|

بازگشت قهرمانان

بازگشتند؛ با قامتی به استواری البرز، حجمی فراتر از گنجایش کره خاک، اقیانوسی در چشم، مواج‌تر از خزر و خلیج فارس با دستانی لبریز از گل‌های عشق و امید، و آوازی به شکوه پیروزی... خجسته باد آن پیروزی. شاهدان جلوه دوست، که به راه صلح، جنگ را شکستند، مقاومت را خسته کردند و مرگ در برابرشان درمانده شده بود!

علی شعبانی*: بازگشتند؛ با قامتی به استواری البرز، حجمی فراتر از گنجایش کره خاک، اقیانوسی در چشم، مواج‌تر از خزر و خلیج فارس با دستانی لبریز از گل‌های عشق و امید، و آوازی به شکوه پیروزی... خجسته باد آن پیروزی. شاهدان جلوه دوست، که به راه صلح، جنگ را شکستند، مقاومت را خسته کردند و مرگ در برابرشان درمانده شده بود! سیمرغان ایرانی بازگشتند، سی‌ مرغی از انگاره‌ها، باورها، کیش‌ها، اقوام، زبان‌ها و گویش‌ها و مناطق گوناگون از سراسر ایران، سرزمین نجبا، عشق و جان همه ایرانیان، چنان‌که حکیم نامیرا، فردوسی بزرگ از زبان همگان می‌گوید: چو ایران نباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد. برخلاف سپاهیان حرفه‌ای و تخصصی و مکانیزه دشمن، بیشترین رزمندگان ایرانی، بسیجیان و داوطلبان غیرنظامی بودند، ارتش مردمی، ارتش ۲۰‌میلیونی، شجاعانه و شرافتمندانه و رودررو جنگیدند و «کسی در جهان پشت ایشان ندید!». در بند بودند نه اسیر، ایرانی آزاده و تسلیم‌ناپذیر است: که گفتت برو دست رستم ببند؟/ نبندد مرا دست چرخ بلند!

در تاریخ آمده است: پروکوپیوس مورخ رومی، قرن ششم میلادی، ۵۵۳، کتاب خود در موضوع تاریخ به نام «جنگ‌ها» را به ژوستی نین امپراتور روم هدیه کرد. ژوستی نین نوشته بود: «اگرچه مصلحت روم نیست؛ ولی مایل بودم که در این کتاب نوشته می‌شد که ژوستی نین تصور می‌کند که خون سربازان ایرانی با خون دیگران فرق دارد؛ زیرا ترس ندارند، بی‌باک، مغرور و ماهر هستند و در صورت به اسارت گرفته‌شدن هم برخلاف سربازان اسیر کشورهای دیگر، عجز و لابه نمی‌کنند و در برابر فاتح زانو نمی‌زنند و با زور نمی‌شود آنها را به بیگاری کشاند و غرور آنها را نمی‌توان شکست...». جهانیان، باور ژوستی نین را به تعداد آزادگان و رزمندگان ایران در دوران دفاع مقدس تجربه کردند. ۲۶ مردادماه، سالروز بازگشت سرافرازانه پاره‌های جگر میهن عزیزمان در سال ۱۳۶۹ هجری خورشیدی، پس از سال‌ها دوری از میهن، تحمل رنج زندان و شکنجه‌های دشمنان اسلام و ایران را به آزادگان عزیز، نماد مقاومت و شجاعت و عزت ایرانیان، تبریک می‌گویم. ارزش‌های دفاع مقدس، باید زنده و پویا بمانند. فضایل هویت و فرهنگ ایرانی-اسلامی: شجاعت، دینداری، وطن‌دوستی، فداکاری، عزت‌طلبی، کرامت، شرافت، آزادگی، بزرگی، غرور و تعصب مثبت، مهربانی، میهمان‌نوازی، دانایی و دانش و خرد و هنر و مهارت و رزمندگی و سربازی و... همواره باید محور و متن تعلیم و تربیت نسل‌های ایرانی باشد. غرق خویش از نمادها و نشانه‌ها غافل نشویم. نباید قهرمانان دفاع مقدس، احساس فراموش‌شدن کنند. فردا و هر زمان، نیازمند منشوری مبین راهبرد دفاع از کیان و هویت ملی‌ هستیم. جامعه بی‌تفاوت به بزرگان و قهرمانان و فداکارانش، میدان مرگ آرزوهاست. رخداد جاودانه بازگشت آزادگان را تا همیشه تاریخ باید گرامی بداریم.

* معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها