|

سرگیجه دلار

رفتار عجیب بازار ارز دیروز شایعات زیادی درباره نتیجه مذاکرات هسته‌ای بر سر زبان‌ها انداخت. پس از آنکه خبر رسید هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، وین را به قصد تهران ترک کرده و مذاکرات نتیجه‌ای به دنبال نداشته است، قیمت دلار فردایی بلافاصله به بازه 32 هزار تومان صعود کرد؛ اما دیروز ناگهان بازار ارز با کاهش نرخ مواجه شد و قیمت دلار تا 30‌هزار‌و 900 تومان رسید.

سرگیجه دلار

شرق: رفتار عجیب بازار ارز دیروز شایعات زیادی درباره نتیجه مذاکرات هسته‌ای بر سر زبان‌ها انداخت. پس از آنکه خبر رسید هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، وین را به قصد تهران ترک کرده و مذاکرات نتیجه‌ای به دنبال نداشته است، قیمت دلار فردایی بلافاصله به بازه 32 هزار تومان صعود کرد؛ اما دیروز ناگهان بازار ارز با کاهش نرخ مواجه شد و قیمت دلار تا 30‌هزار‌و 900 تومان رسید. این مسئله باعث شد عده‌ای از کاربران ایرانی در فضای مجازی شایعه کنند که بازار ارز از رانت اطلاعاتی برخوردار بوده و احتمالا به‌زودی توافق هسته‌ای امضا می‌شود.

این موضوع در حالی رخ داد که رسانه‌های نزدیک به دولت نوشته بودند که برخلاف ادعای منابع غربی، ایران هیچ‌کدام از شروط پیشنهادی اتحادیه اروپا را نپذیرفته و آن را برخلاف منافع ملی می‌داند. برخی از این منابع حتی پا را فراتر نهاده و نوشته بودند که رفتارهای آمریکا در مذاکرات احیای برجام نوعی فریب‌کاری است تا ایران را به‌عنوان عامل شکست مذاکرات هسته‌ای معرفی کند. این تناقضات باعث شد دوباره سیل شایعات درباره نتیجه گفت‌وگوهای احیای برجام بر سر زبان‌ها بیفتد و معامله‌گران بازار ارز سردرگم شوند.

سیدکمال سیدعلی، کارشناس بازارهای مالی، درباره علت رفتار عجیب بازار ارز به «شرق» توضیح می‌دهد که از نظر او احتمال به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای زیاد است؛ زیرا دولت با کسری شدید بودجه مواجه بوده و از سمتی نگران صعود بیشتر نرخ تورم است. این کارشناس ادامه می‌دهد: احیای برجام حتی به صورت موقت، با احتساب درآمد حاصل از فروش نفت به نرخ واقعی و آزاد‌شدن منابع بلوکه ایران، رقمی حدود 150 تا 160 میلیارد دلار در اختیار دولت می‌گذارد که با این منابع دولت به‌راحتی می‌تواند بازار ارز و نرخ تورم را کنترل کند؛ بنابراین دولت برای احیای برجام به حد کافی انگیزه اقتصادی دارد.

با این حال این کارشناس تأکید می‌کند که در صورت احیای برجام سقوط آزاد قیمت ارز در بازار رخ نمی‌دهد و بهای دلار به کانال قیمت 26 تا 27 هزار تومان می‌رسد.

در مقابل برخی دیگر از فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که با توجه به همکاری‌های ایران و روسیه و ایران و چین، احتمال توافق هسته‌ای ایران با آمریکا ضعیف است.

در‌این‌میان کامران سلطانی‌زاده، دبیر کل کانون صرافان ایران هم درباره علت کاهش ناگهانی قیمت دلار به ایلنا گفته افزایش عرضه دلارهای خانگی از سمت مردم باعث کاهش ناگهانی قیمت دلار شده است.

او در ادامه توضیح داده است: از هفته گذشته که بحث رایزنی‌ها برای ایجاد توافق در مذاکرات مطرح شد، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم، زیرا پس از توافق، دسترسی ایران به منابع ارزی افزایش می‌یابد و تبادلات ارزی روان‌تر  خواهد شد. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها