|

شرایط افتتاح حساب برای اتباع خارجی داخل ایران چگونه است؟

اولین شرط واجب برای افتتاح حساب اتباع خارجی، داشتن گذرنامه است. اما تنها داشتن این سند هویتی کافی نیست و باید شرایط دیگری هم برای افتتاح حساب داشته باشند. پس قدم اول برای انجام کارهای بانکی گرفتن کد فراگیری است. گرفتن کد فراگیری به خاطر تطبیق‌دادن اطلاعات فردی و احراز هویت است. برخی بانک‌ها هم علاوه بر این مدارک، شرایط افتتاح حساب اتباع خارجی را نداشتن سابقه چک برگشتی و بدهی‌های بانکی می‌دانند.

اولین شرط واجب برای افتتاح حساب اتباع خارجی، داشتن گذرنامه است. اما تنها داشتن این سند هویتی کافی نیست و باید شرایط دیگری هم برای افتتاح حساب داشته باشند. پس قدم اول برای انجام کارهای بانکی گرفتن کد فراگیری است. گرفتن کد فراگیری به خاطر تطبیق‌دادن اطلاعات فردی و احراز هویت است. برخی بانک‌ها هم علاوه بر این مدارک، شرایط افتتاح حساب اتباع خارجی را نداشتن سابقه چک برگشتی و بدهی‌های بانکی می‌دانند.

اتباع خارجی که کارت آمایش (مدرک خروجی مدت‌دار) دارند هم تنها امکان بازکردن حساب بانکی یا همان دفترچه حساب را دارند. بانک به این افراد کارت عابربانک و خدمات اینترنتی بانکی را نمی‌دهد. اگر هم اتباع افغان گذرنامه با تاریخ منقضی‌شده داشته باشند، کارت عابربانک آنها تا زمان گرفتن گذرنامه جدید مسدود می‌شود. شروط لازم برای افتتاح حساب اتباع خارجی هم  از این قرار است:

  سن 18 سال تمام شرط الزامی برای افتتاح حساب است.

  برای اشخاص حقوقی خارجی، ثبت شرکت در ایران الزامی بوده و باید اجازه افتتاح حساب در اساسنامه داشته باشند.

  داشتن گذرنامه مدت‌دار و اجازه اقامت دائم

  داشتن محل سکونت دائم و ارائه سند ملکی یا قبض برق و اجاره‌نامه برای اثبات آن

  سپردن تعهد برای نداشتن تخلف مالی در دیگر کشورها

  نداشتن سابقه چک برگشتی یا بدهی بانکی

  گرفتن تأییدیه از وزارت امور خارجه برای سفارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی.

  گرفتن کد فراگیر

مدارک لازم برای افتتاح حساب اتباع خارجی

اتباع خارجی که دارای اجازه اقامت هستند و کسانی که مدارک دفترچه پناهندگی که نیروی انتظامی آن را صادر می‌کند یا کارت هویت و کارت خروجی مدت‌دار (آمایش) دارند که توسط وزارت کشور صادر می‌شود، با همراه‌داشتن مدارک زیر می‌توانند برای افتتاح حساب بانکی اقدام کنند:

  پرکردن فرم افتتاح حساب

  همراه‌داشتن تمام مدارک شناسایی و کپی آنها

  ارائه کد فراگیر

داشتن دو نفر از مشتریان بانک به‌عنوان معرف. ارائه معرفی‌نامه کتبی از سفارتخانه‌های خارجی یا بانک‌ها و مؤسسات مالی معتبر خارجی هم قابل قبول است و درمورد اینکه کدام بانک‌ها برای اتباع حساب باز می‌کنند؟ معمولا بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات و بانک مسکن روال کار آسان‌تری برای افتتاح حساب اتباع خارجی در نظر گرفته‌اند. حساب پس‌انداز قرض‌الحسنه و حساب سپرده‌گذاری مدت‌دار دو نوع حساب بانکی هستند که امکان بازکردن آنها برای اتباع خارجی وجود دارد.

 

  • شکریه خلیلی

    سلام میخواهم حساب باز کنم اتباع هستم

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها