|

سالمندان، هر روز فقیرتر

هر‌ساله در تاریخ یک اکتبر «روز جهانی سالمندان» گرامی داشته می‌شود. این روز از طرف مجمع عمومی سازمان ملل متحد و با هدف ارج‌نهادن به مشارکت سالمندان در جامعه و بررسی مشکلات پیش‌روی آنها تعیین شده است. سالمندان از طریق انجام کارهای داوطلبانه، انتقال تجربیات و دانش و کمک به خانواده‌های خود در مسئولیت‌های مختلف، کمک‌های درخور‌توجهی به جامعه می‌کنند.

سالمندان، هر روز فقیرتر

ایسنا: هر‌ساله در تاریخ یک اکتبر «روز جهانی سالمندان» گرامی داشته می‌شود. این روز از طرف مجمع عمومی سازمان ملل متحد و با هدف ارج‌نهادن به مشارکت سالمندان در جامعه و بررسی مشکلات پیش‌روی آنها تعیین شده است. سالمندان از طریق انجام کارهای داوطلبانه، انتقال تجربیات و دانش و کمک به خانواده‌های خود در مسئولیت‌های مختلف، کمک‌های درخور‌توجهی به جامعه می‌کنند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۴ دسامبر سال ۱۹۹۰ میلادی قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن، روز اول اکتبر به‌عنوان روز جهانی سالمندان تعیین شد. همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۱ میلادی نیز اصول این سازمان برای سالمندان را تصویب کرد. این روز جهانی به منظور رسیدگی و درک فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی سالمندان در قرن بیست‌و‌یکم و ایجاد یک جامعه برای همه سنین، گرامی داشته می‌شود. شعار امسال روز جهانی سالمندان تحت عنوان «تاب‌آوری سالمندان در دنیای در حال تغییر» تعیین شده است. تقویت جایگاه سالمندان در همه ابعاد توسعه از‌جمله ارتقای مشارکت فعال آنان در حیات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یکی از روش‌های تضمین فراگیری آنان و کاهش نابرابری‌های اجتماعی است؛ اما درباره شرایط سالمندان در ایران واقعیتی تلخ وجود دارد که ۷۰ درصد سالمندان بیمه تکمیلی ندارند، ۵۵ درصد سالمندان «مستمری» دریافت نمی‌کنند و «فقر» در جامعه سالمندی دو برابر سایر رده‌های سنی است و تعداد زنان سالمند تنها، چهار برابر مردان سالمند تنهاست.

رئیس انجمن سالمندشناسی با بیان اینکه نگرانی ما در حوزه سالمندی بحث افزایش و رشد جمعیت سالمندی است که در دنیا منحصر‌به‌فرد است، گفت: «نگران هستیم که در سال ۱۴۱۰ به بعد بحث چالش سالمندی در کشور تبدیل به بحران شود».

احمد دلبری در همایش سالمندی گفت: «به تناسب افزایش امید زندگی، انتظار داریم کیفیت زندگی این افراد هم افزایش یابد که باید در این حوزه عزم ملی و بسیج عمومی اتفاق بیفتد که آنچه را شایسته سالمندان و سالمندی است، انجام دهیم. نگرانی ما در حوزه سالمندی بحث افزایش رشد جمعیت سالمندی است که در دنیا منحصر‌به‌فرد است. در سال ۱۴۱۰ به بعد بحث چالش سالمندی در کشور تبدیل به بحران می‌شود. ۱۸ سال طول کشید تا سند ملی سالمندی نوشته شد. این سند نیاز به تقسیم کار ملی و برنامه اقدام دارد. نیاز به قانون حمایت از سالمندان داریم که مجلس باید توجه خاصی به این موضوع داشته باشد. متأسفانه میزان فقر در جامعه سالمندی دو برابر رده‌های دیگر سنی است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها