|

‌جوان‌سازی تصمیم اشتباهی نیست

باور اشتباهی که در بسیاری از بانوان فرهیخته، به‌ویژه بین بانوان ورزش حرفه‌ای وجود داشت، عدم تمایل به استفاده از تکنیک‌های جوان‌سازی و زیباسازی اندام‌های بدن به‌خصوص چهره بود. باور عمومی غالب تا پیش از ورود ژل‌های طبیعی جوان‌کننده چهره، بر این اصل استوار بود که زیبایی طبیعی نباید قربانی هر فرایند دیگری بشود و کلا هرگونه فرایند تزریق ژل یا اقدام جوان‌ساز، مردود تلقی می‌شد. حتی بشخصه درخصوص تحلیل چرایی این تکنیک‌ها، درصدد توسعه دانش و آگاهی‌ام در این زمینه بودم.

مهدی صفایی*: باور اشتباهی که در بسیاری از بانوان فرهیخته، به‌ویژه بین بانوان ورزش حرفه‌ای وجود داشت، عدم تمایل به استفاده از تکنیک‌های جوان‌سازی و زیباسازی اندام‌های بدن به‌خصوص چهره بود. باور عمومی غالب تا پیش از ورود ژل‌های طبیعی جوان‌کننده چهره، بر این اصل استوار بود که زیبایی طبیعی نباید قربانی هر فرایند دیگری بشود و کلا هرگونه فرایند تزریق ژل یا اقدام جوان‌ساز، مردود تلقی می‌شد. حتی بشخصه درخصوص تحلیل چرایی این تکنیک‌ها، درصدد توسعه دانش و آگاهی‌ام در این زمینه بودم.

البته ترس و نگرانی آنان هم، بجا و قابل درک بود. دیدن چهره‌های رباتیک و ماسکه‌شده زنان و مردانی که در اثر زیاده‌روی در تزریق ژل، نوعی چهره مصنوعی و بدون میمیک پیدا کرده بودند، به اندازه‌ای تدافع و پس‌زدگی ایجاد می‌کرد که شائبه مردودبودن فرایند زیباسازی، تقویت می‌شد.

اما حضور محصولات طبیعی که بر مبنای چربی‌ها و ترکیبات بدن طراحی شده‌اند و در دو سه سال اخیر، هم در دنیا و هم در ایران مورد استفاده قرار گرفته است و من در جامعه ورزش و جامعه فرهنگی هنری کشور به وفور دیده‌ام که پیاده شده، انقلابی در حفظ زیبایی موجود در هر فردی، اصلاح عیوب یا بازگرداندن چهره به حالت جوانی فطری که از سال‌های جوانی به فرد تعلق داشته، ایجاد کرده است. ژل‌های طبیعی موجود در مارکت زیبایی که بیشترین سازگاری را با بدن دارند و جذب بدن می‌شوند، می‌توانند درخصوص پرکردن آن نواحی از بدن که به دلیل فعالیت‌های سنگین حرفه‌ای، چربی از دست می‌دهند، به خصوص نواحی پیشانی که به مرور زمان و بالارفتن سن، خالی می‌شود، هم نقش ترمیمی ایفا کند و هم نقش مکمل زیبایی.

نکته مهمی که به اعتقاد من نباید نادیده گرفته شود رعایت تعادل و حد وسط در هر امری است. زیاده‌روی و کم‌روی (افراط و تفریط) در هر مسئله‌ای نتایج ناخوشایند دارد و موضوع اقبال جوانان و به خصوص بانوان به جوان‌سازی و زیباسازی از طریق ژل هم از این قاعده و باور شخصی من، مستثنا نیست. به هر روی صنعت زیبایی مانند هر صنعت نو و جنجالی دیگری، درصدد خلق ثروت و اخذ سهم بالایی از اقتصاد جهان است و برای توفیق در این زمینه‌ها، مرتب در حال بازآفرینی نقش خود در جهان است و ایران از این بازی، خارج نیست. اکنون که عصر، به عصر بدن و عصر زیبایی تعبیر می‌شود و انسان‌ها از یک همه‌گیری جهانی دچار حال وخیم عمومی شده‌اند و به دنبال مرهمی می‌گردند که کمی حالشان را خوب کند، هنر صنعت مد و زیبایی می‌تواند خلأ حاصله را پر کند. البته شاید خواننده بیندیشد که با وضعیت تورم اقتصادی که در ایران رو به گسترش است و شبکه‌های اجتماعی مدام از وضع اقتصادی مردم گلایه می‌کنند و بذر ناامیدی را در افکار عمومی می‌پاشند، حرف‌زدن از هنرصنعت مد و زیبایی، اقدامی نکوهیده یا گرایش به زندگی لوکس، جلوه کند اما چنین نیست. هر صنعتی حتی در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی هم برای بقای خود تلاش می‌کند و همیشه مخاطبان خاص خود را دارد. حتی با وجود مشکلات اقتصادی و عدم قدرت خرید کافی در آحاد جامعه، میل به جوان‌ترشدن، میل به زیباترشدن و میل به احساس خوب گرفتن، جزء امیال فطری‌ای است که همواره با بشر بوده و راه خود را از دل تاریکی‌های اجتماعی یا اقتصادی به سمت شکوفایی گشوده است.

نکته حائز اهمیت در هر بحرانی، انتخاب‌های درست مبنی بر آگاهی، عدم حیف و میل کردن منابع اقتصادی و هزینه‌کرد صحیح در اصولی است که ابتدا باید باور آن را به دست آوریم، سپس برای تجلی آن در زندگی فردی خود اقدام کنیم. بانوان و آقایان فرهیخته‌ای که باورهای اشتباه خود را درخصوص امر زیبایی و جوان‌سازی در سایه آگاهی و شناخت عمیق و اصولی، اصلاح کرده و به این باور رسیده‌اند که برای حفظ طراوت خود، نیاز به انتخاب دارند و شجاعانه و بدون پنهان‌کاری درباره آن در صفحه‌های شخصی خود صحبت می‌کنند، هرگز مورد قضاوت قرار نمی‌گیرند، چراکه بحران‌های اقتصادی گذرا هستند ولی باورهایی که نقش اجتماعی ما را به عنوان سردمداران افکار عمومی، پررنگ می‌کنند، یک‌شبه حاصل نشده‌اند که با بحران‌ها، از بین بروند.

*قهرمان کیک‌بوکسینگ و کوچ توسعه فردی

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها