|

پایان محدودیت‌های کرونایی، بازگشت به کار و همان معضل همیشگی

افزایش گزارش‌‌های آزار و اذیت در کره جنوبی

با کاهش محدودیت‌های کرونایی، کارمندان کره جنوبی از دورکاری فاصله گرفته‌اند و دوباره به محیط‌های کاری خود بازگشته‌اند؛ اما این بازگشت مصادف شده است با بروز معضلی همیشگی خاص محیط‌های کاری این کشور. معضلی که ریشه در فرهنگ سنتی کره جنوبی دارد و باعث ناراحتی و نگرانی کارمندان خاصه کارمندان زن می‌شود؛ آزار و اذیت جسمی و روحی در محیط‌های کاری که در فرهنگ کره‌ای با اصطلاح «‌گپجیل » شناخته می‌شود.

سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سحر طلوعی: با کاهش محدودیت‌های کرونایی، کارمندان کره جنوبی از دورکاری فاصله گرفته‌اند و دوباره به محیط‌های کاری خود بازگشته‌اند؛ اما این بازگشت مصادف شده است با بروز معضلی همیشگی خاص محیط‌های کاری این کشور. معضلی که ریشه در فرهنگ سنتی کره جنوبی دارد و باعث ناراحتی و نگرانی کارمندان خاصه کارمندان زن می‌شود؛ آزار و اذیت جسمی و روحی در محیط‌های کاری که در فرهنگ کره‌ای با اصطلاح «‌گپجیل » شناخته می‌شود.

بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از هزار نفر در سراسر کره جنوبی، حدود ۳۰ درصد از کارمندان ادارات این کشور آزار و اذیت در محیط کار را در یک سال گذشته تجربه کرده‌اند. این عدد در ماه مارس همان سال ۲۳/۵ درصد بوده است. نظرسنجی در ماه ژوئن انجام شده است. سال گذشته با کاهش محدودیت‌های کرونایی کارمندان و کارگران کره‌ای در سراسر این کشور دوباره به محیط‌های کاری خود بازگشتند.

گزارش به‌دست‌آمده از این نظرسنجی‌ها به خوبی نشان می‌دهد با بازگشت کارمندان، سر مرکز گپجیل ۹۱۱ کره جنوبی دوباره شلوغ شده است. این مرکز به قربانیان آزار و اذیت‌های محیط کار کمک می‌کند.

کارمندان زن شرکت‌کننده در نظرسنجی مدعی هستند از سوی کارفرماهایشان پیامک‌های حاوی محتوای آزاردهنده جنسی، الفاظ رکیک و توهین‌آمیز یا پیشنهاد نوشیدن در ساعات غیرکاری دریافت کرده‌اند.

برخی دیگر از این کارمندان می‌گویند وقتی درباره اذیت و آزارهای کلامی و غیرکلامی حرف زده‌اند، از سوی بالادستی‌ها طرد شده و موقعیت بهتر خود را از دست داده‌اند یا در نهایت مجبور به ترک محیط کاری شده‌اند و بعضی به‌گونه‌ای دیگر تنبیه شده‌اند. بخش بزرگی از زنان شرکت‌کننده در این نظرسنجی هم ترجیح داده‌اند سکوت کنند و درباره اتفاقی که افتاده حرفی نزنند. تعدادی از آزاردیده‌ها از ترس اینکه به آینده شغلی‌شان آسیبی برسد، بی‌سروصدا از کارشان استعفا داده‌اند.

در گزارش منتشرشده از مرکز کمک به قربانیان گپجیل می‌خوانیم به‌طورکلی زنان، کارمندان پاره‌وقت و کارگران با قراردادهای پیمانکاری بیش از دیگران هدف آزار و اذیت‌های محیط‌های کاری هستند.

قربانیان رفتارهای آزاردهنده می‌گویند اغلب با بی‌خوابی، مشکلات روانی نظیر افسردگی و بی‌انگیزگی دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از آنها برای رهایی از این آسیب‌ها به مشاوران و متخصصان سلامت روان مراجعه کرده‌اند.

معضل گپجیل یا فرمانروایی صاحبان قدرت بر کارمندان و فرودستان معضل فرهنگی دیرینه کره‌ای‌هاست. این رفتار بیش از هر جایی در گروه شرکت‌های تجاری خاص و سیاست‌مداران کره جنوبی دیده می‌شود. آنها رفتار با کارمندان از موضع قدرت را حق خود می‌دانند. برای نمونه می‌شود به مورد خانم لی میونگ هی، از صاحبان شرکت هواپیمایی کره در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد. او به سمت باغبانش قیچی پرتاب کرده بود، برخی دیگر را با کلمات توهین‌آمیز آزار داده بود و به یکی از کارکنانش هم گفته بود باید مقابلش زانو بزند و عذرخواهی کند؛ او فراموش کرده بود برای خانم لی مونگ هی زنجبیل بخرد!

با همه این اتفاقات خانم لی در سال ۲۰۲۰ به مجازات تعلیقی حبس محکوم شد. این حکم به او اجازه می‌داد در صورتی که به مدت سه سال هیچ جرمی مرتکب نشود، مجازات زندان را تجربه نکند. این حکم موجب اعتراض فعالان حقوق کارگری شد. اعتراض آنها چیزی را تغییر نداد.

رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی، آقای مون جائه این وعده را داده بود در دوره ریاستش با گپجیل مقابله کند. او بارها این فرهنگ را نقد کرده و گفته بود گپجیل یعنی ریاست شیطان در محیط کار، اما خب موفق نشد کاری برای ریشه‌کن‌کردن این فرهنگ بکند.

با این همه اتفاق مثبتی که در کره جنوبی و با هدف مقابله با فرهنگ گپجیل رخ داده، تصویب قانون حمایتگر در سال ۲۰۱۹ است. به موجب این قانون اخراج کارمندانی که از قلدری و رفتارهای آزاردهنده شکایت کرده‌اند، ممنوع است. اگر این اتفاق بیفتد، کارفرما به سه سال حبس یا پرداخت ۳۰ میلیون وون معادل ۲۴ هزار دلار آمریکا جریمه محکوم می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها