|

معاون اجرائی رئیسی برای وزارت کار به پارلمان می‌رود

صولت مرتضوی وزیر می‌شود؟

وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی یکی از وزارتخانه‌های عریض و طویلی است که بعد از استعفای حجت عبدالملکی، وزیر پیشین کار، بیش از سه ماه به سرپرستی محمدهادی زاهدی‌وفا اداره شد؛ اما ابراهیم رئیسی ترجیح داد از نهایت فرصت قانونی خود بهره‌مند شود و با وجود تذکرات پرتکرار مجلسی‌ها برای عجله در معرفی وزیر پیشنهادی کار، بعد از اتمام مدت قانونی سه‌ماهه، همان زاهدی‌وفا را که نمایندگان از عدم همراهی‌اش با مجلس در مدت سرپرستی گلایه‌مند بودند، به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد. او نتوانست اعتماد بهارستان‌نشینان را جلب کند.

صولت مرتضوی وزیر می‌شود؟

شرق: وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی یکی از وزارتخانه‌های عریض و طویلی است که بعد از استعفای حجت عبدالملکی، وزیر پیشین کار، بیش از سه ماه به سرپرستی محمدهادی زاهدی‌وفا اداره شد؛ اما ابراهیم رئیسی ترجیح داد از نهایت فرصت قانونی خود بهره‌مند شود و با وجود تذکرات پرتکرار مجلسی‌ها برای عجله در معرفی وزیر پیشنهادی کار، بعد از اتمام مدت قانونی سه‌ماهه، همان زاهدی‌وفا را که نمایندگان از عدم همراهی‌اش با مجلس در مدت سرپرستی گلایه‌مند بودند، به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد. او نتوانست اعتماد بهارستان‌نشینان را جلب کند. در نهایت هم با اجازه رهبری بیش از یک هفته مازاد بر زمان قانونی سه‌ماهه سرپرست ماند تا اینکه روز گذشته محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، خبر داد که رئیسی صولت مرتضوی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی کرده و قرار است امروز در صحن علنی اعلام وصول شود.

 صولت مرتضوی در‌حال‌حاضر معاون اجرائی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری است. او شهرداری مشهد و معاونت سیاسی وزارت کشور در دوره وزارت مصطفی محمدنجار در دولت احمدی‌نژاد را در کارنامه خود دارد؛ اما اکنون از طرف رئیس‌جمهور به‌عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی شده است. سید‌نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، روز گذشته اعلام کرد که نامه معرفی صولت مرتضوی، به‌عنوان وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی به مجلس ارسال شده است. علاوه بر موسوی، سید‌محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، هم این موضوع را تأیید کرد و از معرفی سید‌صولت مرتضوی به‌عنوان وزیر پیشنهادی کار خبر داد و گفت: «سید‌صولت مرتضوی بلافاصله با حضور در کمیسیون‌های مربوطه به تشریح برنامه‌ها و پاسخ به سؤالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهد پرداخت». او در گفت‌وگویی در‌این‌باره توضیح داد: «به پیوست نامه معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خلاصه‌ای از رزومه کاری و نیز رئوس برنامه‌های مرتضوی به مجلس ارسال شده است». معاون رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ «مرتضوی سابقه مدیریت از بخشداری و معاون فرمانداری تا استانداری و معاونت سیاسی وزارت کشور برخوردار بوده است». حسینی با طرح این مسئله که تنوع و سطوح مسئولیت‌های اجرائی مرتضوی به گونه‌ای است که به‌خوبی از عهده مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برمی‌آید، بیان کرد: «او شهردار کلان‌شهری مانند مشهد مقدس بوده است و در آستان مقدس رضوی مدیرعامل سازمان موقوفات و در بنیاد مستضعفان نیز رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد بوده است». به گفته حسینی، مرتضوی یک چهره رسانه‌ای است که مدتی مدیرمسئول روزنامه حمایت و دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان بوده است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین بیان کرد: «عضویت و ریاست هیئت‌مدیره بنیاد تعاون قوه قضائیه و آزادراه تهران - شمال از دیگر مسئولیت‌های اوست. مرتضوی همچنین از آغاز دولت سیزدهم معاون اجرائی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری است که مسئولیت سفرهای استانی و پیگیری مصوبات سفرهای استانی را بر‌عهده داشته و تعامل گسترده‌ای با نمایندگان مجلس دارد که نمونه آن دیدارهای متعدد ایشان با مجامع استانی نمایندگان است».

زندگی‌نامه

سید‌صولت مرتضوی متولد ۶ بهمن ۱۳۴۰ در استان چهارمحال‌وبختیاری است و در سمت‌هایی مثل فرمانده بسیج باباحیدر، کارمند فرمانداری فارسان، بخشدار مرکزی فارسان و فرماندار لردگان مشغول به کار بود. مرتضوی در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان فرماندار بیرجند انتخاب شد و در سال ۱۳۸۸ از طرف مصطفی محمدنجار، به‌عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شد و تا پایان دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در این سمت ماند. او در مهر ۱۳۹۲ از طرف شورای اسلامی شهر مشهد، به‌عنوان شهردار انتخاب شد. در ابتدا به علت اینکه مدرک تحصیلی (لیسانس الهیات) صولت مرتضوی با قانون انتخاب شهرداران تطابق نداشت، حکم او برای شهرداری مشهد از سوی وزیر کشور امضا نشد؛ اما در نهایت این حکم به امضای وزیر کشور رسید و مرتضوی به‌عنوان شهردار مشهد آغاز به کار کرد. گفته می‌شود بعد از چندی به دلیل برخی تخلفات و ممانعت از حسابرسی با نظر دیوان محاسبات کشور از شهرداری مشهد عزل شد و حکم انفصال از خدمت گرفت. لازم به ذکر است که صولت مرتضوی یکی از 17 مقام ایرانی است که در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۹۱ از سوی اتحادیه اروپا به دلیل آنچه نقض حقوق شهروندی در سال 88 خوانده می‌شود، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم شده و تحریم است.

همکاری مرتضوی با رئیسی

با شروع فعالیت انتخاباتی ابراهیم رئیسی، مرتضوی ریاست ستادهای استانی سید‌ابراهیم رئیسی را عهده‌دار شد و تا آبان ۱۳۹۸ مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی بود. در نهایت هم با رسیدن رئیسی به ریاست‌جمهوری، مرتضوی به‌عنوان معاون اجرائی او منصوب شد. گفتنی است این سمت در سال ۱۳۹۶ حذف شده ‌بود؛ اما حالا او علاوه بر مدتی ماندن در این سمت، از سوی رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی شده است. در‌حالی‌که نمایندگان انتظار داشتند رئیسی از بین کارکنان و باتجربه‌های وزارت کار و کسانی که در این حوزه تجربه و اندوخته‌ای دارند، کسی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کند؛ اما او ترجیح داد صولت مرتضوی را برای این وزارتخانه مهم پیشنهاد دهد. نکته درخور‌توجه هم این است که او هیچ اندوخته و تجربه‌ای در این حوزه ندارد و معلوم نیست موافقان او در جلسه رأی اعتماد قرار است از چه تخصص و دانش و کارآمدی مرتضوی در حیطه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دفاع کنند!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها