|

شام آخر لیونل مسی در قطر؟ فکرش را هم نکنید

رقابت‌های جام جهانی رفته‌رفته به اوج حساسیت می‌رسید و امروز هم تکلیف تیم‌های حاضر در گروه C و D مشخص می‌شود. در گروه D اگرچه تکلیف صعود فرانسه به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها مشخص شده ولی هر سه تیم برای رفتن به مرحله بعدی شانس دارند؛

شام آخر لیونل مسی در قطر؟ 
فکرش را هم نکنید

رقابت‌های جام جهانی رفته‌رفته به اوج حساسیت می‌رسید و امروز هم تکلیف تیم‌های حاضر در گروه C و D مشخص می‌شود. در گروه D اگرچه تکلیف صعود فرانسه به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها مشخص شده ولی هر سه تیم برای رفتن به مرحله بعدی شانس دارند؛ امری که بازی‌های امروز این گروه را حساس‌تر می‌کند. با این حال، اتفاق مهم‌تر قرار است در گروه C رخ دهد؛ جایی که وضعیت هیچ‌کدام از تیم‌ها برای صعود مشخص نیست و احتمال حذف یکی از تیم‌های جذاب از‌جمله آرژانتین یا لهستان وجود دارد. در جدول گروه D، لهستان با چهار امتیاز صدرنشین است و تیم‌های آرژانتین، عربستان و مکزیک به ترتیب با 3،3 و یک امتیاز در تعقیب این تیم هستند. در زیر اشاره مختصری به بازی‌های حساس امروز شده است؛ ابتدا دو بازی مهم از گروه سوم و سپس بازی‌های حساس گروه چهارم.

تونس – فرانسه

در گروه سوم، تونس با کسب تنها یک امتیاز در قعر جدول قرار گرفته است. آنها تماشاگران به نسبت پرشوری در قطر دارند ولی به نظر می‌رسد شکست برابر استرالیا به رؤیای آنها در این جام جهانی پایان داده است. تونس تا به حال به مرحله حذفی جام جهانی نرسیده و امید زیادی داشت پس از کسب تساوی مقابل دانمارک، برای اولین بار این طلسم را بشکند. شکست برابر استرالیا برنامه آنها را به هم ریخته است. حالا هم که شانس بسیار کمی برای برتری مقابل فرانسه آماده در دیدار پایانی دارند. در سوی مقابل فرانسه‌ای حضور دارد که چمدانش را برای حضور در یک‌هشتم نهایی بسته است. آنها مدافع عنوان قهرمانی در جام جهانی هستند و این دوره هم یکی از مدعیان جدی. فرانسه با کیلیان امباپه سرحال از دو بازی قبلی شش امتیاز گرفته و با فراغ بال به استقبال تونس می‌رود. فرانسه از همین حالا نیم‌نگاهی به قهرمانی دارد و به نظر می‌رسد مسیر و رقبایی که در آینده خواهند داشت نقش پررنگی در رسیدن به فینال ایفا خواهد کرد. البته اگر فرانسه در این گروه اول شود و مثلا آرژانتین به عنوان تیم دوم گروه C صعود کند، یکی از فینال‌های زودرس در یک‌هشتم نهایی رقم خواهد خورد. تا رسیدن به آن احتمالات اما بد نیست بدانید که در سه دیدار گذشته تونس و فرانسه که همگی دوستانه بوده، تونسی‌ها بردی نداشته‌اند، فرانسه یک بازی را در سال 2008 برده و دو بازی هم با تساوی یک-یک خاتمه یافته است.

استرالیا – دانمارک

وقتی استرالیا در اولین دیدار گروه برابر فرانسه نمایش ناامیدکننده‌ای داشت، همه این تیم را یکی از اولین حذف‌شده‌های جام تلقی کردند، با این حال، آنها بازی کلیدی مقابل تونس را با پیروزی پشت سر گذاشتند و حالا شرایط برایشان به گونه‌ای رقم خورده که کلید صعود در دستان خودشان است. استرالیا در دیدار امروزش برابر دانمارک حتی با یک تساوی هم به مرحله بعدی صعود می‌کند و می‌تواند پس از 16 سال، چنین موردی را جشن بگیرد. در سوی مقابل دانمارک برای رسیدن به مرحله بعدی چاره‌ای به غیر از شکست‌دادن استرالیا ندارد. کمتر کسی تصور می‌کرد کار دانمارک در این گروه گره چندانی بخورد. بسیاری تصور می‌کردند این تیم بعد از فرانسه، بخت دوم صعود از این گروه است ولی تساوی برابر تونس سپس شکست مقابل فرانسه، کار را به جایی کشانده که برای رفتن به مرحله بعدی فقط باید به فکر سه امتیاز باشند. دانمارک و استرالیا چهار مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که یک بازی را استرالیا برده، دو بازی را دانمارک و در یک بازی هم به تساوی رسیده‌اند.

لهستان – آرژانتین

این یکی از آن دست بازی‌هایی است که بسیاری برایش لحظه‌شماری می‌کنند. اصولا جدال تیم‌هایی که یک سر آن مسی باشد و طرف دیگر روبرت لواندوفسکی خودبه‌خود می‌تواند تماشایی باشد؛ به‌ویژه اینکه همین حالا لواندوفسکی یکی از ستاره‌های تیم بارسلوناست و آمده است تا اگر بتواند جای خالی مسی که از کاتالونیا رفته را پر کند. در کنار چنین جذابیت‌هایی در این دیدار انگیزه فوتبالی دو تیم هم بسیار بالاست و می‌تواند روی سرنوشت آنها در همین جام جهانی تأثیر مستقیم داشته باشد. برای لهستانی که با وجود داشتن ستاره‌های سرشناس برای صعود از مرحله گروهی جام جهانی مشکل داشته‌اند حالا فرصتی دست داده تا بالاتر از آرژانتین مدعی به مرحله بعدی برسند. برای این موضوع کافی است آنها فقط به یاران مسی در دیدار امشب نبازند. در سوی مقابل، آرژانتینی‌ها شاید هنوز در شوک شکست مقابل عربستان باشند. قهرمان کوپا شاید فکرش را هم نمی‌کرد به تیمی از آسیا در اولین بازی‌اش از جام جهانی ببازد. با این حال آنها در دیدار دوم به جام برگشته و برابر مکزیک سه امتیاز را با درخشش لیونل مسی به دست آوردند. آرژانتین اگر می‌خواهد بدون حرف و حدیث صعود کند چاره‌ای به غیر از بردن لهستان ندارد، در غیر این صورت و در صورت کسب تساوی، باید منتظر نتیجه عربستان با مکزیک بماند. تصور اینکه شاید مسی مجبور شود این‌قدر زود از جام جهانی خداحافظی کند، لرزه به تن هوادارانش می‌اندازد. لهستان و آرژانتین سه مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که دو بازی در جام‌های جهانی 1974 و 1978 بوده. دو مرتبه لهستان پیروز شده و یک برد هم سهم آرژانتین بوده است. در جام‌ جهانی هم هرکدام یک مرتبه برنده شده‌اند.

عربستان‌ – مکزیک

عربستان بزرگ‌ترین غافلگیری جام را رقم زده است؛ آنها در دیدار نخست به‌ویژه در نیمه دومی توفانی، از سد مسی و یارانش در آرژانتین گذشتند و سه امتیازی را که شاید در خواب هم نمی‌دیدند از آنِ خود کردند. شاید اگر به خودشان هم شوک وارد نمی‌شد، مقابل لهستان آن‌قدر پرانتقاد ظاهر نمی‌شدند. با این حال، این تیم آسیایی هنوز سرنوشت صعود به مرحله بعدی جام جهانی را در دستان خودش نگه داشته است. آنها اگر در دیدار برابر مکزیک برنده شوند، فارغ از نتیجه دیدار دیگر، قطعا یکی از دو تیم صعودکننده هستند. در غیر این صورت و در صورت کسب تساوی، باید منتظر نتیجه دیدار آرژانتین و لهستان باشند. البته مکزیک، رقیب امروز عربستان هم جام عجیبی را پشت سر گذاشته است. آنها روی کاغذ هنوز این شانس را دارند تا با بردن عربستان و در صورت رخ‌دادن اتفاقی خاص در بازی هم‌زمان، از این گروه صعود کنند ولی مسئله اینجاست که شاگردان خراردو مارتینو تا به الان مثل پیش‌بینی قبل از جام عمل نکرده‌اند. شاید آنها هم گذاشته‌اند تا در دیدار سوم، داشته‌هایشان را رو کنند. به هر حال برای صعود، باید عربستان را ببرند و سپس منتظر باشند تا در بازی دیگر این گروه نتیجه دلخواهشان رقم بخورد که شکست آرژانتین یا شکست لهستان با بیش از یک یا دو گل است. عربستان و مکزیک دو مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که هر دو بازی در جام کنفدراسیون‌ها بوده و هردو بازی را مکزیک با پنج گل برده؛ یکی 5-یک و دیگری 5-صفر.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها