|

سیلی مهم‌تر است یا 400 سال برده‌داری؟

ویل اسمیت بازیگر مطرح سینمای جهان و هالیوود پس از سیلی‌ای که در اسکار بر گوش «کریس راک» نواخت، از سینمای جهان طرد شد تا اینکه کمپانی «اپل» ماه پیش اعلام کرد فیلم سینمایی «رهاسازی» را اکران می‌کند.

سیلی مهم‌تر است یا 400 سال برده‌داری؟

ویل اسمیت بازیگر مطرح سینمای جهان و هالیوود پس از سیلی‌ای که در اسکار بر گوش «کریس راک» نواخت، از سینمای جهان طرد شد تا اینکه کمپانی «اپل» ماه پیش اعلام کرد فیلم سینمایی «رهاسازی» را اکران می‌کند. این اتفاق به‌شدت با حیرت مخاطبان و علاقه‌مندان سینما روبه‌رو شد. «رهاسازی» بر ‌اساس داستان واقعی یک برده فراری به نام گوردون ساخته شده‌ است. عکس‌هایی از کمر برهنه او که به‌شدت از شلاق‌های یک ناظر شلاق خورده بود، در سراسر جهان در سال ۱۸۶۳ منتشر شد و جنبش لغو ظلم بردگی آمریکا را اثبات کرد. «آنتونی فوکوا»، کارگردان این فیلم، در مصاحبه اخیر خود با مجله «ونیتی‌فر» در دفاع از این اکران گفت: «از نظر من این فیلم بزرگ‌تر از آن لحظه در مراسم اسکار است. 400 سال بردگی مهم‌تر از یک لحظه است. امیدوارم مردم فیلم را با این تفکر ببینند و غرق در نقش‌آفرینی فوق‌العاده ویل اسمیت و تمام کار دشواری شوند که گروه ساخت فیلم انجام داده است. آیا سال‌ها بردگی و وحشی‌گری مهم‌تر از یک لحظه بد نیست؟ ما در هالیوود بودیم و اتفاقات واقعا زشتی رخ داده و افراد زیادی بودند که جوایزی دریافت کرده‌اند که کارهای بدی انجام داده‌اند؛ بنابراین فکر می‌کنم «اپل» همه این موارد را در نظر گرفت و من واقعا از آنها سپاسگزارم».

دو هفته پیش بود که ویل اسمیت با انتشار تصاویری از پیش‌نمایش این فیلم دوباره به فضای مجازی بازگشت و کنیا باریس، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده نیز نوشت: «رهایی» هنر واقعی، قدرت و هر چیز دیگری است که یک فیلم باید باشد.

به گزارش ایسنا این فیلم قرار بود ابتدا در سال ۲۰۲۲ اکران شود، اما پس از سیلی‌زدن این بازیگر به «کریس راک» در مراسم اسکار امسال پیش از کسب جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم «پادشاه ریچارد»، برنامه اکران این فیلم نیز متوقف شد.

«اسمیت» پس از شوخی «کریس راک» کمدین آمریکایی با همسرش در مراسم اسکار ۲۰۲۲، به روی صحنه رفت و به او سیلی زد. او چندین بار از «کریس راک» عذرخواهی کرده، اما چندان مورد استقبال این کمدین و مجری قرار نگرفته است. آکادمی اسکار در واکنش به این حرکت، عضویت او را در آکادمی لغو کرده و همچنین این بازیگر ۵۴ساله را برای مدت ۱۰ سال از حضور در هرگونه رویدادهای مرتبط با آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار منع کرد. این یعنی هیچ فیلم‌ساز مطرحی تا ۱۰ سال دیگر حاضر به بستن قرارداد با این بازیگر نیست. بلافاصله بعد از این سیلی کمپانی‌های نتفلیکس و سونی پروژه‌های فیلم‌شان با ویل اسمیت را به حالت تعلیق درآورده بودند. حالا این فیلم امکان حضور در رقابت‌های اسکار را در رشته‌هایی دیگر خواهد داشت. در‌این‌میان ویل اسمیت از نظر محبوبیت به‌شدت افت کرده است. «ویل اسمیت» مدت‌ها در نظرسنجی‌ها از رتبه‌های بالایی برخوردار بود و پیوسته در کنار بازیگرانی مانند «تام هنکس» و «دنزل واشنگتن» در بین ۱۰ بازیگر برتر رتبه‌بندی مثبت قرار می‌گرفت؛ اما این بار در نظرسنجی‌ای که جدیدا انجام شده، محبوبیتش کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها