|

توصیه قاضی‌القضات به همه بخش‌ها و مسئولان ذی‌ربط در مواجهه با مقوله عفاف و حجاب

هیجانی برخورد نکنیم

در مقوله عفاف و حجاب نمی‌خواهیم کار هیجانی و زودگذر انجام دهیم بلکه اقدامات ما باید متقن، مدبرانه، قانونی و توأم با آرامش باشد

بعد از اینکه کاظم صدیقی، رئیس ســتاد امر به معروف و نهــی از منکر کشــور، چند هفته پیش اعلام کرد در بحث عفاف و حجــاب، «اول دولت را مکلف کردیم تا وضعیت پوشش کارکنانش را سر‌و‌سامان بدهد و بعد از ادارات سراغ بازار و اصناف می‌رویم»، همه عوامل دست به دست هم دادند تا به جای اینکه موضوع حجاب در جامعه با انجام امور فرهنگی اصلاح شود، به امری جنجالی با دستوراتی حاشیه‌ساز بدل شود؛ به نحوی که معاون دادستان مشهد دستور داد به زنان بدحجاب خدمات بانکی ارائه نشود و مانع از استفاده آنها از مترو شوند و اســتاندار فارس هم دستور بدهد کارمندانی کــه حجاب را رعایت نمی‌کنند، «مرخصی بدون حقوق» بگیرند!

هیجانی برخورد نکنیم

شرق: بعد از اینکه کاظم صدیقی، رئیس ســتاد امر به معروف و نهــی از منکر کشــور، چند هفته پیش اعلام کرد در بحث عفاف و حجــاب، «اول دولت را مکلف کردیم تا وضعیت پوشش کارکنانش را سر‌و‌سامان بدهد و بعد از ادارات سراغ بازار و اصناف می‌رویم»، همه عوامل دست به دست هم دادند تا به جای اینکه موضوع حجاب در جامعه با انجام امور فرهنگی اصلاح شود، به امری جنجالی با دستوراتی حاشیه‌ساز بدل شود؛ به نحوی که معاون دادستان مشهد دستور داد به زنان بدحجاب خدمات بانکی ارائه نشود و مانع از استفاده آنها از مترو شوند و اســتاندار فارس هم دستور بدهد کارمندانی کــه حجاب را رعایت نمی‌کنند، «مرخصی بدون حقوق» بگیرند! حتی فرماندار بوشهر دستور به جداسازی اتاق همکاران زن از مرد در ادارات داد. دستوراتی جنجالی که واکنش‌هایی را در جامعه به همراه داشت. اما غلامرضا محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، با سخنان روز گذشته خود کوشید پاسخ تندروی‌ها را درباره «حجاب» بدهد و مثل برخی موضوعات که پیش از این نشان داد نگاه مصلحانه‌ای به آنها دارد، در‌این‌باره نیز دستورهای پیشروانه‌ای صادر کرد؛ دستوراتی متفاوت از نگاه پیشین دستگاه قضا به موضوعات که نشانگر تعدیل و تفاوت در نوع نگاه این دستگاه به موضوعات است.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای روز گذشته طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، با اشاره به در دستور کار قرارگرفتن عملیاتی‌سازی فرامین اخیر رهبری در بخش‌های مختلف قوه قضائیه گفت: «پس از دیدار با مقام معظم رهبری و استماع فرمایشات و دستورات ایشان، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم جهت جامه عمل پوشاندن به فرامین معظم‌له در بخش‌های مختلف قوه قضائیه بلافاصله در دستور کار قرار گرفت؛ لذا در جریان جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه، هماهنگی و جمع‌بندی اقدامات صورت‌گرفته در راستای پیاده‌سازی منسجم فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری انجام خواهد گرفت».

نمی‌خواهیم کار  هیجانی و  زودگذر  انجام  دهیم

رئیس دستگاه قضا با اشاره به روز ۲۱ تیر که در تقویم کشورمان به‌عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است، با تأکید بر اینکه هر انسان پاک‌سرشتی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان از حیا و عفت استقبال می‌کند و از بی‌حیایی و بی‌عفتی گریزان است، اظهار کرد: «در مقوله حجاب و عفاف، همه بخش‌ها و مسئولان ذی‌ربط، اعم از دادستان، قاضی و ضابطین باید در چارچوب قانون گام بردارند. باید توجه داشت که در این زمینه نمی‌خواهیم کار هیجانی و زودگذر انجام دهیم، بلکه اقدامات ما باید متقن، مدبرانه، قانونی و توأم با آرامش باشد».

محسنی‌اژه‌ای همچنین تأکید کرد:‌ «نه صرفا در مقوله حجاب و عفاف، بلکه در هر زمینه و موردی، هر بخش و نهادی اعم از نهاد دولتی، نهاد مقننه، قوه قضائیه یا سایر افراد و بخش‌ها، چنانچه اشتباه کرد نباید بر این اشتباه اصرار ورزد و از اصلاح اشتباه اِبا داشته باشد. نباید بر کار اشتباه پافشاری یا احیانا آن را توجیه کرد؛ اگر کار اشتباهی در جایی صورت گرفت، باید در راستای اصلاح گام برداریم و احیانا موضوع را اعلام کنیم». رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه مردم متدین ایران اسلامی از دیرباز خود را به رعایت عفاف و حجاب مقید و ملتزم می‌دانستند، به سیر تاریخی این موضوع و اقدامات و توطئه‌های دشمنان در این راستا اشاره کرد و گفت: «در مقطعی از تاریخ ما، رضاخان قلدر با هدایت بیگانگان تلاش داشت نه‌تنها عفاف و حجاب را از جامعه اسلامی ما بزداید بلکه بی‌عفتی و بی‌حیایی را در جامعه ترویج کند؛ حال آنکه این اعتقاد و التزام در میان مردم ما در همه مقاطع تاریخی وجود داشته است که عفاف و حجاب و حیا فی‌نفسه ارزشمند است و به‌‌مثابه عامل بازدارنده، نسبت به پلیدی‌ها و جسارت‌ها برای انسان و جامعه است».

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: «امروز نیز برخی از دشمنان قسم‌خورده نظام جمهوری اسلامی و مردم متدین ما، به دنبال ترویج ابتذال، بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه هستند؛ پیگیری این موضوع نیاز به کار اطلاعاتی دارد، لذا دستگاه‌های مسئول و ذی‌ربط باید مواظبت  و عنایت بیشتری به این مقوله داشته باشند و نسبت به کشف عوامل و دست‌های پشت‌ پرده و جریانات سازمان‌یافته ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه اهتمام داشته باشند».

کشف عوامل پشت‌ پرده ترویج  بی‌عفتی نیاز  به  کار اطلاعاتی دارد

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه «چه کسی به‌عنوان یک فرد، حجاب دارد یا ندارد، حجابش کم‌رنگ است یا پررنگ، یک بحث است و توجه به آن در جای خود ضروری است»، بیان کرد: «شناسایی و کشف عوامل و دست‌های پشت‌ پرده ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه، مقوله مهمی است که نیاز به کار اطلاعاتی دارد».

رئیس دستگاه عدلیه تصریح کرد: «انسان به وضوح مشاهده می‌کند و قرائن و شواهد نیز حاکی از آن است که دست‌هایی گره‌خورده با دست‌های اجنبی و با اهدافی خاص، برخی موضوعات را در راستای بی‌عفتی در جامعه ما دنبال می‌کنند».

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: ‌«دادستان‌ها، ضابطین و سیستم اطلاعاتی با همراهی قاطبه مردم متدین و عفیف ما، در برابر افراد متجاهر به گناه و جرم در انظار عمومی، اقدامات قانونی لازم را ترتیب دهند و همچنین نسبت به امر مهم کشف جریانات سازمان‌یافته‌ که از جانب سرویس‌های بیگانه در جهت ترویج بی‌عفتی در جامعه ما هدایت می‌شوند، کوشا باشند و مجدانه عمل کنند».  


انتقاد  امام  جمعه هشتگرد  از  سختگیری‌ها  درباره «حجاب»

نمی‌شود بخشی از جامعه را  به‌خاطر  پوشش‌ از حقوق شهروندی  محروم  کرد

برخلاف برخی ائمه جمعه از جمله احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران که زنان بدحجاب را زنان و بچه‌های دزدان و اختلاسگران دانسته و خواستار برخورد با آنها شده است، حجت‌الاسلام مختاری، امام جمعه هشتگرد، در واکنش به برخوردهای غیرقانونی و سختگیرانه با زنان در حوزه حجاب، از این سختگیری‌ها انتقاد کرد.

حجت‌الاسلام مختاری، امام جمعه هشتگرد، در واکنش به برخوردهای غیرقانونی و سختگیرانه با زنان در حوزه حجاب گفت: «آنها از ما هستند، می‌خواهند از ما باشند، این را بارها در راهپیمایی‌ها، محرم، اربعین و انتخابات‌ها نشان دادند که از ما هستند و نمی‌خواهند از ما جدا بشوند، گاهی بعضی از این برخوردها آنها را از ما جدا می‌کند».

امام جمعه هشتگرد تأکید کرد: «نمی‌شود بخشی از جامعه اسلامی را به خاطر پوشش‌اش از حقوق شهروندی محروم کرد. امیرالمؤمنین برای حق شهروندی زن یهودی غصه می‌خورد. اینها که از ما هستند، اینها که شب احیاء می‌آیند و الهی العفو می‌گویند. محرم در خیمه امام حسین هستند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها