|

الزام ارائه کارت واکسن برای استفاده از خدمات حمل‌ونقل بین‌شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قوانین بر این است که مسافر، کارت واکسن و پی سی آر برای ورود به کشور داشته باشد و این قانون در اکثر کشورها نیز جاری است.

الزام ارائه کارت واکسن برای استفاده از خدمات حمل‌ونقل بین‌شهری

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از الزام ارائه کارت واکسن یا تست پی سی آر 72 ساعته برای استفاده از خدمات حمل و نقل بین شهری خبر از اول آذر خبر داد.

شهرام آدم نژاد در برنامه صبحگاهی در انتهای الوند گفت: در شروع اوایل کرونا محدودیت هایی برای تردد شروع شد و با دوستان وزارت بهداشت پروتکل هایی نوشته شد. اوایل بیشتر به سمت ضدعفونی و گندزدایی می رفتیم که هم اکنون نیز ادامه دارد و هر روز بیش از 2500 محل ضدعفونی می شود و 410 ناوگان نیز در ریل و جاده و دریا و هوا گندزدایی می کنیم.

وی توضیح داد: در ادامه به این سمت رفتیم که اگر کسی به کرونا مبتلا شده تا 14 روز نتواند بلیت حمل ونقل برون شهری بگیرد. از آبان 99 نیز فاصله گذاری را بنا گذاشتیم و در ادامه با توجه به واکسیناسیون در کشور، از اول آذر مقرر شد هر کسی که می خواهد از قطار، اتوبوس و... استفاده کند باید دو دوز واکسن زده باشد و کارت واکسن همراهش باشد در غیر اینصورت متقاضیان تردد بین شهری باید تست پی سی آر منفی 72 ساعت داشته باشند تا از خدمات حمل و نقل عمومی و بین المللی استفاده کنند.

آدم نژاد تاکید کرد: در زمان کرونا، سفرهای غیراتباع به کشورهای مختلف ممنوع بود و در چند ماه اخیر با افزایش واکسیناسیون در دنیا، کمی اجازه ورود گردشگران داده شده است. در مرزهای هوایی کنترل واکسن و تست پی سی آر چک و انجام می شود و اگر کسی تست مثبت داشته باشد به محل هایی که در فرودگاه امام خمینی (ره) درنظر گرفته شده برای قرنطینه منتقل می شوند.

وی ادامه داد: در حوزه حمل ونقل زمینی با همکاری راه و بهداشت قرار شد قرنطینه را با مشخص و در اختیار پایانه های مرزی قرار دهیم و کسانی تست مثبت دارند تا 14 روز در محل های مشخص قرنطینه خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: قوانین بر این است که مسافر، کارت واکسن و پی سی آر برای ورود به کشور داشته باشد و این قانون در اکثر کشورها نیز جاری است. در همه کشورها واکسیناسیون اجباری است و در برخی ممکن است تست پی سی آر نیازی نباشد.

آدم نژاد اظهار کرد: همه دستگاه ها در ستاد ملی مبارزه با کرونا دخیل هستند؛ وسایل نقلیه در داخل کشور مجوز تردد صادر نمی شود و برای رانندگان بخش حمل و نقل بین المللی واکسیناسیون و تست پی سی آر 96 ساعته جز ورود و خروج به کشور است.

وی گفت: در حوزه برون شهری گلوگاهی به نام بلیت داریم. سامانه امید را داریم که قبل از اخذ بلیت باید کارت واکسیناسیون در آنجا بارگذاری شود. با توجه به وضعیت واکسیناسیون بعید می دانم اتفاق خاصی بیفتد. زمان پایداری زمانی است که به وضعیت مناسبی در آمار درگیری به کرونا برسیم و باید مقررات و پروتکل ها با توجه به شرایط کنونی رعایت شود و هروقت از پروتکل ها دور شدیم شرایط نامناسب تر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت حمل و نقل نیز افزود: در حوزه حمل و نقل شرایط سختی داشتیم و یکسال که حمل ونقل با ظرفیت بسیار کمی اتفاق می افتاد. میزان وابستگی در برخی بخش ها به حمل و نقل به ارز زیاد است اما تلاش می کنیم در جهت کاهش قیمت ها اقدام کنیم که در چند روز آتی اعلام می شود.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی درانتهای الوند شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷:۰۰ صبح روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها