاری‌ها، آوار در زمین بازی مهدکودک را نشان می‌داد. چندین جسد پوشیده‌شده در پتوهای فویلی نیز در حیاطی در نزدیکی مهدکودک دیده می‌شدند. ایهور کلیمنکو، رئیس پلیس ملی اوکراین، به رویترز گفت: «دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور، همراه با معاون اول و دیگر مقام‌ها با این هلی‌کوپتر متعلق به خدمات اضطراری دولتی پرواز می‌کردند. هدف از این پرواز رفتن به یکی از نقاط جنگی کشورمان بود که در آن درگیری است. وزیر کشور در حال رفتن به آنجا کشته شد. الکسی کولبا، فرماندار منطقه کی‌یف، نیز در تلگرام تأیید کرد: «در زمان وقوع این فاجعه، کودکان و کارکنان در مهدکودک حضور داشتند». وزیر کشور ۴۲‌ساله یکی از اعضای برجسته کابینه ولودیمیر زلنسکی بود و در به‌روزرسانی افکار عمومی درباره تلفات ناشی از حملات موشکی روسیه از زمان حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ نقش کلیدی داشت.

مقام‌های رسمی اوکراین هنوز درمورد علت سقوط این هلی‌کوپتر توضیحی نداده‌اند. روسیه نیز هیچ اظهارنظری نکرده است. دنیس موناستیرسکی بالاترین مقام سیاسی اوکراین است که از زمان آغاز حمله نظامی مسکو به کی‌یف در 24 فوریه 2022 تاکنون کشته شده است. سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفته است که هنوز برای سخن‌گفتن درمورد علل سقوط هلی‌کوپتر خیلی زود است. به گفته این مقام اوکراینی بررسی دلایل این فاجعه دست‌کم هفته‌ها طول خواهد کشید. به گفته یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، این هلی‌کوپتر مدل سوپر پوما از سوی فرانسه تحویل داده شده بود؛ هلی‌کوپترهایی از این نوع اکثرا در وزارت کشور و گارد ملی استفاده می‌شوند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، با «تراژدی»‌خواندن این حادثه، از آن ابراز تأسف کرد و گفت: «امروز یک تراژدی وحشتناک در برواری اتفاق افتاد؛ شهری بزرگ که با حومه شرقی کی‌یف هم‌مرز است. درد ناشی از این حادثه وصف‌کردنی نیست». در ادامه واکنش‌ها به سقوط هلی‌کوپتر اوکراینی شارل میشل، رئیس شورای اروپا، در پیام تسلیت به مردم اوکراین از وزیر خارجه اوکراین به‌عنوان «یک دوست بزرگ اتحادیه اروپا» یاد کرد و با ابراز تأسف به مردم این کشور تسلیت گفت. امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه نیز در پیامی از این حادثه ابراز تأسف کرد و نوشت: «فرانسه به دوستان اوکراینی خود تسلیت می‌گوید». در پی این حادثه کیریلو تیموشنکو، معاون رئیس دفتر ریاست‌جمهوری، از شاهدان این حادثه خواست تا در اسرع وقت با پلیس تماس بگیرند. او توضیح داد: «این به روشن‌شدن شرایط فاجعه کمک خواهد کرد». به گفته مقامات این کشور در زمان حادثه، هوا تاریک و مه‌آلود بود و گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که بالگرد قبل از سقوط در نزدیکی یک ساختمان مسکونی به مهدکودک برخورد کرده است.

در جدیدترین تحولات مربوط به درگیری این دو کشور، اوکراین وقوع نبردی شدید در شرق را گزارش داد؛ جایی که هر دو طرف در دو ماه گذشته خسارات زیادی را متحمل شده‌اند. ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور موفق شدند حملات متعدد به شهر باخموت در شرق و روستای کلیشچیوکا در جنوب آن را دفع کنند. روسیه در هفته‌های اخیر بر باخموت تمرکز کرده و هفته گذشته مدعی شد که شهر معدنی سولدار در حومه شمالی آن را تصرف کرده است. پس از دستاوردهای عمده اوکراین در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، خط مقدم در دو ماه گذشته صحنه نبردهای شدیدتری بود. کی‌یف برای ادامه جنگ به سلاح‌های جدید غربی به‌ویژه تانک‌های سنگین امیدوار است. متحدان غربی روز جمعه در یک پایگاه هوایی ایالات متحده در آلمان گرد هم می‌آیند تا درباره ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین گفت‌وگو کنند.

توجه‌ها به‌ویژه متمرکز بر آلمان است که در تصمیم‌گیری بر سر ارسال تانک لئوپارد ۲ به اوکراین نقش اصلی را ایفا می‌کند. این تانک‌ها در ارتش‌های سراسر اروپا به کار گرفته می‌شود و به‌عنوان مناسب‌ترین تانک برای کمک به اوکراین ارزیابی می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها