|

جوابیه وزارت بهداشت به گزارش روزنامه «شرق»

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، نامه‌ای پیرو یکی از گزارش‌های منتشرشده در روزنامه «شرق» با عنوان انتقاد جدی نمایندگان مجلس به گرانی و کمبود دارو در تاریخ 25 مردادماه 1401 ارسال کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

داروی دفلازاکورت در فهرست رسمی داروهای ایران وجود ندارد، از این‌رو در حال حاضر تأمین این دارو به صورت وارداتی یا تولید داخل امکان‌پذیر نیست. تأمین این دارو منوط به نتیجه اثربخشی بررسی‌های بالینی این دارو است.

درخصوص درمان بیماران مبتلا به بیماری دیستروفی عضلانی دوشن، متأسفانه به علت ژنتیکی‌بودن بیماری، درمان دارویی خاصی برای این بیماران وجود ندارد.

داروهایی مانند پردنیزولون و دفلازاکورت تنها منجر به کاهش علائم بیماری در بیماران می‌شوند. در حال حاضر داروی پردنیزولون در بازار دارویی ایران به وفور در دسترس بیماران قرار دارد.

سازمان غذا و دارو در سال جاری و پس از بازشدن فهرست دارویی کشور پس از سه سال بسته‌بودن، بررسی‌های بالینی داروی دفلازاکورت را با همکاری متخصصان بالینی در دستور کار خود قرار داده تا در صورت تأیید اثربخشی دارو و پس از انجام مطالعات هزینه‌اثربخشی، وارد فهرست دارویی کشور کند، در این صورت دارو می‌تواند از طریق قانونی و با نظارت سازمان غذا و دارو در دسترس بیماران قرار گیرد.

در صورت وجود داروی دفلازاکورت در بازار آزاد، این دارو به صورت قاچاق وارد کشور شده که به‌هیچ‌عنوان مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها