|

پهلوان و قهرمان ‌ از نگاه عبداله موحد

پهلوان عبداله موحد تفاوت پهلوان و قهرمان را در یک شعر زیبا بیان کرده است. عبداله موحد را باید مرد همه‌فن‌حریف ایران نامید. او علاوه بر کشتی در شعر و شاعری، تحصیل، مدیریت، قایقرانی، والیبال، ژیمناستیک، پینگ‌پنگ، وزنه‌برداری، حتی در مکانیکی و کارگری هم سرآمد بود

‌‌بهرام مسعودی: پهلوان عبداله موحد تفاوت پهلوان و قهرمان را در یک شعر زیبا بیان کرده است. عبداله موحد را باید مرد همه‌فن‌حریف ایران نامید. او علاوه بر کشتی در شعر و شاعری، تحصیل، مدیریت، قایقرانی، والیبال، ژیمناستیک، پینگ‌پنگ، وزنه‌برداری، حتی در مکانیکی و کارگری هم سرآمد بود. مردی خودساخته و مصمم که دست به هر کاری می‌زد با تمام وجود می‌زد و بی‌همتا بود. نوشتن د‌رباره همه توانمندی‌های این پهلوان و حقی که بر گردن ورزش ایران دارد، به فرصت و زمان مناسب نیاز دارد که حتما در این مورد به تفصیل خواهیم نوشت ولی در اینجا فقط به یک نمونه از خصلت و توانمندی او اشاره می‌کنم. پهلوان موحد زمانی که محصل بوده پدرش فوت می‌کند. او که در بابلسر زندگی می‌کرد، به علت فوت پدر برای تأمین هزینه‌های زندگی پیش یک پیمانکار ساختمان کارگری می‌کرد. آن‌قدر با جدیت کار می‌کرد که صاحب‌کار ساختمان به پیمانکار گفت این پسربچه خیلی خوب کار می‌کند، مزد او را به حساب من دو برابر کن؛ یعنی اگر کارگران دیگر روزی پنج تومان می‌گرفتند، به موحد نوجوان روزی 10 تومان مزد می‌دادند. انسان‌های درستکار و پرتلاش در همه سنین و در هر کاری برجسته‌اند. همین خصلت‌ها موجب شد تا شش سال پیاپی بدون اینکه حتی یک امتیاز به رقبا بدهد، در یک وزن بر کشتی دنیا در المپیک و جهانی حکومت کرد. او علاوه بر آنکه نابغه کشتی بود، در شاعری هم توانا بود.

این هم شعر زیبای این پهلوان همه‌فن‌حریف افتخار مازندران و ایران در تفاوت معنای پهلوان و قهرمان:

زور و فن و عقل و جرئت توأمان/ بایدت تا تو شوی یک قهرمان

هر که را این چهار با‌هم جفت نیست/ بر وی و زحمات او باید گریست

قهرمان بسیار باشد در جهان/ پهلوان اندک بود اندر میان

پهلوانی کار هر بی‌مایه نیست / مهر مادر در وجود دایه نیست

گفته‌های نیک و هم کردار نیک/ همرهش باید ورا پندار نیک

گر ندارد پهلوان ز‌ینها نشان/ قهرمانش خوان فقط نه پهلوان.

پهلوان عبداله موحد می‌گوید در قدیم، پهلوان به کسی گفته می‌شد که طرفدار جامعه و ضعفا بود. وی می‌گوید حتی لازم نیست کسی کشتی‌گیر یا در رشته‌های دیگر قهرمان باشد که او را پهلوان نامید. حتی کسی که در رشته‌های ورزشی هم فعالیت ندارد، وقتی از ضعفا و جامعه و مردم دفاع می‌کند پهلوان است. درود بر پهلوان عبداله موحد مغرور و سرافراز در مقابل زورگویان و خاکی در مقابل مردم. با آرزوی سلامتی و طول عمر برای این پهلوان افتخار ایران و جهان.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها