|

کپی ارزشی از سند اصلاح‌طلبان

مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری تهران در اسفند ماه 1400 با انتشار گزارش آسیب‌شناسی برنامه پنج ساله سوم شهر تهران به صراحت در بخش نتیجه‌گیری بر این مسئله تأکید می‌کند که «برنامه سوم توسعه برای تحقق شعار «تهران، کلان‌شهر الگوی جهان اسلام» نیازمند بازنگری در احکام و اصلاح شاخص‌های برنامه عملیاتی آن است»

کپی ارزشی  از سند اصلاح‌طلبان
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

 مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری تهران در اسفند ماه 1400 با انتشار گزارش آسیب‌شناسی برنامه پنج ساله سوم شهر تهران به صراحت در بخش نتیجه‌گیری بر این مسئله تأکید می‌کند که «برنامه سوم توسعه برای تحقق شعار «تهران، کلان‌شهر الگوی جهان اسلام» نیازمند بازنگری در احکام و اصلاح شاخص‌های برنامه عملیاتی آن است» و حالا در آستانه پایان مرداد 1401 اعضای شورای شهر تهران در‌حالی که 20 ماه تا پایان برنامه سوم توسعه شهر تهران که شورای پنجم آن را تصویب کرد باقی مانده است، طرح سند الزامات تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران را تهیه و ارائه کردند تا شهرداری تا پایان مهرماه یعنی تا کمتر از 70 روز آینده لایحه این برنامه را به شورا ارائه کند.

بهروز شیخ‌رودی معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به این موضوع به «شرق» گفت: ظاهرا بر اساس توافقاتی قرار است برنامه شهردار تهران در چارچوب لایحه‌ای سازمان‌یافته به شورا ارائه شود تا شورا با تصویب برنامه آقای شهردار زمینه‌های اجرایی و عملیاتی‌شدن آن را هم قانونی کند و هم اولویت‌بخشی، تجهیز منابع و جهت‌گیری‌های شهرداری در اجرای آن را تأیید کند وگرنه تهیه و تدوین برنامه چهارم توسعه شهر تهران که تهیه و تدوین برنامه‌های اول تا سوم آن هر یک حداقل یک سال زمان برده است از الان تا پایان مهرماه 1401 با این توصیفاتی که شورای شهر در روند تدوین آن مدنظر داشته است مثل مشارکت ذی‌نفعان کلیدی، نخبگان، نیروهای جهادی مسجدمحور، گروه‌های اندیشه‌ورز و... شدنی نیست و اگر هم بشود چیزی به نام برنامه توسعه نیست، بلکه برنامه‌های شهردار و شهرداری است که در فرم لایحه به شورا ارائه می‌شود و این اولین بار است که علنا یک شورا و شهردار برنامه مصوب و قانونی را برای حاکم‌کردن ایده و برنامه خود کنار می‌نهند!

شیخ‌رودی با بیان اینکه این سند سیاست‌های برنامه چهارم توسعه تهیه‌شده توسط شورای ششم یک کپی اختصاصی‌شده با اصطلاحات و واژه‌های ارزشمند و انقلابی از مصوبه شورای پنجم است، گفت: امیدوارم احکام برنامه چهارم توسعه مدیریت شهری کپی دست چندمی از برنامه سوم یا برنامه‌های قبلی نباشند و تهیه‌کنندگان برنامه واقعا به سیاست‌هایی مثل جمع‌نویسی و استفاده از گروه‌های اندیشه‌ورز و... پایبند باشند، در گزارشی که مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران درباره آسیب‌شناسی برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران تهیه کرده است شاهد آن هستیم که احکام و مواد برنامه با سیاست‌ها و کلان‌پروژه‌های برنامه آقای زاکانی تطبیق داده شده و نهایتا نویسندگان چنین نتیجه گرفته‌اند که «با توجه به اهمیت به‌کارگیری آموزه‌های اسلامی در برنامه‌های توسعه شهر تهران، به نظر می‌رسد برنامه سوم توسعه برای تحقق شعار «تهران، کلان شهر الگوی جهان اسلام» نیازمند بازنگری در احکام و اصلاح شاخص‌های برنامه عملیاتی آن است». این مدل آسیب‌شناسی یک برنامه و حتی تطبیق برنامه توسعه با برنامه‌های یک فرد که بعدا مسئول شده است در هیچ دوره‌ای از دولت یا شهرداری سابقه ندارد و واقعا تعجب‌برانگیز است.

‌30درصد  برنامه‌ها  عملیاتی می‌شود

درصحن شورای شهر تهران هم برخی از اعضا به عملیاتی‌شدن برنامه‌های چند ساله انتقاد کردند. مهدی چمران معتقد بود نباید هنگام تدوین برنامه آرزوهایمان را در آن بگنجانیم و به دنبال ایدئال‌هایمان در برنامه‌ها نباشیم.

ناصر امانی هم گفت که در مدیریت شهری تاکنون سه برنامه داشتیم. یک‌سری کارها مثل برنامه‌نویسی یک رویه و عادت شده؛ مثلا اگر یک مجموعه، سازمان یا وزارتخانه برنامه نداشته باشد گویی به‌روز نیست و نمی‌تواند این ادعا را بکند که چشم‌انداز و برنامه دارد و مطابق برنامه عمل می‌کند. اینکه این رویه‌ها چه حاصلی برای کشور یا مدیریت شهری داشته و کدام بخش آن عملی شده و بر زمین نشسته، تنها چیزی است که معمولا کمتر درباره آن صحبت می‌شود. به نظرم وحی منزل نیست و می‌توانیم درمورد اصل اینکه لازم است در مدیریت شهری برنامه چند ساله داشته باشیم یا نداشته باشیم صحبت و نقد کنیم و ایرادی ندارد و محل آن در این جلسه است.

امانی اضافه کرد: برنامه اول هیچ‌گاه عملیاتی نشد و وقتی به اسناد مدیریت شهری مراجعه می‌کنیم چیزی به عنوان برنامه اول نداریم. برنامه دوم با حضور شما و بنده به عنوان یک سرباز معاونت برنامه‌ریزی در شهرداری برای بازه زمانی از سال 92 تا 97 تدوین شد. یک مجموعه دانشگاهی معتبر به اضافه مرکز مطالعات شهرداری تهران متولی نوشتن این برنامه شدند. برنامه‌ای که هیچ رطب و یابسی در شهر و شهرداری نبود که در این برنامه از آن نام برده نشده باشد؛ از مدیریت آب‌های سطحی و قنات‌های زیر زمین شهر تا هوای شهر تهران. همه‌چیز در برنامه کمی و هم کیفی دیده شده بود اما حداکثر 30 درصد از این برنامه اجرا شد.‌به گفته امانی منابع و اختیار محدود شورا روز به روز کمتر می‌شود، نبودن مدیریت یکپارچه شهری و نحوه روابط بین مدیریت شهری با دولت و نهادهای حاکمیتی ضعف‌های ساختاری و خلأهای قانونی نحوه تنظیم برنامه در مدیریت شهری است و تا این موارد برطرف نشود حتی اگر بخواهیم یک برنامه دو ساله بنویسیم سرنوشت آن همین گزارش می‌شود و مطمئن باشید حتی در شورای بعدی اگر تهیه گزارش بر عهده معاون شورا یا بر عهده کمیسیون برنامه و بودجه باشد فرقی نمی‌کند و نتیجه همان است. در نهایت اعضای شورای شهر تهران به این سند رأی دادند.

2   رأیی  که  اتحاد  را  شکست

روز گذشته انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران برای سال دوم برگزار شد، در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر هم‌پیمان شده بودند که همان ترکیب سال نخست را با 21 رأی تمدید کنند هرچند انتقادهایی به دو منشی اول و دوم مطرح بود و برخی نیز دوست داشتند خود را برای جایگاه منشی‌ها کاندیدا کنند اما درنهایت تصمیم بر این می‌شود که برای نمایش اتحاد، رأیی یکدست داده شود. اتفاقی که برای رئیس، نایب‌رئیس و منشی اول می‌افتد و مهدی چمران و پرویز سروری و جعفر شربیانی با 21 رأی برگزیده می‌شوند اما سوده نجفی با 19 رأی به عنوان منشی دوم انتخاب شده و دو عضو حاضر نمی‌شوند که بر عهد خود وفادار بمانند.

شیطان‌صفتان از  موضوع  اربعین  سوءاستفاده  می‌کنند

همچنین در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران اعضا با هزینه‌کرد 30 میلیاردی شهرداری برای پیاده‌روی اربعین موافقت کردند.

مهدی عباسی در این جلسه با بیان اینکه شیطان‌صفتان از موضوع اربعین برای کینه‌توزی خود استفاده می‌کنند، گفت: یک موکب کوچک ممکن است در عراق ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد. ما باید بدانیم ۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه تا لیست پیوست برای این لایحه در نظر گرفته نشود، شبهاتی وجود خواهد داشت، گفت: کسی که در پیاده‌روی اربعین به عنوان خدمتگزار شرکت می‌کند از امکاناتی که در تهران وجود داشته چشم‌پوشی کرده و در این فضا خدمات‌رسانی می‌کند.

مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز گفت: شهرداری می‌تواند محور پویش «نذر سلامت» و دیگر پویش‌ها همچون «من جاروکش نهضت امام حسینم» باشد و این اقدام را انجام دهد. شرکت‌های هواپیمایی در راستای مسئولیت اجتماعی خود کمک کنند و پاکبانان را به کربلا منتقل کنند.

اپیدمی  قطع درخت  در  تهران

در این جلسه ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم طی تذکری گفت: متأسفانه شاهد رویه و اپیدمی قطع درختان در تهران هستیم. بار دیگر یکی از مراکز علمی و دانشگاهی کشور اقدام به قطع درختانی کرده است. عکس منتشرشده مایه تأسف بود زیرا درختانی با آن قطر که در گزارش ادعا شده بود خشک شده‌اند، اثری از خشک‌شدن در آنها ندیدیم. افراد حقیقی، سازندگان و کسانی که می‌خواهند یک برج بسازند و تعمدا درختی را خشک یا قطع می‌کنند علتش روشن است اما وقتی یک نهاد عمومی و علمی و دانشگاهی که نام مقدس یکی از معصومین را با خود دارد چنین کاری می‌کند غیر قابل قبول است. در گذشته هم این مرکز 11 درخت را قطع کرده و جریمه شده بود و یک ریال جریمه را پرداخت نکرده و دوباره بهانه آورده که درختان خشک بودند. در قانون به هیچ عنوان هیچ‌کس اجازه ندارد به هیچ دلیلی درختی را قطع کند. قطع و جا‌به‌جایی درختان فقط باید توسط شهرداری انجام شود، آن هم نه توسط شهرداری منطقه، بلکه توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران و با مجوز کمیسیون ماده هفت آن هم در فصل مناسب؛ اما این موضوع رعایت نمی‌شود. مابقی مردم نیز جری می‌شوند وقتی می‌بینند در مرکز زلزله‌نگاری درخت قطع شد و درگیری هم پیش آمد اما مشخص نشد پرونده آن به کجا رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها