|

گزارش «شرق» از تداوم اعمال بسته‌های تحریمی علیه ایران

‌تقویم تکراری یک تقابل تلخ

در سه ماه اخیر، اعمال تحریم علیه ایران به یک امر روتین بدل شده است. هر هفته یکی از کشورهای اروپایی یا اتحادیه اروپا، کانادا و ایالات متحده بسته‌های تحریمی جدیدی علیه شخصیت‌ها، نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های جمهوری اسلامی ایران را رسانه‌ای می‌کنند.

‌تقویم تکراری یک تقابل تلخ

‌شرق: در سه ماه اخیر، اعمال تحریم علیه ایران به یک امر روتین بدل شده است. هر هفته یکی از کشورهای اروپایی یا اتحادیه اروپا، کانادا و ایالات متحده بسته‌های تحریمی جدیدی علیه شخصیت‌ها، نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های جمهوری اسلامی ایران را رسانه‌ای می‌کنند. تنها در پنج روز اخیر پنج بسته تحریمی به‌صورت روزانه علیه ایران اعمال شد. در این میان کشورهایی مانند نیوزیلند و استرالیا هم به جرگه تحریم‌کنندگان پیوسته‌اند.

جمعه

 در پی اجراشدن حکم یکی از بازداشت‌شدگان در جریان ناآرامی‌های اخیر، دولت کانادا جمعه گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت کانادا به‌تازگی‌ به اتهام نقض حقوق بشر از سوی ایران، روسیه و میانمار، تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای این کشورها اعمال کرد.

تحریم‌ها علیه ایران شامل ۲۲ فرد در ایران، از‌جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی می‌شود. این تحریم‌ها در پی اجرای حکم اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان در جریان ناآرامی‌های اخیر اعمال شده‌اند. ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، درباره این اقدام تحریمی گفت: «کارهای بیشتری باید انجام شود‌ اما کانادا هیچ‌گاه دست از حمایت از حقوق بشر نخواهد کشید».

شنبه

شنبه جاری دولت استرالیا به تبعیت از کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه شش فرد و دو نهاد ایرانی وضع کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد کشورش به بهانه نقض حقوق بشر تحریم‌هایی را علیه ایران و روسیه وضع کرده است. وی در بیانیه خود تصریح کرد که دو نهاد، شامل «پلیس امنیت اخلاقی ایران» و «نیروی مقاومت بسیج» و همچنین شش فرد را هدف تحریم قرار داده است. پنی وانگ در ادامه با متهم‌کردن دولت ایران به نقض حقوق بشر مردم خود عنوان کرد که «سیدصادق حسینی» (از فرماندهان سپاه) ازجمله کسانی است که هدف این تحریم‌ها قرار گرفته است.

یکشنبه

 یک روز پس از تحریم‌ها استرالیا، دولت نیوزیلند هم یکشنبه هفته جاری اعلام کرد محدودیت‌های مسافرتی را علیه ۲۲ مقام امنیتی ایرانی به اتهام ناآرامی‌های اخیر در ایران را اعمال کرده است. به گزارش رادیو نیوزیلند، «جاسیندا آردرن»، نخست‌وزیر، این کشور د‌رهمین‌باره گفت: «نیوزیلند همیشه قویا طرفدار حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی‌های مدنی و سیاسی بیشتری خواهد بود و اقدامات مقامات ایرانی در برخورد با معترضان را محکوم می‌کند». نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه این کشور نیز در پی اعمال تحریم و محدودیت سفر برای مقامات جمهوری اسلامی ایران به نیوزیلند بیان کرد: «این محدودیت‌های مسافرتی این پیام واضح را به ایران می‌فرستند که نقض حقوق بشر در ایران تحمل نمی‌شود». حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی از‌جمله اشخاصی هستند که هدف این اقدام نیوزیلند قرار گرفته‌اند.

دوشنبه

 به فاصله یک روز پس از تحریم‌های نیوزیلند، اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. اشخاص تحریم‌شده بر اساس تارنمای اتحادیه اروپا عبارت‌اند از‌ پیمان جلیلی رئیس سازمان صداوسیما، علی رضوانی و آمنه‌سادات ذبیح‌پور، خبرنگاران صداوسیما، سیداحمد خاتمی‌ عضو مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه موقت تهران، سیدمجید میراحمدی‌ معاون وزیر کشور، سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، محسن برمهانی‌ معاون صداوسیما، مرتضی جوکار‌ جانشین فرمانده انتظامی سیستان‌و‌بلوچستان، مجید سوری‌ جانشین فرمانده سپاه لرستان، محسن کریمی‌ فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی، علیرضا حیدرنیا‌ فرمانده سپاه استان البرز، امان‌الله گشتاسبی‌ فرمانده سپاه سلمان سیستان‌و‌بلوچستان، بهمن ریحانی‌ فرمانده سپاه حضرت نبی‌اکرم‌(ص)، حبیب شهسواری‌ فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی، محمد عبدالله‌پور‌ فرمانده سپاه قدس گیلان، سیاوش مسلمی، فرمانده سپاه کربلا استان مازندران، احمد ذوالقدر‌ فرمانده سپاه سیدالشهدا‌(ع) استان تهران، مرتضی کشکولی‌ فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل‌(ع) لرستان، عیسی بیات‌ فرمانده تیپ ۳۶۴ پیاده شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد و محمد‌تقی اصانلو‌ فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه. مضافا سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل ادعاهای حقوق‌بشری به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده است. بر این اساس دارایی‌های افراد و نهادهای تحریم‌شده مسدود و شرکت‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. به نوشته این تارنمای اتحادیه اروپا، اشخاص حقیقی تحریم‌شده حق سفر به کشورهای عضو را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است. همچنین این اتحادیه ‌چهار شخص و چهار نهاد را هم به اتهام ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

سه‌شنبه

در ادامه سیاست‌های ضد‌روسی و ضد‌ایرانی، کشورهای غربی با توسل به ادعای بی‌اساس ارسال هواپیماهای بدون‌ سرنشین از تهران به مسکو، انگلیس تحریم‌هایی را علیه ایران و روسیه اعمال کرد. دولت انگلیس روز گذشته (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای‌ بسته تحریمی جدیدی را علیه ۱۵ تبعه روسی و ایرانی و یک شرکت سازنده قطعات پهپاد اعلام کرد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده که لندن ۱۲ فرمانده نظامی ارشد روسیه شامل ۱۰ ژنرال و دو سرهنگ ارتش این کشور را تحریم کرده است. لندن همچنین از اعمال تحریم‌هایی علیه سه تاجر و مقام ایرانی و همچنین یک شرکت سازنده قطعات هواپیماهای بدون سرنشین خبر داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها