|

قلعه‌نویی تنور لیگ را داغ کرد

‌با برگزاری بازی معوقه آلومینیوم اراک و گل‌گهر که قرار بود هفته سیزدهم برگزار شود؛ ولی به دلیل بارش سنگین برف لغو شد، بازی‌های نیم‌فصل نخست لیگ برتر ایران رسما به پایان رسید. این بازی که روز گذشته و در فاصله چند روز مانده به شروع بازی‌های هفته شانزدهم برگزار شد، با تساوی بدون گل به پایان رسید تا معادلات در صدر جدول تغییر کند.

قلعه‌نویی تنور لیگ را داغ کرد

‌با برگزاری بازی معوقه آلومینیوم اراک و گل‌گهر که قرار بود هفته سیزدهم برگزار شود؛ ولی به دلیل بارش سنگین برف لغو شد، بازی‌های نیم‌فصل نخست لیگ برتر ایران رسما به پایان رسید. این بازی که روز گذشته و در فاصله چند روز مانده به شروع بازی‌های هفته شانزدهم برگزار شد، با تساوی بدون گل به پایان رسید تا معادلات در صدر جدول تغییر کند. آلومینیوم که پیش از این بازی با یک دیدار معوقه خودش را در جمع چهار تیم برتر لیگ برتر ایران نگه داشته بود، با کسب همین تک‌امتیاز به رتبه دوم جدول رده‌بندی صعود کرد و بالاتر از سپاهان ایستاد. در واقع امیر قلعه‌نویی و تیمش حالا 28امتیازی هستند و پایین‌تر از پرسپولیس و از دو تیم مدعی دیگر یعنی سپاهان و استقلال بالاتر قرار گرفته‌اند. اینکه تیم قلعه‌نویی در نیم‌فصل توانسته در رده دوم بایستد، به طور مشخص به داغ‌ترشدن رقابت‌های لیگ کمک می‌کند. او پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر ایران است و با کسب پنج عنوان قهرمانی که با استقلال و سپاهان به دست آورده، یکه‌تازی می‌کند. با این حال، قلعه‌نویی از سال 1392 به این طرف دستش به جام قهرمانی نرسیده و در فصول اخیر که در گل‌گهر بوده، هم نتوانسته تا روزهای آخر خودش را مدعی نگه دارد. این فصل ولی شرایط ظاهرا برای قلعه‌نویی و تیمش متفاوت شده و او می‌خواهد نشان دهد که هنوز فوت و فن قهرمان‌شدن در لیگ برتر ایران، ولو با تیم کم‌تجربه‌ای مانند گل‌گهر را هم بلد است. قلعه‌نویی البته برای حفظ و ارتقای جایگاه تیمش کار دشواری دارد. او باید روز شنبه در جریان هفته شانزدهم به مصاف تراکتور برود که خود آن بازی یکی دیگر از دیدارهایی است که می‌تواند عیار واقعی گل‌گهر را نشان دهد. البته امیر خوش‌شانس است که دو رقیب دیگر، یعنی استقلال و سپاهان قرار است با هم بازی کنند و این بهترین فرصت برای او و تیمش است تا با کسب پیروزی احتمالی، بتواند دست‌کم از یک یا هر دو رقیبی که جایگاه دومی‌اش را تهدید می‌کنند، پیشی بگیرد. فعلا تا رسیدن به زمان آن دیدار و البته با اتمام رسمی بازی‌های نیم‌فصل می‌شود به نکاتی آماری درباره 15 هفته اخیر لیگ برتر ایران پرداخت و مشخص کرد که کدام تیم‌ها آمار بهتری داشته‌اند.

بیشترین امتیاز: پرسپولیس

پرسپولیسی‌ها تنها تیم لیگ برتر هستند که بعد از 15 هفته بیش از دو امتیاز به طور میانگین از هر دیدار کسب کرده‌اند. آنها با کسب 32 امتیاز صدرنشین شدند. سه تیم گل‌گهر، سپاهان و استقلال که در رده‌های بعدی قرار گرفتند به ترتیب 28 و 27 امتیاز کسب کردند.

کمترین امتیاز: نفت مسجدسلیمان

تیم قعرنشین لیگ برتر بعد از 15 هفته فقط 9 امتیاز کسب کرده تا کار دشواری در نیم‌فصل دوم داشته باشد. بعد از این تیم، صنعت نفت و مس کرمان با 10 و 11 امتیاز در رده بعدی قرار می‌گیرند.

بیشترین تعداد برد: پرسپولیس

در این بخش هم پرسپولیس و گل‌گهر درست مثل آیتم قبلی، شرایط بهتری دارند. پرسپولیسی‌ها با کسب 9 برد، بهترین کارنامه را داشته‌اند. رقیب آنها در این بخش گل‌گهر است که توانسته هشت برد از 15 بازی به دست بیاورد. درست مثل بخش قبلی، سپاهان و استقلال هم با کسب هفت برد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

کمترین تعداد برد: مس کرمان، صنعت‌ نفت و نفت مسجدسلیمان

تیم‌های قعر جدول لیگ برتر ایران فعلا کمترین تعداد برد را دارند. سه تیم قعرنشین نفت مسجدسلیمان، صنعت نفت آبادان و مس کرمان که به ترتیب در رده‌های 16 تا 14 جدول ایستاده‌اند، تنها دو برد به دست آورده‌اند که ضعیف‌ترین کارنامه است. البته سه تیم ملوان، پیکان و ذوب‌آهن هم با کسب تنها سه برد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

کمترین باخت: پرسپولیس و مس رفسنجان

تا پایان نیم‌فصل لیگ برتر، تیم‌های پرسپولیس و مس رفسنجان با متحمل‌شدن تنها یک باخت بهترین کارنامه را در این بخش داشته‌اند. تفاوت دو تیم در این است که پرسپولیس صدرنشین لیگ برتر است؛ ولی مس رفسنجان با 22 امتیاز از 15 بازی در رده پنجم ایستاده است. پشت سر این دو، سپاهان و استقلال هرکدام با دو باخت در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

بیشترین باخت: نفت مسجدسلیمان

نفت مسجدسلیمان که در‌حال‌حاضر در قعر جدول ایستاده، علاوه بر آنکه کمترین تعداد برد در لیگ را دارد، بیشترین تعداد باخت را هم در کارنامه ثبت کرده است. آنها 10 بار شکست خورده و به‌تنهایی در صدر این رده‌بندی قرار می‌گیرند. تیم صنعت نفت هم با متحمل‌شدن 9 باخت در رده بعدی است.

بهترین خط حمله: سپاهان

سپاهان در شرایطی روز گذشته رتبه دومی را به گل‌گهر واگذار کرد که با زدن 21 گل در 15 بازی، بهترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارد. پشت سر این تیم دو تیم 20‌گله ایستاده‌اند که متشکل از پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان هستند.

بدترین خط حمله: پیکان

عجیب است که پیکان رده‌دوازدهمی تعداد گل‌های زده‌اش حتی از تیم‌های قعر جدول هم کمتر است. این تیم در 15 بازی فقط هفت بار گل‌زنی کرده که آمار عجیبی است. موضوع درخورتوجه اینکه پشت سر این تیم هم آلومینیوم اراک قرار می‌گیرد که در نیم‌فصل تنها هشت بار موفق به گل‌زنی شده‌.

بهترین خط دفاعی: مس رفسنجان

مس رفسنجان کلا در بحث کارهای دفاعی در این فصل خوب کار کرده است. آنها علاوه بر اینکه کمترین تعداد شکست را دارند، با دریافت تنها چهار گل، بهترین خط دفاع لیگ را هم از آن خود کرده‌اند. پرسپولیس و آلومینیوم اراک هم با خوردن شش گل در 15 بازی، در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

بدترین خط دفاعی: نفت مسجدسلیمان

اصولا هر بار صحبت از آمار منفی در لیگ برتر باشد، اسم نفت مسجدسلیمان هم در میان است. این تیم در 15 بازی 35 بار دروازه‌اش باز شده و با اختلاف بدترین خط دفاعی لیگ برتر را یدک می‌کشد. نکته جالب در این بخش مربوط به تیم نساجی مازندران است؛ تیمی که اگرچه در میانه‌های جدول قرار گرفته؛ ولی با خوردن 20 گل، دومین خط دفاعی بد لیگ برتر را داشته است.

بیشترین تعداد مساوی: مس رفسنجان

مس اگرچه آمارهای خوبی در بخش تدافعی دارد؛ ولی با ثبت تساوی‌های بی‌شمار فرصت نزدیک‌بودن به صدر جدول را از دست داده است. آنها 10 بار در 15 بازی با رقبا مساوی کرده‌اند که این یکی خودش رکورد عجیبی است. بعد از مس، پیکان با 9 تساوی در رده دوم می‌ایستد.

کمترین تعداد مساوی: نفت مسجدسلیمان

نفتی‌ها آن‌قدر باخته‌اند که تعداد کم مساوی‌های‌شان چندان به چشم نیامده است. آنها با ثبت تنها سه مساوی در 15 بازی کمترین تعداد مساوی را دارند. البته چندین تیم دیگر با کسب چهار تساوی، در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

بهترین گل‌زن: عباس‌زاده و لوکادیا

در نیم‌فصل فقط دو بازیکن توانستند تعداد گل‌های زده‌شان را به عدد شش برسانند: محمد عباس‌زاده از تراکتور و یورگن لوکادیا از پرسپولیس. اولی که دو، سه هفته اخیر مصدوم شده و بازی نکرده است، دیگری هم که کلا قید حضور در ایران را زده و به هلند برگشته است. جالب آنکه بازیکن پنج‌گله‌ای در لیگ نیست؛ ولی تا دلتان بخواهد بازیکن چهارگله یافت می‌شود.

بهترین پاسور: ریکاردو آلوز

این بازیکن خارجی تراکتور حسابی در نیم‌فصل درخشیده و با دادن هشت پاس گل، بهترین پاسور لیگ برتر ایران است. بعد از ریکاردو، مهدی ترابی و فرشاد احمدزاده از پرسپولیس و سپاهان، هرکدام با پنج پاس گل، در رده‌های بعدی قرار دارند.

بهترین دروازه‌بان: علیرضا بیرانوند و حسین پورحمیدی

وقتی اسم بهترین دروازه‌بان در میان باشد، احتمال اینکه اسم علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان پرسپولیس، در میان باشد، بسیار زیاد است. او بعد از بازگشت به ایران خوش درخشیده و در همین نیم‌فصل موفق شده 10 بار کلین‌شیت کند. جالب اینکه او در این بخش رقیب دارد: حسین پورحمیدی. دروازه‌بان این فصل آلومینیوم اراک هم با ثبت 10 کلین‌شیت حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است. پشت سر این دو نفر، سیدحسین حسینی، دروازه‌بان استقلال هم با هشت کلین‌شیت در رده دوم ایستاده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها