|

هوای ناسالم خودنمایی می‌کند

ناآرامی‌های جوی با شروع فصل سرما به اوج خود می‌رسد و در چند روز گذشته شاهد هوای ناسالم در بیشتر نقاط کشور بودیم، به طوری که طبق اظهارات محیط زیست قم، خراسان جنوبی و خوزستان در حال حاضر وضعیت هوای ناسالمی را در این استان‌ها تجربه می‌کنیم و حتی دیروز دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان از تعطیلی مدارس هشت شهرستان استان خوزستان و دانشگاه‌های اهواز خبر داد.

ناآرامی‌های جوی با شروع فصل سرما به اوج خود می‌رسد و در چند روز گذشته شاهد هوای ناسالم در بیشتر نقاط کشور بودیم، به طوری که طبق اظهارات محیط زیست قم، خراسان جنوبی و خوزستان در حال حاضر وضعیت هوای ناسالمی را در این استان‌ها تجربه می‌کنیم و حتی دیروز دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان از تعطیلی مدارس هشت شهرستان استان خوزستان و دانشگاه‌های اهواز خبر داد.

قم: وضعیت هوای ناسالم

روز گذشته به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان قم،‌ سید محمدرضا بهشتی‌پور گفته بود: شاخص کیفیت هوای شهر قم اکنون در وضعیت ناسالم برای عموم مردم قرار دارد. 

هوای قم امروز همراه با وزش باد شدید با سرعت ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت است و میزان گردوغبار در شهر قم به شدت افزایش پیدا کرده و شاخص کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای عموم مردم قرار گرفته‌ است. ایشان با بیان اینکه براساس پیش‌بینی اداره ‌کل هواشناسی استان قم امیدواریم با بارش باران در بعدازظهر، از شدت آلودگی هوا کاسته شود، خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی هوای شهر قم، همشهریان به ویژه کودکان، سالمندان و افراد بیمار، تا حد امکان نباید در فضای باز قرار گرفته و فعالیت کنند. 

وی تصریح کرد: متأسفانه با گسترش خشک‌سالی و عدم بارش نزولات جوی در سال جاری، اراضی پیرامون شهر قم به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده و در این روزهای سال منجر به آلودگی هوای شهر قم می‌شود.

خراسان جنوبی:  تاکنون  ۷۹ روز  در  این استان هوا  با  کیفیت نامطلوب  داشته‌ایم

اسدالله حاتمی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، به ایلنا گفته بود: از ابتدای امسال تاکنون ۷۹ روز در این استان هوا با کیفیت نامطلوب داشتیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۹ روز بود، ۶۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیش از یک‌سوم مساحت استان خراسان جنوبی جزء کانون‌های داخلی گرد و غبار است. اگرچه کانون‌های گرد و غبار در سطح استان پراکنده‌ است ولی شدیدترین کانون‌ها در سطح مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان شناسایی شده است. مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار و ماسه‌های روان یکی از چالش‌ها و بحران‌های زیست‌محیطی است گفته بود: گرد و غبار باعث تأثیرات نامطلوب زیست‌محیطی از جمله مدفون‌شدن روستاها و آبادی‌‌ها در زیر ماسه و خاک، ازبین‌رفتن زمین‌‌ها و مزارع کشاورزی و مسدودشدن قنات‌‌ها و کانال‌های آبیاری می‌شود. آلوده‌شدن آب‌های سطحی، گسترش بیابان‌‌ها و نواحی خشک، ایجاد مشکلات رفت‌وآمد به خاطر کاهش دید افقی، بروز تصادفات و برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر، ایجاد مانع در مسیر ریل‌‌ها و جاده‌‌های ارتباطی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل هوایی، بروز و تشدید بیماری‌ها از دیگر اثرات نامطلوب ریزگردهاست. ۲۳ استانی که در کشور تحت تأثیر گرد و غبار قرار دارند در جنوب، جنوب شرق، مرکز و بخش‌هایی از غرب واقع شده‌ و از این تعداد ۹ استان کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، یزد، سمنان، اصفهان و خراسان رضوی ۸۰ درصد این سطح را پوشش داده‌اند که شدیدترین‌ از نظر کمیت و کیفیت است. وی همچنین ادامه داده بود: طرح اقدامات پیشگیرانه و مقابله با گرد و غبار از سال گذشته در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اجرائی شد و اعتبار این طرح ۵۶۷ میلیون تومان بوده که در مناطق حفاظت‌شده شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه، نهبندان، بیرجند، طبس، فردوس و بشرویه انجام شده است. مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هدف اصلی از اجرای این طرح را کاهش تأثیر عوامل انسانی مؤثر در پدیده گرد و غبار عنوان کرد. ترکیب نامناسب دام و چرای بی‌رویه در مراتع، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع خاک ریزدانه، فعالیت‌های معدنی و عمرانی، بهره‌برداری غیراصولی از اراضی کشاورزی و تغییر کاربری اراضی در سطح کانون‌های گرد و غبار واقع در مناطق حفاظت‌شده استان از جمله این عوامل انسانی است. برای تحقق این اهداف، ۲۰ نیروی قرق‌بان از مردم محلی و مسلط به مناطق، جذب شدند و به مدت ۴۵ روز در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی حفاظت‌شده استان مشغول گشت و کنترل روزانه از مراتع منطقه بودند تا منطقه به لحاظ چرای غیرمجاز، بوته‌کنی، حریق، شکار غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کنترل و پایش شود.

خوزستان: بیشترین  میزان گرد و غبار در  اهواز  ۱۴  برابر  حد  مجاز

شهریار عسکری، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، با اشاره به وقوع گرد و غبار در برخی شهرهای خوزستان، بیان کرده بود: بیشترین میزان گرد و غبار در اهواز به ۱۴ برابر حد مجاز رسیده است. در ساعت ۱۱ روز گذشته میزان غلظت گرد و غبار با اندازه ۱۰ میکرون (PM۱۰) در اهواز به دو هزار و ۵۸ میکروگرم بر مترمکعب رسید. میزان گرد و غبار در آبادان ۹۰۰، سوسنگرد ۵۵۸ و شادگان ۵۵۸ میکروگرم بر مترمکعب افزایش یافته است. در ساعت ۱۰ دیروز نیز میزان غلظت گرد و غبار در اهواز ۶۴۴، آبادان ۷۷۴ و شادگان ۵۸۱ میکروگرم بر مترمکعب بوده است. بر اساس این گزارش، کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان، مدارس تایم بعد‌ازظهر در شهرستان‌های اهواز، باوی، حمیدیه، کارون، رامشیر، شادگان، ماهشهر و هندیجان و دانشگاه‌های اهواز را امروز (سه‌شنبه) به دلیل گرد و غبار تعطیل اعلام کرد و به دلیل اختلال در اینترنت، بیش از یک ماه است که دسترسی به سامانه پایش هوای کشور قطع شده است. آغاز دوباره گرد و غبارهای شدید در خوزستان در حالی است که در تابستان امسال این گرد و غبارها به دلیل تغییر جهت باد فروکش کرده بود. بر اساس هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی خوزستان ورود سامانه بارشی و بالابودن شاخص‌های ناپایداری از اوایل روز سه‌شنبه تا اواخر روز پنجشنبه برای استان پیش‌بینی شده است. نوع مخاطره در این هشدار، رگبار باران همراه با رعد و برق، احتمال ریزش تگرگ، وزش باد متوسط گاهی تندباد لحظه‌ای و احتمال گرد و خاک همرفتی و منطقه اثر در روز سه‌شنبه بارش در مناطق شمالی و شرقی استان و وقوع گرد و خاک به ویژه در مناطق جنوبی و غربی و مرکزی استان اعلام شده است. 

همچنین دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان به ایسنا گفته بود: به علت وقوع گرد و غبار شدید، مدارس اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، رامشیر، شادگان، ماهشهر و هندیجان تعطیل اعلام شده‌اند. دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان از تعطیلی مدارس هشت شهرستان استان خوزستان و دانشگاه‌های اهواز خبر داد و محمدجواد اشرفی اظهار کرد: به علت وقوع گرد و غبار شدید، مدارس اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، رامشیر، شادگان، ماهشهر و هندیجان در بعدازظهر امروز (۱۰ آبان‌ماه) تعطیل اعلام شده‌اند. همچنین دانشگاه‌های اهواز در بعدازظهر امروز تعطیل شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها