|

چرا خلافی موتور‌سیکلت‌ها این‌قدر زیاد است؟

خلافی موتورسیکلت تقریبا برای تمام کسانی که از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، اعداد و ارقام بالایی دارد. اینکه گفتیم «تقریبا» به این دلیل است که به درصد اندکی از موتورسواران قانونمند احترام گذاشته باشیم و آنها را در جمع قانون‌شکن‌ها نیاوریم. به‌هر‌حال موتورسیکلت با توجه به ماهیتی که دارد، زمینه بروز حادثه و قانون‌شکنی را بیشتر از یک خودروی چهارچرخ فراهم می‌کند.

خلافی موتورسیکلت تقریبا برای تمام کسانی که از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، اعداد و ارقام بالایی دارد. اینکه گفتیم «تقریبا» به این دلیل است که به درصد اندکی از موتورسواران قانونمند احترام گذاشته باشیم و آنها را در جمع قانون‌شکن‌ها نیاوریم. به‌هر‌حال موتورسیکلت با توجه به ماهیتی که دارد، زمینه بروز حادثه و قانون‌شکنی را بیشتر از یک خودروی چهارچرخ فراهم می‌کند. از همین جهت است که معمولا برگه خلافی موتورسیکلت به یک معضل برای صاحبان این دستگاه‌‌هاست تبدیل شده است. از آنجا که معمولا ثبت تخلف یک موتورسوار بدون فرمان ایست و به کمک دوربین‌های هوشمند نیروی راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود، راکبان موتور به‌جز اینکه خلافی وسیله نقلیه خود را از راه‌های موجود بگیرند، چاره دیگری ندارند.

سایت فرمون در یادداشتی کوتاه در این رابطه نوشته است: بیایید منصفانه و از نگاه منطقی و غیرمنتقدانه به این موضوع بنگریم؛ درست است که موتورسواران زیاد قانون‌شکنی می‌کنند و بیشتر از خودرو‌های سواری خطرناک و حتی آسیب‌رسان هستند‌ اما به‌واقع خیل عظیمی از این افراد چاره‌ای جز استفاده‌کردن از این وسیله نقلیه برای گذران زندگی خود ندارند. البته یقینا این دلیل و هر دلیل دیگری هرگز توجیهی برای قانون‌شکنی و عدم رعایت قانون نیست و حتی نباید فراموش کنیم که بسیاری از افراد از موتور و ماهیتش برای کارهای خلاف و غیرقانونی استفاده می‌کنند. حرف ما این است که همه را با یک چشم ننگریم یا یک چوب نزنیم. اگرچه قانون باید برای همه به یک شکل اجرا شود‌ اما می‌توان برای راکبان بهنجار تخفیفات خوبی برای پرداخت خلافی موتورسیکلت در نظر گرفت. کاری که راهنمایی و رانندگی کشور، آن را عملی کرده است و تحت شرایط خاص اجرا می‌کند.

چرا خلافی موتورسیکلت‌ها این قدر زیاد است؟

علت اینکه خلافی موتورسیکلت‌ها زیاد است، این است که این وسیله نقلیه به دلیل دو چرخ‌بودن و جمع‌و‌جور‌‌بودن، از هر مسیری و راهی می‌تواند عبور کند. پیاده‌رو‌ها، در ترافیک‌های سنگین از لابه‌لای ماشین‌ها، مناطق مربوط به طرح‌های ترافیک و‌... همه اینها و بسیار عوامل دیگر باعث می‌شود که خلافی موتورسیکلت‌ها زیاد شود و بالا برود. البته ثبت این تخلفات معمولا در حالی است که خود موتورسوار از آن بی‌اطلاع است‌ اما ممکن است موتورسواری توسط افسر راهنمایی و رانندگی به دلیل نداشتن کلاه ایمنی متوقف و جریمه شود و حتی موتور به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل شود.

جرایم مربوط به خلافی موتورسیکلت‌ها

این جرایم از کد تخلفات رانندگی را در زیر مشاهده می‌کنید:

انجام حرکات نمایشی مانند دورزدن درجا یا تک‌‌چرخ‌زدن

سرعت غیرمجاز

عبور از چراغ قرمز

عبور از خطوط ویژه

حرکت در معابر عمومی و پیاده‌روها

عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتورسیکلت

ایجاد مزاحمت و سروصدا در مکان‌های عمومی

مخدوش‌سازی و نداشتن پلاک موتور

نداشتن بیمه‌نامه و مدارک معتبر.

روش استعلام خلافی موتورسیکلت

برای استعلام خلافی موتورسیکلت فقط یک روش وجود دارد و آن مراجعه به پلیس + 10 است. این در حالی است که بسیاری از سایت‌ها تمام روش‌هایی را که برای استعلام خلافی ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای دریافت خلافی موتور هم معرفی می‌کنند؛ در‌صورتی‌که هیچ‌یک از این روش‌ها برای استعلام خلافی موتورسیکلت مؤثر و مفید نیستند. این نشان می‌دهد در سیستم خدمات‌دهی الکترونیک ناجا درباره خدمات‌رسانی به موتورسیکلت‌سواران، نارسایی وجود دارد. کمک‌گرفتن از دفاتر پلیس + 10 برای استعلام خلافی موتورسیکلت تنها روشی است که شما را به هدف می‌رساند. اگرچه این روش هزینه دارد‌ اما فعلا چاره دیگری وجود ندارد. در این روش باید به یکی از دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنید و با دادن اطلاعات کارت موتور خود به مسئول مربوطه، از وضعیت جرائم و خلافی رانندگی خود مطلع شوید.

به‌هر‌حال توصیه ما این است که در فواصل زمانی مشخص، مثلا ماهی یک‌بار، حتما خلافی موتور خود را از طریق دفاتر پلیس + 10 استعلام کنید تا مبلغ خلافی سنگین نشود.

برای پرداخت خلافی موتورسیکلت روش‌های متعددی وجود دارد؛ در‌صورتی‌که از طریق سایت راهور از خلافی موتور خود استعلام گرفته باشید، به کمک همان سایت هم می‌توانید خلافی را پرداخت کنید. به این صورت که می‌توانید از فهرستی که به شما نشان داده می‌شود، هر‌کدام را که می‌خواهید، انتخاب کنید و همان‌جا پرداخت کنید. در‌صورتی‌که برگه جریمه دارید و شناسه قبض و پرداخت جریمه را هم دارید، به‌راحتی می‌توانید از طریق دستگاه‌های خودپرداز نسبت به پرداخت خلافی موتورسیکلت خود اقدام کنید.

همچنین می‌توانید از طریق تلفن بانک ۰۹۶۲۲ بانک ملی پرداخت خلافی موتورسیکلت خود را انجام دهید. به علاوه می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت سیستم پرداختی بانک ملی به آدرس https://sadad.shaparak.ir/billpayment نسبت به پرداخت خلافی موتورسیکلت خود اقدام کنید. روش نهایی پرداخت کمک‌گرفتن از اپلیکیشن‌های موبایلی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها