|

60 روز از بازداشت نیلوفر حامدی گذشت

با گذشت دو ماه از بازداشت نیلوفر حامدی، خبرنگار حوزه زنان روزنامه «شرق»، محمدحسین آجرلو، همسرش، در گفت‌وگویی با امتداد، ضمن اشاره به آخرین وضعیت او، اظهار کرد: «وضعیت همسرم، هنوز تغییری نکرده و جز تماس‌های هفتگی، تنها راه ارتباطی ما با نیلوفر، دیدارهای یک هفته در میان است که فقط، یک بار میسر شده است.

60 روز از بازداشت نیلوفر حامدی گذشت

با گذشت دو ماه از بازداشت نیلوفر حامدی، خبرنگار حوزه زنان روزنامه «شرق»، محمدحسین آجرلو، همسرش، در گفت‌وگویی با امتداد، ضمن اشاره به آخرین وضعیت او، اظهار کرد: «وضعیت همسرم، هنوز تغییری نکرده و جز تماس‌های هفتگی، تنها راه ارتباطی ما با نیلوفر، دیدارهای یک هفته در میان است که فقط، یک بار میسر شده است. قرار بازداشت ۳۰‌روزه دوم هم تا پایان همین ماه به اتمام می‌رسد و در‌حال‌حاضر، شصتمین روز بازداشت همسرم را پشت سر می‌گذاریم. الان یا باید قرار بازداشت برای سومین ماه تمدید شود که با توجه به پایان بازجویی‌ها، عملا خیلی عجیب خواهد بود یا اینکه کیفرخواست صادر شود و با تعیین قرار وثیقه، شاهد آزادی نیلوفر باشیم. آخرین اطلاعی که از رسیدگی به پرونده همسرم داریم، این بوده که آخرین جلسه بازجویی نیلوفر، سوم آبان برگزار شده و دهم آبان ماه هم برای دفاع پایانی به شعبه دوم بازپرسی منتقل شده است. با وجود اینکه دفاع آخر انجام و روند رسیدگی هم به پایان رسیده- و بازجویی هم ادامه ندارد- همچنان نه خبری از صدور کیفرخواست است و صدور قرار وثیقه یا هر اقدام قانونی دیگری. با وجود اینکه هم دیروز و هم امروز به مقابل دادسرای اوین مراجعه داشتیم، مانند دو ماه گذشته، خانواده‌های بسیاری در این محل حاضر و برای یافتن پاسخی از وضعیت عزیزان خود، سرگردان هستند. در طول دو ماه گذشته، شاهد اتهام‌زنی‌هایی علیه همسرم از سوی برخی بودیم که اساسا اثبات کذب‌بودن این اتهامات هم کار سختی نبود».

پیگیری وضعیت عکاسان بازداشتی

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی درباره آخرین وضعیت عکاسان بازداشت‌شده گزارشی را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: «خانم یلدا معیری که روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در خیابان حجاب بازداشت شده بود، ابتدا به زندان قرچک، سپس به زندان اوین و مجددا به زندان قرچک منتقل شده است. خانم معیری با گذشت بیش از ۶۰ روز همچنان در زندان قرچک در بازداشت است و موارد اتهامی به ایشان تفهیم شده است. او در‌حال‌حاضر از امکان تماس تلفنی و ملاقات هفتگی با خانواده برخوردار است. آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا، روز یکشنبه ۳ مهرماه ۱۴۰۱ از سوی نیروهای امنیتی و در منزل شخصی‌اش در اصفهان بازداشت شده است. در این مدت موارد اتهامی به او تفهیم شده است که مربوط به دادگاه‌های کیفری و انقلاب هستند. پذیرفتن قرار وثیقه به زمان برگزاری دادگاه انقلاب بستگی دارد. خانواده آریا به انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران اطلاع دادند که حال جسمی و روحی ایشان خوب است و در‌حال‌حاضر از امکان تماس تلفنی و ملاقات هفتگی با خانواده برخوردار است. حسین اسماعیلی از سه‌شنبه ۱۹ مهرماه در زندان تهران بزرگ در بازداشت است. آقای اسماعیلی که از بیماری نیز رنج می‌برد، در روزهای ابتدایی توانست از زندان با یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تماس بگیرد و درباره وضعیت خود اطلاع دهد. او در این مدت توانست با خانواده خود نیز ملاقات داشته باشد و آخرین جلسه بازپرسی او انجام شده است. موارد اتهامی به حسین اسماعیلی تفهیم شده و همچنان در زندان تهران بزرگ است. زمان برگزاری دادگاه نامشخص است.

با وجود پیگیری‌های انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، متأسفانه تا لحظه انتشار این اطلاعیه، امکان ارتباط با خانواده عادل کریمی، عکاس مطبوعاتی پایگاه خبری هاژه در کردستان و محمد رمضانی، عکاس ایسنا در خواف، برای انجمن فراهم نشده و اطلاعات بیشتری از وضعیت ایشان به دست نیامده است. انجمن مسئولیت خود را پیگیری شرایط همه عکاسان مطبوعاتی بازداشتی، اعم از عضو و غیرعضو می‌داند و در این مدت بر‌اساس ظرفیت‌های حقوقی و قانونی خود، به طور مکرر با مسئولان کشور اعم از نهادهای دولتی، قضائی و امنیتی تماس گرفته و درباره شرایط عکاسان بازداشتی کسب اطلاع و آزادی این عکاسان را درخواست کرده است».

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در راستای مسئولیت صنفی خود، آخرین شرایط همکاران بازداشت‌شده را به اطلاع اعضای انجمن و جامعه عکاسی ایران رسانده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها