|

ابعاد تازه‌ای از رسوایی هانتر بایدن منتشر شد

پرونده «بایدن‌ها» زیر ذره‌بین جمهوری‌خواهان

رسوایی‌های هانتر بایدن، جوان‌ترین فرزند رئیس‌جمهور دموکرات ایالات متحده، وارد مراحل تازه‌ای شده و با بالاگرفتن ماجرا، جمهوری‌خواهان نیز هشدار داده‌اند در صورت کنترل مجدد این حزب بر دو مجلس کنگره، تحقیق و تعقیب قضائی کسب‌وکارهای هانتر بایدن در خارج از ایالات متحده را در دستور کار قرار می‌دهند.

پرونده «بایدن‌ها» زیر ذره‌بین جمهوری‌خواهان

رسوایی‌های هانتر بایدن، جوان‌ترین فرزند رئیس‌جمهور دموکرات ایالات متحده، وارد مراحل تازه‌ای شده و با بالاگرفتن ماجرا، جمهوری‌خواهان نیز هشدار داده‌اند در صورت کنترل مجدد این حزب بر دو مجلس کنگره، تحقیق و تعقیب قضائی کسب‌وکارهای هانتر بایدن در خارج از ایالات متحده را در دستور کار قرار می‌دهند.

جنجال‌های بسیاری درباره هانتر ۵۱‌ساله از اعتیادش به الکل و مواد مخدر گرفته تا رابطه عاشقانه‌اش در سال ۲۰۱۷ با هالی هانتر، بیوه برادرش «بوُ»، شکل گرفته است. پسر بایدن به‌تازگی در زندگی‌نامه جدیدش در اشاره به رابطه عاشقانه با بیوه برادر بزرگ‌ترش «بوُ» که چند سال قبل بر اثر سرطان مغز درگذشت، می‌گوید: «این رابطه، نتیجه غم و افسردگی عمیق بود».

در روزهای اخیر نیز ماجرای لپ‌تاپ هانتر بایدن وارد مراحل تازه‌ای شد. اندکی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020، روزنامه نیویورک‌پست گزارش داد به لپ‌تاپی متعلق به هانتر بایدن دست پیدا کرده که حاوی فیلم پورنوگرافی و میزان درآمد اوست.

«جان پل مک آیزاک»، تعمیرکار کامپیوتر، در گفت‌وگویی تازه با نیویورک‌پست به جزئیات روز آوریل ۲۰۱۹ پرداخته و گفته است ظاهرا هانتر بایدن، با بوی مشروبات الکلی، کمی قبل از تعطیلی به مغازه ویلمینگتون رفته بود. به گفته مک آیزاک که کتابش در همین باره نیز منتشر شده است، بایدن سه لپ‌تاپ مک‌بوک‌پرو را به مغازه او برد و گفت: «من به بازیابی اطلاعات لپ‌تاپم نیاز دارم، اما مایعات به همه آنها نفوذ کرده است و روشن نمی‌شوند».

مک ایزاک نوشت: «یکی از لپ‌تاپ‌ها مدل ۱۵‌اینچی بود که اطلاعاتش به صورت کامل حذف شده بود، اما دیگری وضعیتش کمی بهتر بود؛ اگرچه صفحه‌کلیدش از کار افتاده بود. من قصد داشتم یک صفحه‌کلید خارجی را به سیستم وصل کنم و برای ورود به سیستم اجازه خواستم. هانتر شروع به خندیدن کرد». مک آیزاک خاطرنشان کرد که «وضعیت مست» هانتر بایدن، فهمیدن حرف‌های او را سخت کرده بود. او پس از آن مشغول استخراج اطلاعات از هارد‌دیسک لپ‌تاپ سوم شد. مک آیزاک نوشت: «فقط چند فایل طول کشید تا اینکه متوجه شدم محتوای پورنوگرافی در ستون سمت راست ظاهر می‌شود. این یک خطر حرفه‌ای است. من عادت کردم و حوصله‌اش را نداشتم. با‌این‌حال، از مقدار زیاد و جسارت گذاشتن فایل‌های پورن روی دسک‌تاپ کمی شگفت‌زده شدم». به نوشته ایندیپندنت، مک آیزاک همچنین نوشت که یک ایمیل در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷ پیدا کرد که درآمد مشمول مالیات را در مقادیر سالانه فهرست کرده بود و نشان می‌داد این درآمد در سال ۲۰۱۵ به بیش از دو‌میلیون‌و ۴۷۸ هزار دلار رسیده است. مک‌ آیزاک گفته است لپ‌تاپ و هارد‌دیسک را پس از اینکه در مغازه‌اش رها شد، به صورت قانونی در اختیار گرفته است.

در دسامبر ۲۰۱۹، اف‌بی‌آی تجهیزات مک آیزاک را به عنوان بخشی از تحقیقات هیئت منصفه بایدن توقیف کرد که ظاهرا شامل کلاهبرداری مالیاتی، پول‌شویی و نقض قوانین است. اکتبر بعد، روزنامه نیویورک‌پست یک کپی از هارد‌دیسک به دست آورد و به‌طور انحصاری درباره وجود و محتوای آن، از‌جمله جزئیات معاملات تجاری بحث‌برانگیز هانتر بایدن در خارج از آمریکا و عکس‌ها و ویدئوهای جنسی غیراخلاقی او گزارش داد. در آن زمان، مک آیزاک به پست گفت نمی‌تواند فردی که لپ‌تاپ را نزد او گذاشته است، به‌عنوان هانتر بایدن شناسایی کند.

افشاگری پست، توفانی از مخالفت‌ها را برانگیخت؛ از‌جمله ادعاهای اثبات‌نشده مبنی بر اینکه مطالب موجود در هارد‌دیسک ممکن است اطلاعات نادرست روسیه باشد. توییتر و فیس‌بوک نیز اقداماتی را برای محدود‌‌کردن اشتراک‌گذاری پست‌های مربوط به این ماجرا انجام دادند. هم نیویورک‌تایمز و هم واشنگتن‌پست بسیاری از ایمیل‌ها را تأیید کرده‌اند.

زمانی که «پست» برای اولین بار وجود این لپ‌تاپ را فاش کرد، وکیل بایدن از اظهار‌نظر در این مورد خودداری کرد و به نقش رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، در تحویل یک نسخه از هارد‌دیسک اشاره کرد و گفت: «او آشکارا با تکیه بر افراد مرتبط با اطلاعات روسیه، تئوری‌های توطئه بی‌اعتباری را درباره خانواده بایدن مطرح کرده است». سال گذشته هانتر بایدن -که اذعان کرد با اعتیاد به مواد مخدر و الکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد- در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس‌نیوز گفت واقعا نمی‌دانست لپ‌تاپ باقی‌مانده در مغازه مک آیزاک مال اوست یا خیر. او گفت: «مطمئنا ممکن است یک لپ‌تاپ وجود داشته باشد که از من دزدیده شده باشد. ممکن است من هک شده باشم. ممکن است همه اینها کار سیستم امنیتی روسیه باشد».

جمهوری‌خواهان اشاره کرده‌اند که اگر آخر سال 2022 دوباره کنترل یک یا هر دو مجلس کنگره را در اختیار بگیرند، در نظر دارند با استفاده از اختیارات تحقیقاتی کنگره، به تعقیب قضائی قراردادهای خارجی کسب‌و‌کار هانتر بایدن بپردازند. یکی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره که قرار است رئیس کمیته نظارت مجلس شود که برای تحقیقات در امور دولتی قدرت گسترده‌ای دارد، در مصاحبه اخیر خود با پولتیکو گفت اگر سال آینده به مقام ریاست این هیئت بانفوذ برسد، کمیته‌اش به تمام قراردادهای خارجی کسب‌وکار هانتر بایدن خواهد پرداخت. او گفت: «نه به دلایل سیاسی، بلکه به دلیل آنکه احساس می‌کنیم هانتر بایدن تهدیدی برای امنیت ملی است، روی او تمرکز خواهیم کرد».

مجلس نمایندگان تنها نهادی نیست که قصد دارد سراغ پسر رئیس‌جمهوری برود. سناتور ران جانسون نیز که اگر حزب جمهوری‌خواه در سال آینده دوباره اکثریت مجلس سنا را از آن خود کند، ممکن است بر کرسی ریاست کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا بنشیند، سخنان مشابهی را مطرح کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها