|

گزارش دفتر سیاسی حزب اتحاد درباره فروریختن متروپل

‌حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان، در خرداد ۱۴۰۱، بسیار تلخ، سنگین و در اندازه یک فاجعه بود. این حادثه نه تنها مردم آبادان و خانواده‌های جان‌باختگان را عزادار و عمیقا ناراحت کرد، بلکه موج همدردی ملت ایران را برانگیخت.

گزارش دفتر سیاسی حزب اتحاد درباره فروریختن متروپل

‌حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان، در خرداد ۱۴۰۱، بسیار تلخ، سنگین و در اندازه یک فاجعه بود. این حادثه نه تنها مردم آبادان و خانواده‌های جان‌باختگان را عزادار و عمیقا ناراحت کرد، بلکه موج همدردی ملت ایران را برانگیخت. موج همدردی اعلام‌شده در میان گروه‌های مختلف جامعه، نشان داد که چقدر خطه خوزستان مورد توجه ملت ایران است.‌ به گزارش روابط عمومی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، دفتر سیاسی و کمیسیون توسعه و مطالعات مناطق حزب اتحاد ملت ایران ضمن ابراز همدردی، موضوع را در ابعاد مختلف در سه جلسه با حضور کارشناسان ملی و محلی، به طور مستوفا، در چهار فصل رسیدگی کرد:

فصل ۱- بررسی علل اعتراض‌های مردم آبادان و موج گسترده همدردی ملت ایران

فصل ۲- نگاهی اجمالی به توسعه خوزستان و سیر نزولی آن به عنوان اساس مشکلات استان و نارضایتی مردم

فصل ۳- ناکارآمدی نظام اجرائی زمین و کنترل ساختمان و فساد سامان‌دهی‌شده آن به عنوان یکی از عوامل مؤثر در بروز حادثه و از مصادیق منجر به توسعه‌‌نایافتگی استان‌ها و کشور

فصل ۴- درس‌آموزی‌ها از بررسی حادثه متروپل و چند پیشنهاد اصلاحی

هرچند حل مسائل مناطق کشور، به تنهایی و بدون تغییر در شرایط عمومی کشور و تغییر در سیاست کلان مدیریت کشور به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، اما تهیه‌کنندگان این گزارش، در سایه فرصت اجماع ملی و استانی به‌وجود‌آمده پس از واقعه، برای جلوگیری از حوادث مشابه و به منظور گام‌نهادن در مسیر کاهش موانع اساسی توسعه خوزستان، به اجمال پیشنهادهایی را به مردم و مسئولان ذی‌ربط، به قرار زیر ارائه کرده است.

۱- برای جلوگیری از تکرار این نوع حوادث محتمل جا دارد دولت تیمی از کارشناسان ارشد کشور در حوزه‌های مرتبط تعیین و وظیفه بررسی همه‌جانبه و ریشه‌ای حادثه متروپل و استخراج راهبردها و راهکارهای جلوگیری از تکرار این نوع اتفاقات را به آنها بسپارد و در انتها نتیجه را به اطلاع عموم رسانده و خود پیشنهادهای اصلاحی را اجرائی کند.

۲- در شرایط موجود، در نظام ساخت‌وساز کشور و مقررات حاکم بر آن، مشکلات و تداخل وظایف زیادی وجود دارد. (به ویژه در نظام فنی اجرائی تداخل وظایف بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی) همچنین، مدیریت شهری، با مشکلات و پیچیدگی‌‌های زیادی در کسب درآمد قانونی و در نظام فنی و مقررات و نیز قوانین حاکم بر آن مواجه است که این سازوکارها به طور ساختاری موجد تعارض منافع است که خود موجد فساد و ناکارآمدی است. لذا هرچه زودتر باید تداخل وظایف ارکان مسئول در نظام مهندسی و کنترل ساختمان اعم از سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، مالکین و نظام مهندسی ساختمان که در حال حاضر در نحوه تقسیم کارشان تداخل و تعارض منافع ساختاری وجود دارد رفع شود و قوانین موجود اصلاح گردند.

۳- اتخاذ رویکرد جدید به امر توسعه خوزستان به مثابه یک منطقه اقتصادی فعال و یک استان مرزی حساس، امری ضروری است. در این میان توجه به درون‌زابودن توسعه و مشارکت مردم، همراه با برابری همه اقوام ساکن و توازن در منافع ملی و منطقه‌ای، اولویت دارد.

‌۳-۱- فراهم‌کردن امکان ایجاد تعامل روزافزون خوزستان با کشورهای همسایه

۳-۲- تغییر سیاست امنیتی حاکم بر نوار مرزی به دیدگاه‌های تعاملی تجاری با کشورهای همجوار و توجه به اقتصاد دریامحور برای رونق خوزستان و شهرهای مرزی، به خصوص دو شهر خرمشهر و آبادان، به عنوان نمادهای مقاومت و پیروزی ایران در جنگ هشت‌ساله (یادآور می‌شود توسعه آبادان و خرمشهر باید در پیوند با هم دیده شود).

۳-۳ بازآرایی سیاست‌های کشاورزی جلگه خوزستان و گرایش به تولید محصولات کشاورزی با ارزش‌افزوده برتر و استفاده بهینه از منابع آبی

۳-۴ الزام صنایع بزرگ ملی مستقر در استان، به انجام مسئولیت اجتماعی خود با انجام سرمایه‌گذاری‌های آموزشی در جهت ارتقای توانمندی افراد بومی برای مشارکت در این طرح‌ها و افزایش سهم اشتغال مدیریتی، کارشناسی و حرفه‌ای منابع انسانی محلی در این طرح‌ها

۴- رسیدگی به قصورها و تقصیرات افراد و نهاد‌های دخیل یا ذی‌نفع که فعل یا ترک فعل آنها منجر به این حادثه سنگین شده است، اعم از مالک یا مالکان، در رأس همه شهرداری به عنوان حافظ منافع مردم، سازمان نظام مهندسی استان و شهرستان، منطقه آزاد اروند و همه ذی‌نفوذان و ذی‌مدخلان اثرگذار در تعلل و بروز حادثه

۵-قوه قضائیه نسبت به تشکیل پرونده و برگزاری دادگاه علنی با حضور خانواده جان‌باختگان و خبرنگاران، برای رسیدگی به اتهامات نهادها و اشخاص دست‌اندرکار و مؤثر در عواملی که منجر به فروریزی ساختمان شده، اقدام کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها