|

روسیه در موضع ضعف؛ اوکراین خواستار احیای کامل تمامیت ارضی

شکست‌های روسیه در سه‌ماهی که از حمله این کشور به اوکراین می‌گذرد، کی‌یف را در موقعیتی کاملا متفاوت با روزهای ابتدایی جنگ قرار داده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با اشتباهات محاسباتی بزرگ در ارزیابی‌های خود از توان نظامی روسیه و موضع‌گیری جهانی به اشغال خاک اوکراین پرداخت و اکنون پس از گذشت سه‌ماه، در موقعیتی قرار ندارد که بتواند خواسته‌های اولیه خود از این جنگ را به اوکراین تحمیل کند.


روسیه در موضع ضعف؛ اوکراین خواستار احیای کامل تمامیت ارضی

شکست‌های روسیه در سه‌ماهی که از حمله این کشور به اوکراین می‌گذرد، کی‌یف را در موقعیتی کاملا متفاوت با روزهای ابتدایی جنگ قرار داده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با اشتباهات محاسباتی بزرگ در ارزیابی‌های خود از توان نظامی روسیه و موضع‌گیری جهانی به اشغال خاک اوکراین پرداخت و اکنون پس از گذشت سه‌ماه، در موقعیتی قرار ندارد که بتواند خواسته‌های اولیه خود از این جنگ را به اوکراین تحمیل کند. درحالی‌که در هفته‌های گذشته روسیه پس از عقب‌نشینی از بسیاری از مناطق اوکراین تمرکز خود را بر جنوب و شرق این کشور گذاشته و حملات خود را به این مناطق افزایش داده است. با اینکه ارتش روسیه مناطق دونباس و میکولایف را با حملات هوایی و آتش توپخانه هدف قرار داده است اما کی‌یف آتش‌بس یا هرگونه امتیاز ارضی به مسکو را رد کرده است. در پی شکست‌های روسیه در جنگ با اوکراین، موضع کی‌یف در هفته‌های اخیر تغییر کرده و دیگر حاضر به سازش نیست. این در حالی است که پیش‌تر مقامات اوکراینی نگران بودند که ممکن است تحت فشار قرار گیرند تا برای یک توافق صلح ناچار شوند بخشی از زمین‌های اوکراین را به روسیه واگذار کنند. آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در یک پست توییتری نوشت: «جنگ باید با احیای کامل تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین پایان یابد». آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان هم از اوکراین حمایت کرد و به قانون‌گذاران در کی‌یف گفت جامعه بین‌المللی باید خواستار خروج کامل روسیه از این کشور شود و امتیازدادن به روسیه ضربه بزرگی به کل غرب خواهد بود.

دودا اولین رهبر خارجی است که از زمان تهاجم روسیه در 26 فوریه 2022 به‌صورت حضوری در پارلمان اوکراین سخنرانی می‌کند. او در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «برخی می‌گویند که اوکراین باید به خواسته‌های ولادیمیر پوتین تن دهد. اما فقط اوکراین حق دارد درباره آینده خود تصمیم بگیرد».

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز با سخنرانی در همان جلسه پارلمانی مجددا درخواست خود را برای تحریم‌های اقتصادی شدیدتر علیه مسکو تکرار کرد. 

او گفت: برای جلوگیری از تجاوز، نباید از اقدامات نیمه‌کاره استفاده کرد.

روسیه درحال‌حاضر پس از پایان هفته‌ها مقاومت اوکراینی‌ها در بندر استراتژیک ماریوپول در جنوب شرقی این کشور، درحال انجام یک حمله بزرگ در لوهانسک، یکی از دو استان تحت اشغال شورشیان مورد حمایت خود است. جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه پیش از حمله، بخش‌هایی از لوهانسک و دونتسک را تحت کنترل داشتند اما مسکو می‌خواهد مناطق باقی‌مانده تحت کنترل اوکراین در منطقه را هم تصرف کند. درهمین‌حال، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنان خود در نشست مجمع جهانی اقتصاد خواستار تحریم حداکثری جامعه بین‌الملل علیه مسکو شد. زلنسکی که از طریق ویدئوکنفرانس در اجلاس داووس سوئیس سخن می‌گفت، خواستار عدم روابط تجاری کشورها با روسیه شد و از سوی دیگر از جامعه بین‌الملل تقاضا کرد که سلاح‌ها و تسلیحات بیشتری در اختیار کی‌یف قرار دهد. زلنسکی گفت: «اوکراین به تمامی سلاح‌هایی که تقاضا می‌کنیم، نیازمند است؛ نه تنها آنهایی که تحویل ما داده شده‌اند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها