|

نه شورا به فیش «علیرضا»

آمارها حکایت از رشد تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی دارد؛ تا آنجا که مدیران شهری معتقدند که توانسته‌اند ساخت‌وساز مسکن در تهران را از رکود خارج کنند. هرچند تخفیف‌های نامتعارف 40‌درصدی منتقدان جدی دارد، اما به نظر می‌رسد توانسته در پرشدن دخل شهرداری مؤثر باشد؛ تا آنجا که روز گذشته شهرداری تلاش کرد این تخفیف‌ها شامل حال کسانی که به صورت علی‌الحساب هم بخشی از عوارض خود را پرداخت می‌کنند، بشود.

نه شورا به فیش «علیرضا»

آمارها حکایت از رشد تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی دارد؛ تا آنجا که مدیران شهری معتقدند که توانسته‌اند ساخت‌وساز مسکن در تهران را از رکود خارج کنند. هرچند تخفیف‌های نامتعارف 40‌درصدی منتقدان جدی دارد، اما به نظر می‌رسد توانسته در پرشدن دخل شهرداری مؤثر باشد؛ تا آنجا که روز گذشته شهرداری تلاش کرد این تخفیف‌ها شامل حال کسانی که به صورت علی‌الحساب هم بخشی از عوارض خود را پرداخت می‌کنند، بشود.

بهروز شیخ‌رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم از منتقدان این مصوبه معتقد است: ‌شورای پنجم در اوج همه‌گیری کرونا و اعمال قرنطینه‌ها با تخفیف 25‌درصدی در سال 1399 توانست شهر را اداره کند و نگذارد چرخ اداره شهرداری و شهر از توقف بایستد؛ اما الان که کرونا نیست و ما در شهر و کشور قرنطینه‌ای نداریم، چه اتفاقی رخ داده که نیاز به تخفیف 40‌درصدی تا 35‌درصدی داشته باشیم؟ مگر الان در شهر تهران شرایط بدتر از اوج همه‌گیری کروناست که تخفیف 40‌درصدی وضع می‌کنند؟ از عدالت حرف می‌زنند و به نام مردم تخفیف پلکانی وضع می‌کنند که بتوانند خزانه شهرداری را پر کنند! و برای اینکه کارشان را توجیه کنند، می‌گویند برای ارزانی مسکن و رونق ساخت‌وساز این تصمیم را گرفته‌ایم.

به گفته این کارشناس مالیه شهری اینکه از عدالت حرف بزنند و بعد تخفیف 40‌درصدی تصویب کنند، با رعایت عدالت تناسبی ندارد. اعضای شورا و شهردار همه می‌گویند ما اهل و عامل به عدالت هستیم و برای شمولیت عده‌ای می‌آیند و 40 درصد تخفیف وضع می‌کنند و به آنها فرصت می‌دهند، اما نسبت به عدم‌النفع یک زن سرپرست خانوار، یک دست‌فروش و دیگر شهروندان فرودست بی‌تفاوت هستند؛ در‌حالی‌که این تخفیف را از حساب اینها و بقیه شهروندان تهرانی که امکان و سرمایه استفاده از این فرصت و تخفیف را ندارند، به بساز‌و‌بفروش‌ها می‌دهند! تخفیف 20 تا 25‌درصدی مشوق‌هایی در سطح سود سپرده‌های بانکی هستند و شورا با اعمال آنها چرخه عدالت در شهر را دستکاری نمی‌کند، بلکه با اعمال مشوقی در سطح سپرده‌های بانکی منابع مالی را از حساب‌های بانکی افراد بدون ایجاد ارزش مازاد به سمت خزانه شهرداری می‌کشد. اما وقتی با اعمال تخفیف 40 درصد از عوارض شهری را که مال همه است، می‌بخشند، در حقیقت علاوه بر سود رایج سپرده‌های بانکی یک ارزش مازاد هم از خزانه شهر به بساز‌و‌بفروش‌ها و مؤدیان مشمول می‌بخشند. این در حالی است که همین مؤدی به‌جز این تخفیف توأم با دریافت ارزش مازاد بر سود سپرده بانکی به علت تورم زمین، مسکن و... با ارزش افزوده دارایی‌هایش هم مواجه است و شورای شهر با این کار شکاف نابرابری در شهر را تشدید می‌کند.

موضوعی که مورد نقد شیخ‌رودی است، مورد تأکید برخی از اعضای شورای شهر در جریان بررسی لایحه استفساریه شهردار تهران درخصوص «تبصره دوم (۲) اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» هم بود. به اعتقاد آنها این درخواست ایجاد رانت بدی در شهرداری می‌کند.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در جریان بررسی این لایحه با اشاره به جلسه کمیسیون گفت: گویا کار در شهرداری به مسئله خورده است؛ وگرنه این روال قبلا هم وجود داشته و نیاز به استفساریه نیست. مسئله این است که اگر یک فیش قطعی صادر شود، مؤدیان باید یکجا و نقدی پرداخت کنند و این فیش قطعی عوارض مشمول تخفیف می‌شود؛ اما گاهی فیش علی‌الحساب به دلیل طولانی‌شدن فرایند صدور پروانه یا... صادر می‌شود که پیشنهاد شده مبلغ علی‌الحساب مشمول تخفیف در زمان خود شده و بعد که عدد قطعی مشخص شد، باز هم مابه‌التفاوت نیز مشمول تخفیف در همان زمان شود.

مهدی چمران در مخالفت با درخواست شهرداری گفت: ما اصرار داریم که فیش علی‌الحساب و دستی صادر نشود، حالا صدور فیش علی‌الحساب یعنی چه؟

حبیب کاشانی در واکنش به این لایحه گفت: این رانت بدی است که می‌خواهیم به برخی‌ها بدهیم و این یعنی چه؟ یعنی اگر فردی یک فیش علی‌الحساب گرفت، مشمول ۴۰ درصد تخفیف شود و برود و مجددا برگردد و باز هم تخفیف بگیرد؟

او با بیان اینکه نباید چیزهایی را باب کنیم، ادامه داد: اگر قبلا این روال در شهرداری بوده، پس چرا استفساریه آوردید؟ اما امروز داریم چیز جدیدی بدعت می‌کنیم که برای یک نفر که می‌خواهد امتیازی از شهر بگیرد و سودش را هم استفاده می‌کند، ۴۰ درصد تخفیف بدهیم. مطمئن باشید که این روند با اینکه درآمدهای آنی را زیاد می‌کند، اما به کم‌شدن درآمد در سال‌های بعد ختم می‌شود. اینها تخفیف‌ها در درآمدهایی است که باید سال‌های آینده برای این شهر تبدیل به اتوبوس شود و منطقی نیست که برای فیش‌های علی‌الحساب تخفیف قائل شویم. گفته می‌شود این کار روال است اگر روال است، چرا مجوز شورای شهر را می‌خواهید همان روال خود را انجام دهید.

احمد صادقی در دفاع از استفساریه شهرداری گفت: ‌پولی که درحال‌حاضر از سوی درخواست‌کنندگان پرداخت می‌شود، شامل این تخفیف می‌شود و باقی‌مانده بدهی مشمول نرخ‌های زمان خود. این موضوع روال هم بوده است.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز در توضیح این استفساریه با بیان اینکه این استفساریه در راستای مشوق صدور پروانه است، اظهار کرد: این لوایح سعی می‌کند کاهش صدور پروانه را جبران کرده و شور و نشاطی را که در ساخت‌وساز ایجاد شده است، تداوم بخشد.

او با بیان اینکه در همه سال‌ فیش علی‌الحساب وجود داشته، اما دقت داشته باشید که ما نمی‌خواهیم به هر علی‌الحسابی تخفیف بدهیم، ادامه داد: متأسفانه هنوز زمان صدور پروانه به زمانی که مدنظر شوراست، کاهش پیدا نکرده و ما با مردمی مواجه هستیم که پشت باجه آمدند، ولی می‌گوییم که چون علی‌الحساب هستید، مشمول تخفیف نمی‌شوید.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه فرایند صدور پروانه طولانی است، ادامه داد: وقتی فیش صادر می‌شود تازه پرونده به کمیته‌ها و ۳۱ نهاد و سازمانی که از آن استعلام می‌گیریم تا پروانه صادر شود، ارسال می‌شود و این فرایند زمان‌بر بوده و ممکن است زمان دریافت تخفیف از دست شهروندان برود؛ پس فیش علی‌الحساب برای آنها صادر می‌کنیم. ما هدف‌مان رونق‌گرفتن ساخت‌وساز است و باید بگویم نگران کم‌شدن درآمدها نباشید؛ چرا‌که در عوارض سال آینده مشوق‌های بهتری را برای صدور پروانه در نظر گرفته‌ایم. ما برنامه داریم که صدور پنج هزار پروانه ساختمانی را که امسال تجربه کردیم، به ۱۰ هزار فقره رسانده و سال آینده این تعداد را به ۲۰ هزار پرونده برسانیم.

علیرضا جاوید، معاون امور مناطق شهرداری تهران نیز با بیان اینکه این تسهیلات تشویقی در اختیار مردم قرار گرفته تا امید به شهر تهران بازگردد، گفت‌: در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، حدود 

۳۱ هزار پروانه ساختمانی صادر شده و هدف ما در ارائه این تسهیلات مردم عادی است.

او با بیان اینکه برخی از سیاست‌های انقباضی از سال ۱۳۹۶ تاکنون انگیزه ساخت‌وساز در تهران را از بین برده، گفت: ما باید به افق صدور ۶۰ هزار پروانه برسیم؛ این در حالی است که سال گذشته تنها پنج هزار فقره پروانه صادر کردیم و این در حالی است که در مواردی مردم مطالبه می‌کنند و ما نمی‌توانیم پاسخ‌گوی آنها باشیم و نمی‌توانیم بی‌خیال باشیم.

معاون امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه من سازنده‌هایی می‌شناسم که به کشورهای اطراف رفته‌اند چرا‌که شرایط ساخت‌وساز سخت بوده است، تصریح کرد: فیش‌هایی که منشأ فساد در شهرداری بود، حالا رخت بربسته است و امروز تمام فیش‌ها کاملا سیستمی است و شهرداری نمی‌تواند خارج از طرح تفصیلی تخفیفی ارائه دهد و از شما می‌خواهم به این استفساریه رأی دهید؛ چرا‌که پیش ‌از ‌این در شهرداری وجود داشته است.

کاشانی در پاسخ به جاوید گفت شما را مدیر باهوشی می‌دانم، ولی شورا مشکلی با تعداد پروانه‌های صادره ندارد، شما 

90 هزار پروانه صادر کنید، کسی مخالفتی ندارد؛ اما این درخواست شهرداری از شورا درست نیست.

مخالفت شورای شهر با درنظرگرفتن تخفیف‌های پیش‌بینی‌شده برای کسانی که به صورت علی‌الحساب عوارض خود را پرداخت می‌کنند، مورد اعتراض جاوید قرار گرفت و او به شوخی گفت اسم آن را علی‌الحساب نگذارید، فیش علیرضا بگذارید، فیش غیرقطعی نام‌گذاری کنید و... .

حبیب کاشانی در واکنش به سخنان جاوید گفت: امروز آقای جاوید بسیار پر از شور و حرارت سخن می‌گویند و از آقای جاوید تشکر می‌کنم که مزاح کرده و باعث انبساط خاطر شورا شده؛ اما باید بگویم اگر قبلا از این کارها می‌کردید، بروید باز هم انجام دهید و چرا به شورا آوردید. وی ادامه داد: همین حالا در منطقه ۲۲، مجوز بلند‌مرتبه‌سازی ۲۱۰ ملک که صادر شده بود به مشکل خورده چراکه تمام مالکان حقوق مکتسبه و فیش‌های خود را پرداخت کردند، اما آقای صارمی گفت که قبول ندارم و کمیته‌ای تشکیل شد و کمیته هم رأی به نفع مالکان داد، ولی باز هم قبول نکردید و گفتید پول باید به‌روز پرداخت شود و حتی مالکان از شهرداری شکایت کرده و حکم هم به نفع مالک صادر شده اما باز هم به حقوق مکتسبه مالکان توجه نکرده و حکم را اجرا نکردید.

کاشانی خطاب به جاوید، معاون امور مناطق شهرداری تهران گفت: آقای جاوید چرا می‌خواهید با این کارتان وارث پرونده‌های ۳۰ سال آینده باشید و اگر به فیش‌های علی‌الحساب هم تخفیف می‌دادید، بروید بدهید و اگر چیز جدیدی نیست همان را تکرار کنید یا لایحه را پس بگیرید.

صارمی در پاسخ به کاشانی اضافه کرد: نمی‌توانیم لایحه را پس بگیریم؛ چراکه تشکیک ایجاد شده است و به علت فرایند طولانی صدور پروانه می‌خواهیم که فیش‌های علی‌الحساب تعیین تکلیف شود. به این دلیل که مثلا برای یک نفر فیش صد میلیاردی صادر می‌شود که این فرد ۹۰ میلیارد را پرداخت می‌کند که مشمول ۴۰ درصد تخفیف می‌شود، اما ۱۰ درصد باقی‌مانده منوط به بررسی سازمان‌ها و نهادها می‌شود و هر وقت بخواهد این ۱۰ میلیارد را بدهد، مشمول تخفیف در همان زمان می‌شود.

مهدی چمران در واکنش به این سخنان گفت: اگر این مالکی که شما مثال زدید ۱۰ میلیارد را داد اما ۹۰ میلیارد را نگه داشت چه می‌شود؟ مطمئن باشید بازرسی یقه شما را می‌گیرد و اگر این روال بوده چرا به شورا آوردید؟ ما نمی‌خواهیم گرفتار شوید و سال‌ها به دادگاه بروید و برگردید و نمی‌خواهیم مصوبه‌ای بگذارید که به ما بخندند. استفساریه شهرداری تهران با 10 رأی مخالف و 8 رأی موافق رد شد. پرویز سروری، علیرضا نادعلی، احمد علوی، محمد آخوندی، محمد آقامیری، احمد صادقی، مهدی بابایی و میثم مظفر اعضایی بودند که با پیشنهاد شهرداری موافق بودند اما در نهایت این لایحه به تصویب نرسید.

محیط زیست غایب میدان آلودگی هوا

آلودگی هوای تهران روز گذشته نیز موضوع تذکر اعضای شورای شهر تهران بود. مهدی، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، به حجم بالای آلودگی هوا در تهران اشاره کرد و گفت: افکار عمومی در مواجهه با این وضعیت نابسامان آلودگی هوا و ترافیک کشنده، ناخواسته این موضوع را متوجه شهرداری تهران می‌داند. آنچه امروز کشور از آن رنج می‌برد، قوانین و مقرراتی است که روی زمین مانده است. لازم است دادستانی کل به عنوان حافظ منافع عمومی شهروندان به دلیل ترک فعل مدیرانی که درخصوص قانون هوای پاک مسئولیت‌هایی را بر عهده داشتند، در دفاع از حقوق شهروندان در سراسر کشور و به‌ویژه پایتخت وارد عمل شود.

او ادامه داد: دستگاه‌های مختلفی در موضوع هوای پاک مسئولیت دارند که بیشترین میزان مسئولیت در مدیریت هوای پاک بر عهده سازمان محیط زیست است. امروز سازمان محیط زیست غایب جدی حوزه مربوط به آلودگی هواست. این سازمان ۴۶ وظیفه بر عهده دارد؛ به همین ترتیب وزارت کشور ۲۳ وظیفه، وزارت نفت ۱۶ وظیفه، نیروی انتظامی ۱۴ وظیفه، دستگاه‌های متفرقه 

۱۳ وظیفه، وزارت صمت ۱۳ وظیفه، وزارت نیرو ۱۱ وظیفه، وزارت راه و شهرسازی ۱۱ وظیفه، سازمان ملی استاندارد ۱۱ وظیفه و شهرداری تهران ۱۰ وظیفه درخصوص قانون هوای پاک بر عهده دارند. در ادامه این جدول وزارت بهداشت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو، جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی، صداوسیما و حتی سازمان برنامه و بودجه نیز مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: درباره مسئولیت‌های فوری شهرداری تهران باید به نکاتی غیر از فروش طرح ترافیک تهران اشاره کرد و شهرداری تهران وظایف دیگری غیر از توقف طرح ترافیک بر عهده دارد که لازم است مسئولان مربوطه نسبت به آن توجه داشته باشند. از قوانین و مقررات زمین‌مانده در‌این‌باره باید به تشکیل ستادها و مجموعه‌هایی اشاره کنیم که باید تشکیل می‌شد، اما نشده است. یکی از آنها گازسوزکردن وسایل نقلیه است؛ شهرداری تهران به عنوان عضوی از ستاد گازسوزکردن وسایل نقلیه مسئولیتی بر عهده دارد. خوب است که در میان تمام دغدغه‌هایی که این روزها داریم، آن دسته از افرادی که مسئولیتی درخصوص اجرای قانون هوای پاک دارند، به صحن شورا آمده و درباره خدماتی که در این زمینه انجام داده‌اند، پاسخ‌گوی مردم باشند. وی ادامه داد: شهروندان از ما سؤال می‌کنند چرا ما باید در یک هوای آلوده نفس بکشیم؟ آیا تا به حال به آمار مرگ‌های ناشی از هوای آلوده توجه کرده‌ایم؟ اینکه هوای آلوده چه مقدار ضرر و زیان را متوجه کشور می‌کند؟ تعطیلی راه‌حل نیست. در واقع تعطیلی مدارس ساده‌ترین کار است و گاهی شرایط به قدری بحرانی می‌شود که پایتخت را به تعطیلی می‌کشاند. استانداری تهران وظایفی را به نمایندگی از دولت در پایتخت بر عهده دارد. بارها و بارها تأکید شده است پایتختی که بیش از ۹ میلیون جمعیت دارد، یعنی چیزی بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور را، نیاز به توجه و اهتمام و کارویژه برای حل مشکلات آن وجود دارد و تا یک عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل نگیرد، متأسفانه شاهد تکرار حوادث تلخی از قبیل آلودگی هوا خواهیم بود. تلخ از این جهات که آلودگی هوا باعث بیماری‌های مختلف و مرگ‌ومیر انسان‌ها می‌شود، سلامت کودکان و سالمندان را با مشکلات گوناگونی مواجه می‌کند و امروز ما به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم صدای آنها در اعتراض به آلودگی هوای تهران باشیم. مهدی چمران، رئیس شورا هم با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در وزارت کشور با حضور نهادهای مسئول در سطح وزرا و معاونان آنان درباره حل معضل آلودگی هوا گفت: برداشت من از جلسه مذکور این بود که این دستگاه‌ها بیش از ۷۰ درصد از وظایف خود را انجام داده بودند و آنچه انجام نشده، کمتر از این میزان بود، اما باز هم ما شاهد این میزان از آلودگی هوا هستیم. البته برخی از دستگاه‌ها به وظایف خود به طور کامل عمل نکرده بودند.

چمران افزود: تهران و سایر شهرها ازجمله اصفهان، مشهد و حتی اراک به دلیل شرایط خاص آب‌و‌هوایی، در مواقع قرارگرفتن در شرایط بحرانی، دیگر هوای قابل استنشاق ندارند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم در این زمینه گفت: بر اساس نظرسنجی‌هایی که از مردم تهران شده، در دوره ما و در دوره پنجم سه مسئله اساسی دغدغه خاطر مردم است و روزانه گرفتار آن هستند. به ترتیب اولویت، هوای آلوده، ترافیک سنگین و بافت فرسوده سه مسئله اصلی و سه خواسته اصلی مردم تهران است. ما هیچ‌گاه این سه مسئله را نباید از دستور کارمان خارج کنیم حتی در حد گفتاردرمانی. هوای روز سه‌شنبه را گفته‌اند بدترین روز در بین روزها از نظر میزان ذرات معلق در هواست؛ ما جز اینکه با مردم ابراز همدردی کنیم و بگوییم متوجه درد شما هستیم و در محدوده وظایفی هم که داریم، تلاش می‌کنیم، کار دیگری از دستمان بر نمی‌آید. در حال حاضر برنامه چهارم در حال تدوین است، خواهش می‌کنم دوباره کاری که در برنامه دوم و سوم انجام داده‌ایم و فکر می‌کردیم در یک برنامه پنج‌ساله می‌توانیم همه مسائل شهر تهران را حل کنیم، تکرار نکرده و مسئله‌محور برنامه تدوین کنیم و این سه مسئله جزء اولویت‌ها باشد؛ یعنی در مورد بافت فرسوده اگر قرار است شهرداری در حوزه مسکن کاری کند، بر بافت فرسوده متمرکز شود که در حال حاضر بخشی از اقدامات شهرداری نه همه آن در حوزه مسکن در بافت فرسوده است.

تهران آلوده است

معاون استاندار تهران از «غیرحضوری»شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۳ و ۲۴ آذر در تمامی شهرستان‌های استان تهران به‌جز فیروزکوه و دماوند خبر داد. عابد ملکی در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به تداوم آلودگی هوا در استان تهران و تشکیل جلسه دوباره کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در استانداری گفت: مدارس تهران برای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۳ و ۲۴ آذر نیز غیرحضوری شدند.

وی در تشریح مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: جلسه اضطرار آلودگی هوا امروز سه‌شنبه با حضور اعضا برگزار شد و با توجه به ادامه تشدید آلایندگی هوا مقرر شد چهارشنبه و پنجشنبه ۲۳ و ۲۴ آذر تمامی مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه شهرستان‌های استان تهران به‌جز فیروزکوه و دماوند به صورت غیرحضوری فعالیت کنند. همچنین کلاس‌های دانشگاه‌های استان تهران به‌جز فیروزکوه و دماوند نیز غیرحضوری خواهد بود.

معاون استاندار تهران افزود: مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها نیز در این دو روز در تمامی شهرستان‌های استان تهران به‌جز فیروزکوه و دماوند تعطیل هستند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ورزشی نیز برای فردا و پس‌فردا (چهارشنبه و پنجشنبه‌) ممنوع خواهد بود از شهروندان درخواست کرد: از ترددهای غیرضرور خودداری و در صورت لزوم حتما از ماسک مناسب N95 استفاده کنند.

به گفته ملکی، همچنین فروش طرح ترافیک در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه متوقف است و فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه نیز تا روز جمعه متوقف می‌شود.

معاون استاندار تهران همچنین از رؤسای سازمان‌ها و ادارات درخواست کرد با تقاضای مرخصی مادران دانش‌آموزان موافقت کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها